Vissa djur av lantras, tex linderödsgrisar, får man bidra för. Det ger inga pengar, men täcker deras foder ungefär, så att man kan ha djur utan att de behöver kosta så mycket.
Myskankor är trevliga och ger goda ägg. De kan man hyra ut på sommaren till villaägare som har problem med sniglar, så tjänar de också in sin foderkostnad.
Jag tror att det blir väldigt svårt att tjäna några pengar på något djurslag om man inte vill att de ska födas upp till slakt. Man kan visserligen ha en sugga eller några får tex och sälja kultingar och lamm till någon annan som vill föda upp dem till slakt, men det är ju inte så stor skillnad mot att skicka dem till slakt själv och jag skulle ha större problem att skilja ungar från mödrar än att skicka dem till ett litet slakteri i närheten där de blir väl omhändertagna.
Enda sättet tror jag är att ha flera olika intressanta och trevliga djurslag till sällskap och ta emot besökare som får titta på djuren och köpa mat, prylar eller fika på gården. Att sälja foder så att besökarna får mata djuren var en bra idé, men förutsätter att man har ordentlig koll på vad djuren får i sig så att det inte blir för mycket eller för lite.