• ett plus ett är lika med tre

Platsanvisning från arbetsförmedlingen

Idag har jag mailat min handläggare på arbetsförmedlingen för hon skickade idag en platsanvisning från arbetsförmedlingen om ett sommarjobb

Så jag mailade henne och berättade att jag är gravid och beräknas föda i mitten av augusti så jag kommer troligtvis inte kunna arbeta i sommar.

Tror ni detta är ett giltigt skäl eller kommer jag få oanade konsekvenser av detta?!

• Svar på tråden Platsanvisning från arbetsförmedlingen
  • irriter ande

Om du inte söker jobb så skall du inte ha a-kassa

• Barbabok

Ja den risken är ganska stor. Är du arbetssökande kan du trots allt arbeta fram till BF räknas det som. Uppbär du A-kassa bör(måste du söka jobbet.

• La Lola

Nja, många jobbar ju tills de föder. Så eg är det ju inget godtagbart skäl.
    Du vet ju inte hur du kommer må i sommar redan nu.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hon mot strömmen

du måste söka annars blir du avstängd. men vad du ska skriva bestämmer inte de. 

Du kan tex skriva

hej,

jag heter xxxx xxxx och är gravid. beräknas få i augusti.  

och skicka i väg 

• ett plus ett är lika med tre

Jag får helt enkelt se vad hon svarar på måndag. Om det inte är ett godtagbart skäl så får jag väl söka.

Tycker dock att det är löjligt att skicka en platsanvisning när det endast gäller för sommaren..

Dessutom har jag redan blivit lovad på samma ställe där jag varit i 3 år nu..

hon mot strömmen skrev 2012-01-20 19:03:01 följande:
    du måste söka annars blir du avstängd. men vad du ska skriva bestämmer inte de. 

Du kan tex skriva

hej,

jag heter xxxx xxxx och är gravid. beräknas få i augusti.  

och skicka i väg 
    Kanske de inte vill anställa en tjockis som kanske ändå inte kommer kunna jobba...
  • Cornette

Kolla med din handläggare. Jag blev arbetslös i v16 typ och skrev in mig på af direkt men min handläggare ansåg inte att jag behövde söka en massa jobb, sannolikheten att jag skulle få nåt var inte så stor. Hon såg till att jag fick a-kassa ändå.

• Barbabok
    ett plus ett är lika med tre skrev 2012-01-20 19:08:27 följande:
    Min handläggare vet att jag är timvikarie och att de troligtvis kommer slita i mig från olika håll, alla ställen jag jobbar på vill ha mig i sommar...

Om du absolut inte vill jobba tar du FP upp till 60dgr före BF.
  • Tatiin

Om du avstår att söka är din handläggare skyldig att skriva en underrättelse till din a-kassa. Du får då möjlighet att yttra dig, dvs ge din sida av varför du inte söker jobbet. Sen är det alltid a-kassan som avgör konsekvens. Ofta handlar det om sänkt ersättning från a-kassan. Det finns gånger när handläggaren inte gör en underrättelse, men då handlar det i regel om en direkt felaktig anvisning, dvs man saknar kompetens för jobbet eller dyligt. Men det är heller egentligen inte ett skäl till att inte söka, då det är upp till arbetsgivaren att avgöra.

Svar på tråden Platsanvisning från arbetsförmedlingen