KnytetsMamma skrev 2012-01-21 14:26:27 följande:
Hej,
vi har lite krav sen när vi ska köpa hus/radhus och det är att kunna cykla till stan (dvs. max 7-8 km) och då blir det inte heller så billigt. Så vi får se hur vi gör när vi känner att det är dags. Vi bor bara i en liten tvåa så om 1 år eller så kommer vi nog känna att vi behöver flytta, bebisens saker tar ju mycket plats också :)
Hur har du gjort med föräldradagarna om du varit hemma ända sen ert första barn föddes och nu ska vara hemma länge med nästa barn också. Vill ni inte spara dagar tills barnen är äldre? Eller tar du inte ut alla dagar/vecka? Efter barnet är 1 år måste man väl fylla ut med föräldradagar till 100% för att skydda sin SGI? Eller du kanske inte bryr dig om det? Jag vet som sagt inte hur vi ska dela på ledigheten men jag vet att vi vill försöka spara dagar så länge som möjligt, ska försöka ta ut så lite dagar vi kan under första året och hoppas att vi klarar oss ekonomiskt på det.
Vi ska delta i föräldragrupp om det är det du menar (på Kvinnohälsan). Sen ska vi gå på nån föreläsning om förlossningar som de håller 1 gång/månad som är en öppen föreläsning. Jag känner bara 1 till i stan som ska ha barn (i mars) och sen inga andra med barn så det skulle vara kul att lära känna andra mammor, det hoppas jag att jag kommer att göra i föräldragruppen.
Ha det bra!
ja vi visste redan innan sonen kom att jag skulle vara hemma så länge som möjligt...just nu får jag vårdnadsbidrag för honom, vilket bara är 3000 kronor i månaden. eftersom vi visste innan att vårdnadsbidraget var så lite så har jag tagit ut så få dagar varje månad i föräldrapenning så jag bara fått 3000 kronor då också.
detta gjorde vi för att kolla att vi kunde leva på så lite pengar från mig.
vi har ungefär hälften av dagarna kvar nu som vi ska spara så länge vi kan...sambon kommer ta ut lite dagar på sommaren och så för att få lite längre semester och få mer tid tillsammans hela familjen.....
vi kommer göra likadant med barn nummer 2.
man får behålla samma SGI ifall man blir gravid med nummer två, innan nummer ett hinner bli ett år och nio månader....så jag behåller samma SGI för nästa också...
ja vi flyttade till en trea en månad innan sonen föddes så det skulle finnas ett rum till när han behövde det....
jo jag ångrar lite nu i efterhand att vi tackade nej till föräldragruppen....har ju många vänner med barn men dom jobbar ju allihopa....tyvärr...:/