• Hettie

Det här med toapapper på bb

Nu är jag tvungen att ställa en fråga som jag grubblat på länge.

Bakgrunden är att jag, när jag var gravid, läste i trådar här och fick höra hur hemskt ont det gör att torka sig med BBs sandpappriga toapapper. Det låter ju logiskt för det är aldrig så skönt att använda sådant papper. Så jag tog ju givetvis med mig en egen toarulle med något mjukt och dyrt papper. Nu lämnade aldrig den rullen min väska för första gången jag skulle gå på toaletten efter förlossningen så glömde jag den i väskan. Men eftersom jag just hade fött barn och kände mig helt inochutvänd (plus SR grad 3-4) så fanns det ju inte en chans att jag skulle torka mig "som vanligt". Oavsett pappret. Jag upplevde inte alls att toapappret på sjukhuset var obekvämt eftersom jag ändå inte torkade som jag brukade... Så den dyra toarullen fick helt enkelt ligga kvar i väskan...

Så jag undrar, för er som upplever att toapappret på sjukhuset är så hemskt, hur torkade ni er efter förlossningen? Finns det någon som faktiskt torkar som vanligt? Det måste ju vara väldigt obehagligt oavsett papper eftersom underlivet är lite, ska vi säga "irriterat" ;)

Hoppas att någon vill svara på detta för jag undrar verkligen. Tur att man inte har viktigare saker att tänka på... hahah

• Svar på tråden Det här med toapapper på bb
  • Dr Mupp

Jag sköljde med Duschen och duttade med papper. 

En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • HASP

jag tyckte också att pappret funkade fint, man duttade ju lite försiktigt bara. Hade inte spelat nån roll vilket sorts papper det var.

• karet

Håller med de andra två. Duschade försiktigt försiktigt underlivet och duttade med papper. Spelar ingen roll vad det är för papper.

• Katitzi

Instämmer det var bara dutta som gällde

• Sapato

Duttade också både på sjukhuset och hemma en tid efteråt

• thweni

Trots att jag blev (akut)snittad gjorde jag samma sak. Hade svårt att kissa till en början (pga snittet) så BMs tips var att spola ljummet vatten medan jag kissade så skulle det går lättare, och det gjorde det. Sen var det bara att fortsätta spola och lägga ett papper mot och "pressa" bort det våta. Trots snitt så var jag ändå öm, dels i magen pga snittet och dels i underlivet pga att kroppen ändå förbereder sig på att föda (men jag slapp ju att spricka osv självklart, och tänker mig att det hade känts mycket värre i underlivet om jag genomgått en vaginal förlossning).
    Hade inget eget mjukt papper med mig, utan tyckte att pappret på bb fick duga.

• Momalicious

Jag spolade med handduschen och baddade med pappret som fanns. Hade aldrig torkat som vanligt, hur mjukt pappret än var ;)

• thegoddess

Jag bara blödde och hade massa stygn så duschade och höll försiktigt med papper och tvättlappar. Torka hade inte gått oavsett papperssort

• Catox9

Spolade med dusch och duttade med pappret som fanns där, vilket var mjukt å bra.. Inte som Lambi som jag använder hemma men inte sånt där grått hårt och prassligt papper heller..

Svar på tråden Det här med toapapper på bb