• Webbredaktör Annelie

Skulle du vilja ha GPS-sändare på ditt barn?

På en förskola i Malmö har personalen GPS-sändare på barnen när de är ute i skogen. GPS-sändarna är monterade i reflexvästarna som sedan är kopplade mot en mobiltelefon där personalen kan vart barnen är.
    Detta väckte stort rabalder i medierna i höstas.

Vad tycker du om GPS-sändare på barn? Är det bara dumheter eller ett bra komplement. Vad tycker du? Har du testat detta på ditt barn.
    Skriv och berätta.

Era inlägg kan komma att användas i en kommande artikel.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du vilja ha GPS-sändare på ditt barn?
  • Aoife

Jag hade kunnat tänka mig det både hemma och på förskolan. Frågan är går det att sätta på tonåringar?

• Hallonmumsan

Det är bra så länge det inte ger en falsk trygghet där personalen kollar barnen mindre. På sina egna äldre barn som har en smartphone sp kan man ladda ner så man ser var denne är ifrån sin telefon. Det handlar ju inte om övervakning utan ha koll om nått händer. Men även där är risken att det missbrukas av mindre bra föräldrar. Jag själv hade en styvfar med psykopatiska drag som lätt hade missbrukat en sådan makt och spionerat på mig i tonåren.

• Bling1975

Det kan jag tänka mig, framförallt på mindre barn som inte själva kan förväntas hitta hem eller ringa om de skulle komma bort. I tonåren är jag mer tveksam, då kan det lätt kännas som övervakning.

Stitch längtar efter Lilo
  • Rhoda Horswunce

Så länge man ser sändaren som någonting som kan användas OM barnet kommer bort så tycker jag det är bra. Blir det däremot så att man har mindre koll på barnet/barnen för att de har gps-sändare så är det inte bra. Ungefär som med brandvarnare - det är jättebra att de finns, men att de finns innebär inte att det är ok att låta bli att släcka stearinljusen innan man går och lägger sig.

• Khaleesi

Jag är så jäkla allergisk mot alla övervakningsmöjligheter, efter att ha levt med en kontrollerande psykopat. Bättre att dagisfröknarna håller lite bätre koll.

Jag lovar och svär att jag aldrig ska sätta sändare på mina barn (som emellertid är större). Det är inte min rätt som förälder att veta var de håller hus hela tiden!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Som andra har sagt, om det handlar om små barn och det används som komplement när/om ett barn försvinner och som en extra trygghet är det bra.

För äldre barn (särskilt tonåringar) ser jag eventuell vinst som underordnad den personliga integriteten.

I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Natasha76

Helt bra på barn under skolåldern. Men inte på större barn/tonåringar. Då blir det kränkande. Exakt när det blir kränkande är väl svårt att avgöra, för egen del skulle det kanske blivit det från åtta års ålder ungefär.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Larsan

Vad smart att ha gps på barnen på förskolan!!
    Skulle dock inte ha gps på mina barn hemma.. Jag kan hålla koll på dem själv men förskolepersonalen litar jag inte alls på alla gånger

12-barnspappa
  • Martin77

Ja absolut både på fritiden och på förskolan.

Använder redan gps-sändare på mina barn som är i åldrarna 3 och 7.
    Flickan som är på 7 vet om att vi har Gps-sändare i hennes jacka och nu tänker hon inte ens på det. Pojken är för liten för att fatta vad det är men han vet om att den ska vara med i jackan. :)

Vi känner trygghet i att ha det på våra barn. Skönt att även kunna avlyssna vad som händer i omgivningen när de är på vift.

Vi äger 2st såna här: http://www.gpser.se/meitrack-mt90

• torkel

Jag tycker att det är sämst. Vart kommer all den här rädslan i från ? Måste  man gå runt och tänka att varje människa på gatan vill ta ens barn i från en ? Jag tror att inget gott kommer utan något ont. Börjar vi chippa barn, så kan det ju i värsta fall ske att vuxna ska börja med chip med....  ( och jag skiter i det här med mjöl & påse).

Det känns bara inte rätt.

Svar på tråden Skulle du vilja ha GPS-sändare på ditt barn?