• Vissla

Hjälp, mitt barn måste lära sig ett främmande språk över helgen

Eller ja inte jätte främmande, finska, min mamma är finsk och min sambo är finsk så hon har lite grunder.
    Det ska börja ett nytt barn i hennes klass som inte kan ett ord svenska och min dotter har fått i uppdrag att visa henne runt osv så nu försöker jag komma på användbara fraser som hon ska få pränta in lite extra mycket över helgen så att dom kan prata iaf lite med varandra.
    Men jag kommer inte på så mycket mer än:
    Välkommen till klassen
    Nu ska vi ha rast
    Här är matsalen.
    Lite mer än så måste dom ju prata med varandra

• Svar på tråden Hjälp, mitt barn måste lära sig ett främmande språk över helgen
  • 071001

Vill du leka med oss
    Här är toaletten.

• MajaVira

Det är dåligt av skolan om de lägger över ansvaret på din dotter, de borde ordna en lärare eller tolk som kan finska.

• 071001

Tror inte att skolan tar in en tolk, det är kostsamt.

• Vissla
    MajaVira skrev 2012-01-20 13:26:09 följande:
    Det är dåligt av skolan om de lägger över ansvaret på din dotter, de borde ordna en lärare eller tolk som kan finska.
    Tror det kan vara så att hon erbjöd sig eftersom hon kommer från ett finskt hem
  • canmamma

Det blir säkert kul. Den nya eleven kan säkert också några svenska fraser i alla fall och tala med din dotter om hur man kan använda sig av gester, rita bilder, mm för att göra sig förstådd. 

• Vissla
    canmamma skrev 2012-01-20 13:49:38 följande:
    Det blir säkert kul. Den nya eleven kan säkert också några svenska fraser i alla fall och tala med din dotter om hur man kan använda sig av gester, rita bilder, mm för att göra sig förstådd. 
    När jag var lika gammal som min dotter är nu så fick vi en ny klasskompis från Lettland vi hakade oss fram med engelska o gester o en ordbok, jg kunde inge ryska och hon kunde inge svenska men det gick bra ändå. Vi är fortfarande jätte bra kompisar fast vi inte förstod varandra i början.
    Så jag tror att det kommer att vara jätte kul för min dotter, speciellt som hon har ett försprång o faktiskt kan lite av språket och kanske kan hjälpa tjejen att lära svenska lite bättre
Svar på tråden Hjälp, mitt barn måste lära sig ett främmande språk över helgen