• Signa tur

Barn födda extrem tidigt, hur mår de idag?

Jag hörde från en kollega att det alldeles nyligen gick ett program på SVT om barn som fötts extremt tidigt. Kollegan sa att alla de som föddes så tidigt fick skador och någon uttalade sig om att skadorna var så omfattande att hon önskar de inte räddat henne. Jag har inte sett dokumentären. Jag har själv ett barn född i vecka 24+1 som precis som alla barn som föds så tidigt hade en tuff start, men idag 3 år senare är allt som med vilken 3-åring som helst. Känner inte igen att det är vanligt att barnen har så allvarliga skador och men efter deras tidiga födsel. Vill ni andra föräldrar berätta i vilken vecka era barn föddes i, födelsevikt, vårdtid, hur gamla era barn är nu och om de har bestående skador pga sin tidiga födsel. Jag vill att kollegan ska ha riktig fakta och inte fakta från TV där de kan lägga upp programmet genom att vinkla det eller sitter på den kunskap vi gör.

• Svar på tråden Barn födda extrem tidigt, hur mår de idag?
  • mina12

Om det är samma dokumentär som jag sett, så är den ju från England och beskriver hur det är där. Det är INTE samma sak som här i Sverige. Vården och därmed statistiken skiljer sig mycket åt mellan olika länder. Jag har inte aktuell statistik från Sverige, men det kan du läsa i länken ovan.

Vår dotter är född i v.24+0 i januari 2009. Hon har problem med att äta. Hon är helt enkelt inte så intresserad av mat. Utvecklingsmässigt ligger hon helt i fas med sin ålder och språkligt ligger hon tom före sin ålder. Men visst, det var en tuff start. 

• Proletariatet

(Ovanstående länk är till programmet som din kollega hänvisade till.)

Tyra föddes i vecka 24+1 och vägde 615 gram. Hon vårdades på neonatalavdelning i nästan precis 16 veckor, därefter ett par veckors hemvård. I november fyllde hon fem år. Så här skrev jag i EPT-tråden nyligen: 

"Idag har jag varit och träffat psykolog för återkoppling om Tyras utvecklingsbedömning. Hon fick högsta möjliga resultat inom alla områden, såsom kognition, minne och finmotorik. Tyras korrigerade ålder var vid testtillfället 4 år och 10 månader, men resultatet visar en ålder av 6 år och 6 månader (vilket var taket för testet). Vem hade trott det med de förutsättningarna?!" 

Däremot har hon en lungproblematik, som dock är mycket bättre nu då hon står på kontinuerlig medicinering. Hon har opererat ductus och gjort laseroperation på båda ögonen. I dagsläget är hennes syn bra, men hon kan komma att behöva glasögon längre fram. Hon är också betydligt kortare än andra jämnåriga. Detta känns som petitesser i förhållande till de utsikter som presenterades för mig när hon föddes. 

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • FabulousMom

Fick min son i vecka 24+2 och han är frisk och har varit det hela tiden. Han är kraftigt efter i talet, men i övrigt följer han sin korrigerade ålder. Vi har inte genomgått någon utvecklingsbedömning än. Han är 4 år.

• DuoJa

Min lille kille är född i v 27+0, inte lika tidiga som era(ovan). Han är precis som alla andra sina 4-åriga dagiskompisar. Äter som en häst och pratar oavbrutet. Inga följdsjukdomar.

Jag såg också doumentären och smack... så var man tillbaka i neo-världen, Dessa ljud, apparaterna osv man hörde och såg.
    Man levde ju i en helt annan värld. En värld som bara vi känner till.

• liji77

Min son föddes i v 28+3 och vägde 1100g, så han kvalar precis in. Han är synbart som vilken 3 åring som helst. Har starka muskler kring struphuvudet, så han kräks väldigt lätt. Har förkylningsastma. Sen i talet. Enligt utvecklingsbedömningen är han en hyperaktiv 2 åring i en 3,5 årings kropp. Han har svårt med det sociala spelet och uppfattas nog som ganska bufflig.

• Signa tur

Såg dokumentären. Undrar lite hur gammal dokumentären var? Tycker inte den gav en rättvis bild. En överläkare som sitter och säger att politikerna anser det "mer sexigt att skjuta till pengar till mirakelbebisar".. Annan sjukvårdspersonal som uttalar sig om att det är resursslöseri att rädda de små barnen.

• Jphe

Visst att det är väldigt vanligt att prematurer kan få skador. Men många klarar sig även helt utan. Jag fick mina tvilling pojkar i vecka 24+6. Starten på deras liv var riktigt tuff och det var nära många gånger. Då dom till och med ville ha nöd dop på båda två. Men vi sa ifrån och sa nej dom ska döpas i kyrkan. Efter 6 långa månader på sjukhus blev vi utskrivna och visst ena tvillingen fick ha syrgas ett tag men han blev fri från det. Nu är dom 2 år och fullt friska. Ena har glas ögon men det ser inte jag som någon sjukdom för hur många har inte det? Så det där är bara skit snack!!

Svar på tråden Barn födda extrem tidigt, hur mår de idag?