Pco och vestibulit..vilsen
Fick diagnosen PCOS för 2-3 år sedan..jag hade gått på p-piller i nästan 10 år och kände att jag skulle göra ett uppehåll bara för att se hur det stod till med kroppen. Gick upp i vikt, fick akne och ökad behårighet och mensen kom endast 3 gånger på 1 1/2 år..jag ringde min vårdcentral och dom hänvisade mig till gyn. Fick reda på där att jag hade dom klassiska pärlbanden samt förhöjd testosteron genom blodprov att jag hade PCOS. Hade aldrig hört talas om detta tidigare och förstod inte riktigt vad det innebar..gynekologen sa att det var inget farligt utan att jag hade en menstruation som kommer mer sällan bara och skrev ut en kräm för aknen.
Gick hem och läste på internet då jag inte kände att jag fick svar på mina frågor om vad PCOS var och hur det skulle påverka mig och blev förbannad! Hur kan man som gynekolog vara så dåligt insatt i det här!!
Sökte en ny gyn och fick till svar att ska du inte bli gravid så börja på p-piller. Började på Diane, fick så torra slemhinnor att jag utvecklade vestibulit. Lyssnade inte tillräckligt på min kropp och körde på som vanligt med samlivet och konsekvensen blev vestibulit. Så att tala om för min sambo att jag har svåra smärtor vid samlag och pcos var som att förlora hela min kvinnlighet.
Har nu slutat med Diane och känner att slemhinnorna har återhämtat sig och har tack vare detta nästan blivit av med min vestibulit. Har gått på ett akupunkturprogram som man har använt på pcos patienter och fick ingång mensen, har fått 3 gånger på 5 månader men har fortfarande aknen kvar samt så äter jag GI kost och försöker motionera.
Står nu vid ett vägskäl om jag ska testa yasminelle men vågar inte p g a det man har hört med blodproppar...
Jag kontaktade en till gynekolog angående detta som jag har hört gott om här på forumet men det var den värsta av dom måste jag säga..han var nonchalant, tittade knappt på en när man pratade, man blev inte tagen på allvar överhuvudtaget. Hade aldrig varit hos en manlig gyn tidigare och sa detta..va han sympatisk för detta..nej..tog han det försiktigt med tanke på vestibuliten..nej..skulle jag rekommendera honom nej!!
Så finns det någon som har träffat någon bra gyn angående sin pcos i göteborg? Ska jag börja på p-piller eller försöka vara utan lite till? Känns som pest eller kolera..gå på p-piller och få dom biverkningarna eller vara utan och få pcos symptomer?
Ursäkta min långa text..hoppas ni orkar läsa och ge mig en knuff i rätt riktning!