• tvåbarnsmor89

någon som fött prematur pga inte havadeskapsförgifting utan andra orsaker

Ja de flesta som föder prematur verkar ju lida av havandeskapsförgiftning?
    Men finns det någon annan som fött av annan anledning?
    Jag födde prematur pga läakarna hade missat tagit prov på min livmodertapp för bakterier och tog det 2dagar innan jag födde
    jag hade gått med kraftiga förverkar och förkortat tapp i 4v
    jag hade GBS(streptokocker) och stafylokocker vilket min läkare på spec-mvc i kga hade missat tagit test för tidigare. och när de fick svar på tisdagen så glömde de ringa mig så jag fick veta vad orsaken var av min förlossning läkare på USÖ

Hur känner ni för ev kommande syskon?
    vågar ni igen eller?

• Svar på tråden någon som fött prematur pga inte havadeskapsförgifting utan andra orsaker
  • Camilla01

Jag har fått två för tidigt och väntar nu trean. Första hade jag sd och påverkad tapp samt hepatos och tvåa hade jag samma plus gbs. Dom kom i 31+0 och 32+3 och mådde mycket bra, kom snabbt hem.

• Havsjungfrun

Första föddes troligtvis p.g.a. stress men andra kom på bf. Väntar nu nr. 3 och har en stressig arbetssituation igen, så visst är jag lite orolig. Ska söka havandeskapspenning men det är väl knappast troligt att jag blir beviljad.

• Tuffen

I mitt fall handlade det om en läskig hudbakterie som på något sätt lyckats ta sig in i systemet. Läkarna trodde att den kanske kom från en barnmorskas undersökning, men de visste inte. 

• Muslimska mamman

Jag är rädd för att skaffa syskon, rädd för att det ska bli samma konsekvenser. För mig handlade det om en moderkaka som inte höll måttet.

Blöjans mamma: en glad muslim med humor!
  • saltflingan

Jag har två grabbar, första kom i v 36 och andra i v 34. Vet inte varför mina kom för tidigt men jag gissar på gbs. Med första så hade jag ont, men tog det bara för vanligt gravid-ont. 5 dagar efter förlossningen blev jag dålig och då konstaterades att jag hade gbs. Fast det fick jag aldrig veta utan det fick jag läsa själv när jag begärde ut min journal. 

Med tvåan så hade jag gbs i några omgångar och åt antibiotika, men även han kom för tidigt.

Jag låter mig inte skrämmas av det, mina grabbar har mått bra och varit hyfsat stora för sina veckor. Men visst tror jag att även framtida syskon kommer komma för tidigt. Känns som om man kommer börja ladda för fl redan i v 30 då. Jag önskar att jag får uppleva hur det är att få gå över tiden och faktiskt längta till förlossningen istället för att tas på sängen varje gång.

• sahara sahara

Här vet de inte varför. Spontan vattenavgång. Inga sd, provsvaren visade inte på någon infektion.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Erkens mamma

Mitt ena barn är född i vecka 36 och de trodde de berodde på prematura sammandragningar som i kombination med att hon satt i säte gjorde att hon inte fick plats som hon skulle... = väldigt diffust tycker jag.

Mitt senaste barn hade jag en föreliggande moderkaka med och det i kombination med en massa prematura sammandragningar gjorde att jeg fick störtblödningar. I vecka 29 blev de tvugna att plocka ut honom pga att jag börjat öppna mig och moderkakan riskerade att brista.

• Stora Havet

Jag hade många/mycket sammandragningar (visste inte att det var ett orosmoment), fick en infektion (urinvägsinfektion) som utlöste det hela enligt läkarna, men sen visade det sig att att jag hade en hjärtformad livmoder (dvs med en liten vägg i livmodern) som gör att det blir lite trångt för bebisen. Min pojke hade fötterna ner och kunde förmodligen inte vända sig pga utrymmesbrist. Sonen kom i vecka 32 + 5, men allt gick bra ändå.

Jag har nog tänkt försöka med ett syskon, men då kräva att jag får gå på spec.mödravård och förvarna på jobbet att från vecka 28 kan bebis komma. 

• Opsis

Jag födde våran dotter i vecka 34+0! Det fanns ingen orsak till varför lillan ville ut. Jag själv är född i vecka 34 så det kanske är ärftligt? Jag är väldigt orolig för att nästa bebis ska födas för tidigt den med och då kanske det inte går likabra som för storasyster?

• Mercurialis

Mitt första barn föddes prematurt p g a tidig vattenavgång.

När jag väntade andra barnet fick jag diffus preeklampsi ... och ännu ett prematurfött barn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden någon som fött prematur pga inte havadeskapsförgifting utan andra orsaker