• marmelad

Rymligaste bilstolen, efter Two Way?

Jag undrar om någon har tips på en rymlig bilstol?
    Jag har en twoway till stora sonen, och skulle egentligen vilja ha en sådan till lillebror med.
    Men då han ska sitta på mittensätet bak, och det där inte går att luta mot något säte, så skulle
    vi behöva en stol med stödben.
    Han har en Cosmic comfort nu, men jag vill byta den mot en rymligare stol så att han får mer plats. Vill gärna kunna ha honom bakåt till han blir 5 år (han är bara 1,5 nu)
     Tips någon?

• Svar på tråden Rymligaste bilstolen, efter Two Way?
  • veh

Har hört att Axkid kidfix stolar är rymliga, jämförbart med twoway.

• Pickeli

Kolla om ni har isofix i mittsätet bak, vad jag förstår så är det ganska ovanligt.

Tycker att Britax Multi-tech är ganska rymlig, men den tar rätt stor plats i bilen!

Google it!
  • veh
    Pickeli skrev 2012-01-24 08:51:29 följande:
    Kolla om ni har isofix i mittsätet bak, vad jag förstår så är det ganska ovanligt.

Tycker att Britax Multi-tech är ganska rymlig, men den tar rätt stor plats i bilen!
    Fast kidzofixen kan fästas med bälte också... Så det är inte något hinder.

Men det finns en annan variant också, kidzone, som är helt utan isofixfästning, men i övrigt likadan tror jag...

Multi tech är väl vanligt att barnet tar i med axlarna i huvudstödet? Innan den egentligen är urvuxen på längden?
  • Pickeli
    veh skrev 2012-01-24 09:06:20 följande:
    Fast kidzofixen kan fästas med bälte också... Så det är inte något hinder.

Men det finns en annan variant också, kidzone, som är helt utan isofixfästning, men i övrigt likadan tror jag...

Multi tech är väl vanligt att barnet tar i med axlarna i huvudstödet? Innan den egentligen är urvuxen på längden?
    Okej trodde det bara var för isofix.

Jag tycker den är ganska hög i ryggen, men jag har inte mätt och jämfört med two-wayen.
    Google it!
  • marmelad

Vi har inget isofix i bilen. Tyvärr.
    Men jag ska absolut kolla upp de stolarna. Han har hela tiden varit ganska lång för sin ålder, och fortsätter han att vara det så behöver vi en stol med ganska hög rygg. Jag tycker mkt om vår two way, storebror på snart 4 år sitter jättebra i den och har gott om plats kvar att växa på. Så typiskt att den inte funkar i mitten :-/ Det är så brett mellan framsätena, så den hamnar emellan dem och kan då inte lutas mot dem. 

• Pickeli

Kan du inte ha en fram och en bak då?

Google it!
  • marmelad
    Pickeli skrev 2012-01-24 09:26:41 följande:
    Kan du inte ha en fram och en bak då?
    Jo vi har haft så, men vi får en till nu i mars, plus att vi har bonus varannan helg, så fyra barn. Och vi har en 7-sitsig bil, men endast ett säte i längst bak (så nu 6 stolar) för att få plats med vagn där bak. Och problemet är att vi bara har tvåpunktsbälte i mitten bak, så där kan/vill vi inte placera 6-åringen som åker framåt. Vi behöver därför ha en bakåtvänd i mitten bak. Vi har lite svårt att få till det
  • Natasha76

Satte just bilder på Kidzone i min Passat på bloggen. Det är väl den nästrymligaste. Jag tror den kan vara rymligare också för den har så långa remmar.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • cosinus

Men behöver han en stol som han kan ha ända till 5 år? Är det inte bara att han tar storebrors twoway när denne börjar åka frammåt?

• marmelad
    cosinus skrev 2012-01-25 20:43:10 följande:
    Men behöver han en stol som han kan ha ända till 5 år? Är det inte bara att han tar storebrors twoway när denne börjar åka frammåt?
    Det har du ju faktiskt helt rätt i. Så har jag inte tänkt
    Men då behöver han en stol som passar tills han är 3 år. Jag gillar inte riktigt Cosmic som vi har. Storebror satt trångt i den under vintern när han var 2,5 år. Han växte inte ur den på längd eller vikt, men den kändes så trång när han hade vinterkläder på sig. Och lillebror är större än vad han var.
    Men jag ska kolla upp multi tech. Den verkar intressant. Om den är rymligare än vår cosmic. 
  • ysteresther

om du behover en med stodben sa skulle jag satsa pa hi-way till 1,5-aringen. sen nar brorsan ska vandas framat tar han over two-way och den nya bebisen kan ta over hi-way. skulle det funka??

• marmelad
    ysteresther skrev 2012-01-26 12:33:17 följande:
    om du behover en med stodben sa skulle jag satsa pa hi-way till 1,5-aringen. sen nar brorsan ska vandas framat tar han over two-way och den nya bebisen kan ta over hi-way. skulle det funka??
    Ja det skulle nog kunna funka. Om Hi-way är rymligare än cosmicen? Läste nånstans att hi-way var så himla liten?
    Men jag ska åka till Barnens hus någon dag och så ska barnen få provsitta stolarna där, så jag får se hur de är storleksmässigt. 
    Hur är hi-way jämfört med multitech? Har fastnat lite för multitech nu, 
  • Sisisisi
    marmelad skrev 2012-01-26 12:50:56 följande:
    Ja det skulle nog kunna funka. Om Hi-way är rymligare än cosmicen? Läste nånstans att hi-way var så himla liten?
    Men jag ska åka till Barnens hus någon dag och så ska barnen få provsitta stolarna där, så jag får se hur de är storleksmässigt. 
    Hur är hi-way jämfört med multitech? Har fastnat lite för multitech nu, 

Jag tycker att hi-way är trång. Multi-techen är mycket rymligare. Min 3-åring sitter mycket bättre i multi-techen Väldigt nöjd med den!
  • marmelad
    Sisisisi skrev 2012-01-26 17:18:04 följande:
    Jag tycker att hi-way är trång. Multi-techen är mycket rymligare. Min 3-åring sitter mycket bättre i multi-techen Väldigt nöjd med den!
    Då ska jag kolla upp den Det blir ett besök till Barnens hus i helgen.
  • ysteresther

jag har hi-way till min snart 3-aring, tycker den e bra eftersom den e sa latt att satta in och ur (har ej egen bil for tillfallet) och hon har mkt plats kvar. men det e ju tycke o smak! sen  spelar det ju ingen roll om den e lite "trang" eftersom barnet sedan satts i two-wayen? jaja, prova multi tech o hiway o jamfor! prova i bilen osv..! lycka till"!

• Mumin80

Vi har Hi-way och den är liten, men inte trång, skulle jag säga... Passar väldigt bra just mitten bak. 

Den är ju inte jättekort i ryggen, vilket ju är det viktigaste, att barnet inte växer ur på längden.

Sätet är ganska kort, men det innebär å andra sidan mera plats för benen, så det att den är liten åt det hållet är bara ett plus egentligen.

Den är inte speciellt bred, men jag vet faktiskt inte om innermåttet för axlarna är så mycket mindre, eller om det bara är att stolen är ganska avskalad och inte har så mycket stoppning på sidorna. 

Nu har ju Britax också  kommit med en ny stol, max-way, som ska ersätta hi-wayn på sikt som jag förstår. Den är väl lite rymligare än hi-way också, tror jag. 

Svar på tråden Rymligaste bilstolen, efter Two Way?