Strö!?
Vad står era pållar på i boxen? Är ni nöjda?
Vad står era pållar på i boxen? Är ni nöjda?
När vi hade hästar hade vi både spån och halm
Jag delar häst med min syster. Hon har halm. Jag gillar det inte jätte mycket. Hon har bedd. Tycker det är lättare med spån ^^,
jag har torvmix dvs torv och spån blandat. är jättenöjd med det då det är lättmockat och gödselstacken växer inte lika snabbt som när de står på halm.
enda negativa är att torven fryser till hårda klumpar när det är för många -grader, men då strör jag med bara spån.
min häst får alltid en skiva halm till natten så hon ska ha något att pyssla med.
spån eller torv, föredrar dock halm men med alergiska hästar så går det inte!
Jag har kutterspån till mina, funkar kanoners! Annars tycker jag halm är bra, framför allt om man har stressade/otåliga hästar, där är väl nackdelen att de lätt kan bli lite bukiga, men det får man se till att motionera bort isf :) Torv är jag inte jätte förtjust i då jag tycker att det dammar (dock är det ju inte damm som är skadligt för hästens luftvägar på samma sätt som damm från spån/halm/hö) och gör det så jädra mörkt i boxen, luktar unket gör det också ;)
Tack för svar. Jag är inne på att börja sälja pellets som strö. Typ samma som spån men mkt billigare. Så jag ville mest kolla om nån använde det.
Kutterspån. Hade hellre haft halm eftersom jag tycker det är lättast att mocka i. Men har inte plats att förvara halmbalar. Varken stora eller små.
Nu på vintern när hästarna står inne mer så har dom halm och under sommarhalvåret har vi sågspån.
Vet några som har pellets och dom säger att det är bra och det går snabbare att mocka och lättare att mocka också.
Min står på halmbädd, funkar utmärkt och hästen älskar det.
Pellets blir ganska äckligt om man har en grävande häst.
Har permenent torvbädd i kallstall. Funkar bra, men nu när det är minusgrader ute för första gången på hela vintern fryser det lätt. Ska köpa torvmixen i morgon för att ha som påfyllning resten av vintern.