• HonSomVet

    3 1/2 åring som är väldigt sen i talet, när ska man oroa sig?

    Har en snart 3 1/2 åring som är väldigt sen i talet. Jämför jag, vilket man ju aldrig ska göra sägs det, med andra barn i hennes ålder, pratar de. Det gör inte dottern. Eller pratar gör hon, men mycket ofta i två-tre ordsmeningar och ibland känns det som att hon tappar allt.

    Men ska hon ex på toa så säger hon: Jag ropa, mamma! vilket innebär att jag inte får följa med, då hon ropar när hon är klar.

    Vill hon ha mjölk, säger hon bara "mjölk" kort och gott. Idag så gick vi ner för trapporna och jag bar henne och hennes fot slog i trappräcket, då fnissar hon till lite och säger: Fot, mamma!

    Nu är hon också så pass gammal att hon tycker det är pinsamt och skäms när jag inte hör vad hon säger eller inte förstår.

    Ibland förstår hon inte heller skillnad på vem, vad och vart. Frågar jag vem hon lekte med kan hon svara på vad de gjorde exempelvis.

    Ibland kommer det fram en flytande sex-ordsmening exempelvis, men det är extremt sällan. Hon sjunger mycket bättre än hon pratar. Jag minns inte vilken nu, men en av julsångerna sjöng hon plötsligt en dag helt klanderfritt och jag satt nästan med gapande mun.

    Ibland är det frustrerande att hon pratar så lite fortfarande. Och det börjar bli skillnad med kompisarna, vilket märks ibland. Jag vill inte att hon hamnar i en situation där hon låser sig helt för att hon tycker allt blir pinsamt. Ska man försöka få tid till en logoped? Eller hur ska man stimulera henne extra mycket för att få fram språket?

    Det känns mycket som en spärr också, speciellt iom att hon sjunger så väl, jämfört med pratar. En gång frågade jag henne en lite svårare fråga. Hon tänkte efter i tre sekunder, tänkte börja prata, hejdade sig och sedan sa hon: "Jag kan inte prata mamma" för att visa på att hon inte kunde svara på frågan i ord. Det gör att jag tror hon har oerhört mycket i huvudet, men av någon anledning kan hon inte sortera det och få fram det i hela meningar.

    Någon med tips och råd?

  • Svar på tråden 3 1/2 åring som är väldigt sen i talet, när ska man oroa sig?
  • Philippa

    Gå till BVC och be om en remiss till logoped.... bättre att kolla upp det än att du ska vara orolig...

    Min son var väldigt sen i talet och vi hamnade hos logoped när han var 2,5 år och vi fick vidare utredning via habilitering och det visade sig att sonen är autistisk....

    Det behöver inte ditt barn ha, men sen i talet ska man kolla upp....   

  • Boel1

     Jag tycker du kan kontakta BVC och rådfråga. Det är ju snart dags för 4-årskontroll då de kollar talet, och tycker de att det behövs så remitterar de till logoped. Tycker inte att du ska oroa dig ändå, endel barn kommer igång med talet sent helt enkelt!

  • HonSomVet

    Jag tror inte hon är autistisk eller dylikt. Hon är väldigt "normal" i övrigt och är en smart liten tjej.

    Men spårket, det får hon verkligen inte kläm på. Även hennes pappa säger att det är svårt att förstå vad hon menar när hon åker till honom och ska berätta om saker som hänt exempelvis. Så det är ju inte bara jag som tycker det. Nu har hon börjat på stora-barnsavdelningen på dagis och jag hoppas verkligen det ska stimulera hennes språk, men jag bävar för att hon ska upptäcka än mer hur dåligt hon själv pratar till skillnad från de andra barnen. Även de jämnåriga. Jag har arbetat på förskola själv och jag har sällan mött på ett barn i den åldern, med ett så "dåligt" språk som dottern i den åldern.

    Jag tror det handlar om någon form av låsning. Hon får inte fram meningarna, för hon tänker mycket, hon minns mycket, även saker som hände i somras, som plötsligt kan hoppa upp. Men då hon berättar om det är det i enstaka ord, inte hela rena meningar.

    Men jag ska nog ringa BVC imorgon och be om en remiss. Om inte annat för hennes egen skull. Jag vill inte att det ska bli ett problem för henne själv. Det är min största oro.

  • HonSomVet

    När vi var på 2 1/2 års kontroll så vägrade hon prata helt. Hon hade då även svårt att med skillnad på under, över och på osv. Hon var då tillbaka till BVC på ytterligare en kontroll vid 3 år, dock var jag inte med då, men hennes pappa sa att de inte hade anmärkt något speciellt, eller att hon iaf var "godkänd". Men nu har det ju gått ett tag sedan dess.

