• rockbjarn

Koka vatten

Ni som ger modersmjölersättning, hur länge kokade ni vattnet?

• Svar på tråden Koka vatten
  • rockbjarn

Jo det gör vår också men det jag tänkte på var följande, hur gammal var er bebis när ni slutade koka vattnet?

• irriter ande

Ta det inte för länge - hårdkokt är inte bra

• tackförfisken

Vi har egen brunn så vi kokade länge, fram till barnen var 5 mån tror jag!

• rockbjarn

Med första barnet kokade vi vattnet tills han var 6 mån. När jag läste på pampers hemsida stod det att man kan ge kranvatten från början

• La Lola

Inte alls.
    Vi har kommunalt vatten.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fru Bult

Jag kokar vattnet än, han är 9 månader. I början kokade vi det i kastrull i fem minuter minst, nu kokar vi bara upp i vattenkokaren. Vi kunde väl egentligen lägga ned kokandet, eftersom vi har kommunalt vatten, men nu går det av bara farten. Svärmor ger honom alltid kallvatten från kran Tungan ute

• Hannathu

Vattenkokaren räknas inte som kokt förresten - när det är påbud att koka vattnet ska det koka ordentligt i minst två minuter. Inte 15 sek som i vattenkokaren

Bra vatten behöver inte kokas - och de flesta ställen har bra kvalitet på vattnet. Har man egen brunn eller om det är mycket översvämningar är det bra att koka vattnet till spädbarn (under året alltså)

• Cupcake1985

Tills  fyra  månader  då bvc sa att vi kunde värma vattnet i micron. Men då från iskallt kranvatten.

• irriter ande
    Hannathu skrev 2012-01-20 21:38:25 följande:
    Vattenkokaren räknas inte som kokt förresten - när det är påbud att koka vattnet ska det koka ordentligt i minst två minuter. Inte 15 sek som i vattenkokaren

Bra vatten behöver inte kokas - och de flesta ställen har bra kvalitet på vattnet. Har man egen brunn eller om det är mycket översvämningar är det bra att koka vattnet till spädbarn (under året alltså)

2 min verkar ok men om man kokar i 6 månader så är det lite länge
  • Hannathu
    irriter ande skrev 2012-01-20 21:40:22 följande:
    2 min verkar ok men om man kokar i 6 månader så är det lite länge
  • Veriz

Vi kokar i vattenkokaren, så sa dom på bb att vi kunde göra.

• Mynta
    La Lola skrev 2012-01-20 21:37:20 följande:
    Inte alls.
    Vi har kommunalt vatten.

Samma här. Slöseri med både tid och pengar.
  • Cupcake1985

Jag gjorde så att jag kokade i vattenkokaren och så hade jag redan kokt kylskåpskallt vatten som jag blandade ut med så det blev ätvarmt med en gång.

• curiosa

Inte alls, har vatten från privat vattenförening.
    Kokade inte heller då vi hade kommunalt men då vi hade egen brunn fick vi hämta kommunalt för det räckte inte att koka det vi hade.

Svar på tråden Koka vatten