• Nelliepop

Hur mycket får din 15 åring i månadspeng??

Min älsta son fyllde nyss 15 år.. Dax att han får barnbidraget nu tycker han??

Får eran 15 åring det?? Och vad ska pengarna räcka till??

1050 räcker ju inte till kläder ,bensin pengar till mpoe o nöjen???

Hur gör ni?? kan ni ge mig lite tips.... Glad        

• Svar på tråden Hur mycket får din 15 åring i månadspeng??
  • Gummsan

Vår får 500kr i månaden till vad han vill 200till ett sparkonto. 

• brummagumman

När jag fick barnbidraget skulle det räcka till i princip allt utom mat, hygien och uppehälle givetvis. Större klädinköp som vinterjacka och dyl fick jag hjälp med.

• brummagumman

Då var jag 13-14 år.

• gravid

När jag va 15 sa mamma så här: du kan få hela ditt bidrag men då får du betala dina nöjen och kläder själv. Det enda vi står för är tak över huvudet och mat på bordet..:)

• Eldig72

Jag anser att barnbidraget ska räcka till mer än enbart nöjen. Tror att det är viktigt att man tidigt får lära sig att man måste välja, att pengarna inte räcker till allt man vill göra. 1000 kr till enbart nöjden tycker jag är alldeles för mycket.

Sen tänker jag, moppen, är det ett nöje eller är det så att han måste ha den för att ta sig till skolan, i så fall kanske ni får skjuta till lite om det är så att han måste ha den.

Dyrare klädinköp som ytterkläder och skor kan jag tycka att föräldrarna kan hjälpa till med beroende på hur ekonomin ser ut i familjen förstås.

• Nelliepop

Ja det är så svårt detta... Jag tycker han kan börja köpa lite kläder osv.. Men att jag står för de grundläggande o stora klädinköpen.. Mopeden måste han inte ta till skolan då han får skolbuss...

Och 1000 kr till nöjen är ju lite mycket... Vet inte riktigt hur vi ska göra?? 

• Hallonmumsan

När jag var 14-15 fick jag 1400 men då skulle det räcka till allt. Kläder, smink, nöjen, presenter och julklappar och mobiltelefon buss resor. Jag lärde mig att spara för större inköp ca 800 i månaden.

• Eldig72

Ja det är svårt att både vara snäll och snäll. Det ena för stunden och det andra för framtiden Glad. Vår kille är bara 11 månader och jag funderar över hur många principer och regler jag kommer att ändra efter vägen Cool.

Jag brukar inte tycka om att jämföra med andra men när det gäller pengar så är det ju bra om inte vissa har mycket mer än andra att röra sig med. Har han kanske någon kompis han umgås mer med, som har vettiga föräldrar som du kan prata med?

Som en parentes kan jag nämna en kollega. Hennes son vägrade att ha annat än märkeskläder, till den dag han fick betala med egna pengar, då handlade han kläder på Galne Gunnar Skrattande.

• Hallonmumsan

När det gäller märkeskläder så är det jättebra att dom får ha hand om sona egna pengar. Jag själv ville gärna ha märkeskläder därför sparade jag och kollade ut vilka klädet jag ville ha på postorder och beställde sen när det reades.

• Stardust74

Vår dotter är 15 och hon får 500 kr i mån.peng. Sen får hon dyrare grejer av oss när det behövs. Hon köper lite kläder och sånt, och är även bra på att spara ihop lite egna pengar. Hon jobbar tex extra ibland och får i hop någon peng då och då.

Svar på tråden Hur mycket får din 15 åring i månadspeng??