Tellus1977 skrev 2012-01-19 21:13:56 följande:
Så gott som alla "sn-barn" i Kina är väl med på SF-listan om de inte är låsta hos organisationerna. Förut var det flera barn som man var tvungen att ha LID för att ansöka om men nu för tiden så är ju nästan alla barn "in 6 months"/SF.
Tror det funkar mer eller mindre likadant över hela världen, att organisationer har några barn låsta och söker föräldrar till just dem. Så sker ju även här i Sverige även om fenomenet är vanligare i USA.
Jag är inte sökande just nu så jag visste inte att nästan alla barn i onlinesystemet nu är SF (Special Fokus) barn. Då har det skett förändringar under det senaste året. Det stämmer ju in på informationen som CCAA (vet att de ändrat namn men kommer inte ihåg till vad just nu) gick ut med för något halvår sedan. De organisationer som placerar flest SF barn får också tillsänt sig flest mer lättplacerad barn med något ”lindrigare” SN. De mer lättplacerade barnen går direkt till organisationernas egna listor om de lyckats placera mer svårplacerade barn. Inte helt OK moraliskt tycker jag. Då kan ju det syniska svaret på TS fråga vara att de amerikanska organisationerna är vinstdrivande och bygger sin verksamhet på att få så många ”kunder” som möjligt. Det finns då säkert en risk att vissa organisationer inte bryr sig så mycket om ifall adoptanterna är insatta i det SN de fått förslag på. Det är ju inte heller samma tidspress om SF barnen ligger längre på listorna, organisationerna kan då försöka placera barnen hos en annan familj om de första tackar nej. Det låter som om det i så fall är en ganska stor förändring mot hur det fungerade för något drygt år sen.
Eller så är det så att konkurrensen om de mer lättplacerade barnen hårdnat ännu mer och de svenska organisationerna inte har verktygen att konkurrera och aldrig ens ser de barnen på onlinelistan nuförtiden.