    Vi har ex en stor röd fåtölj som det ibland ligger saker i. Jag har pratat om denna röda fåtölj massor av gånger och bett henne hämta sina saker där ex, men det är som att hon inte lär sig vilken stol som är den stora röda stolen. Sådant finner jag lite märkligt.

  • Alexi

    Min dotter är nyligen fyllda tre år och vi bad om remiss till logoped redan i höstas. Vi var hos logopeden för bedömning och hon tyckte dottern behövde hjälp men vi skulle vänta några månader för tillväxt, så nu ska vi börja gå i behandling from februari tror jag.

    Vår dotter började inte härma ord osv förrän närmare 2,5, hon har fått ett jättestort ordförråd sen dess men är säkert ett år efter normalbarnet, uttalet har stora brister och meningsbyggnaden likaså.

  • HonSomVet
    Alexi skrev 2012-01-19 21:45:38 följande:
    Min dotter är nyligen fyllda tre år och vi bad om remiss till logoped redan i höstas. Vi var hos logopeden för bedömning och hon tyckte dottern behövde hjälp men vi skulle vänta några månader för tillväxt, så nu ska vi börja gå i behandling from februari tror jag.

    Vår dotter började inte härma ord osv förrän närmare 2,5, hon har fått ett jättestort ordförråd sen dess men är säkert ett år efter normalbarnet, uttalet har stora brister och meningsbyggnaden likaså.
    Det låter väldigt mycket som dottern, i alla fall med stora brister i uttalet och meningsbyggnad. Uttalet har blivit bättre tycker jag, men meningsbyggnaden är inte alls bra. Den är väldigt bristfällig, ord saknas och ord hamnar i fel ordning.

    Vad mer sa logopeden till er? Fick ni några tips på hur ni kan hjälpa henne? Dottern lär och härmar och upprepar nya ord. Men sedan kan hon inte använda dem korrekt.

    Problemet är att jag undrar om dottern ens skulle prata med en logoped, hon kan vara rätt reserverad för nya människor om det handlar om en "sjukvårds-situation", där hon vet att det är hon som är i blickfånget. Men jag kanske kan säga att det är jag som ska dit och hon ska bara med, då är hon nog mer avslappnad.
  • HonSomVet

    Hon har förresten också en väldigt lustig betoning på ord, vad de nu sedan kan bero på. Ibland låter hon nästan utländsk, som lärt sig svenska som andraspråk. Det är verkligen jättelustigt.

  • Kyanita

    Min mellankille var också jättesen i talet, hade meningsuppbyggnadesfel (han sa meningarna i engelsk ordföljd) och han betonade fel, nästan som en norrman. Han gick till logoped från han var ca 3 år och 1 år frammåt sen lossnade det. Jag tycker det är viktigt att de kan få göra sig förstådda. Min son var otroligt frustrerad av att man inte förstod honom och det gjorde så ont i mig! Hoppas att det löser sig!

  • HonSomVet
    Kyanita skrev 2012-01-19 21:58:23 följande:
    Min mellankille var också jättesen i talet, hade meningsuppbyggnadesfel (han sa meningarna i engelsk ordföljd) och han betonade fel, nästan som en norrman. Han gick till logoped från han var ca 3 år och 1 år frammåt sen lossnade det. Jag tycker det är viktigt att de kan få göra sig förstådda. Min son var otroligt frustrerad av att man inte förstod honom och det gjorde så ont i mig! Hoppas att det löser sig!
    Tack! Och skönt att det löste sig för er!

    Jag känner ju precis att dottern börjar märka av det och vara lite frustrerad och det känns inte bra.
  • Suri

    Jag är förskollärare och jobbar just nu med en 3,5 åring som påminner om din dotter. Det är lite speciellt med sådana språkförseningar eftersom (som du är inne på) kan det låsa sig om man pressar och uppmärksammar det på fel sätt. Du kan hjälpa henne med språket genom att läsa mycket, sjunga, lära henne ramsor. Titta på bilder och prata om det ni ser i tidningar, reklamblad, foton osv. "vad har flickan på sig? Vilken färg har blomman? Vad gör man med borsten?" osv. Öka på ordförrådet och öva talet. Gör det till en rolig lek/trevlig stund stund. När ni läser böcker så prata om det du just läst och om bilden. "vart bodde lilla lilla gumman? Vem hoppade upp på bordet? Vad sa gumman? osv". Locka henne att prata mycket. Det kommer att lossna. Ring BVC om du vill ha mer tips på övningar, men jag tror (som du) att hon inte kommer att "prata" med en logoped, däremot kan du ju få råd och stöd.

Svar på tråden 3 1/2 åring som är väldigt sen i talet, när ska man oroa sig?