• Smirfas

Söker hemmamammor i Linköping med omnejd

Är en glad tjej på 29 år med en liten kille som 17 månader.
    Är dessutom gravid igen med vårt andra barn som kommer i slutet av Juni.

Har redan varit hemma i ett och ett halvt år och kommer högst troligen vara hemma väääldigt länge då vi inte tror på att lämna barnen på förskola.
    Nu söker jag och lillgrabben andra mammor och barn som är hemma för att umgås och leka med.

Man kan ju inte få för stor umgängeskrets eller?

• Svar på tråden Söker hemmamammor i Linköping med omnejd
  • KnytetsMamma

Hej Glad
    Jag väntar mitt första barn i början av juni och tycker också att det skulle vara kul att lära känna andra mammor och barn att umgås med, framför allt när man är mammaledig och hemma mycket. Jag vet ännu inte hur länge jag kommer att vara hemma, vi får se lite men i alla fall 6-8 månader på heltid först i alla all.

Var i Linköping bor du? Vi bor i lägenhet i centrala stan, känns som att det funkar bra så länge barnet/barnen är små men sen har vi en dröm om hus/radhus med egen trädgård. Men än så länge tycker vi att det är skönt att bo mitt i stan, nära till allt och dessutom bor vi väldigt nära Trädgårdsföreningen.

Ha det bra så hörs vi!!

• Smirfas
    KnytetsMamma skrev 2012-01-21 09:28:10 följande:
    Hej Glad
    Jag väntar mitt första barn i början av juni och tycker också att det skulle vara kul att lära känna andra mammor och barn att umgås med, framför allt när man är mammaledig och hemma mycket. Jag vet ännu inte hur länge jag kommer att vara hemma, vi får se lite men i alla fall 6-8 månader på heltid först i alla all.

Var i Linköping bor du? Vi bor i lägenhet i centrala stan, känns som att det funkar bra så länge barnet/barnen är små men sen har vi en dröm om hus/radhus med egen trädgård. Men än så länge tycker vi att det är skönt att bo mitt i stan, nära till allt och dessutom bor vi väldigt nära Trädgårdsföreningen.

Ha det bra så hörs vi!!
    hej,
    vi bor i malmslätt i lägenhet, men vill också gärna komma till ett hus med egen trädgård. Problemet är att vi gärna vill bo i malmslätt och de är inte direkt den billigaste stadsdelen tyvärr....:/

själv kommer jag vara hemma lääänge.....är en sån där extremt föraktad "hemmafru/hemmamamma"...:)
    ska du och din man/sambo gå någon sån där föräldrautbildning?

lite nyfiken...;).....jag och min sambo tackade nej och man blir ju bara erbjuden som förstföderska...
  • KnytetsMamma

Hej,
    vi har lite krav sen när vi ska köpa hus/radhus och det är att kunna cykla till stan (dvs. max 7-8 km) och då blir det inte heller så billigt. Så vi får se hur vi gör när vi känner att det är dags. Vi bor bara i en liten tvåa så om 1 år eller så kommer vi nog känna att vi behöver flytta, bebisens saker tar ju mycket plats också :)

Hur har du gjort med föräldradagarna om du varit hemma ända sen ert första barn föddes och nu ska vara hemma länge med nästa barn också. Vill ni inte spara dagar tills barnen är äldre? Eller tar du inte ut alla dagar/vecka? Efter barnet är 1 år måste man väl fylla ut med föräldradagar till 100% för att skydda sin SGI? Eller du kanske inte bryr dig om det?  Jag vet som sagt inte hur vi ska dela på ledigheten men jag vet att vi vill försöka spara dagar så länge som möjligt, ska försöka ta ut så lite dagar vi kan under första året och hoppas att vi klarar oss ekonomiskt på det.

Vi ska delta i föräldragrupp om det är det du menar (på Kvinnohälsan). Sen ska vi gå på nån föreläsning om förlossningar som de håller 1 gång/månad som är en öppen föreläsning. Jag känner bara 1 till i stan som ska ha barn (i mars) och sen inga andra med barn så det skulle vara kul att lära känna andra mammor, det hoppas jag att jag kommer att göra i föräldragruppen.

Ha det bra! 

• Smirfas
    KnytetsMamma skrev 2012-01-21 14:26:27 följande:
    Hej,
    vi har lite krav sen när vi ska köpa hus/radhus och det är att kunna cykla till stan (dvs. max 7-8 km) och då blir det inte heller så billigt. Så vi får se hur vi gör när vi känner att det är dags. Vi bor bara i en liten tvåa så om 1 år eller så kommer vi nog känna att vi behöver flytta, bebisens saker tar ju mycket plats också :)

Hur har du gjort med föräldradagarna om du varit hemma ända sen ert första barn föddes och nu ska vara hemma länge med nästa barn också. Vill ni inte spara dagar tills barnen är äldre? Eller tar du inte ut alla dagar/vecka? Efter barnet är 1 år måste man väl fylla ut med föräldradagar till 100% för att skydda sin SGI? Eller du kanske inte bryr dig om det?  Jag vet som sagt inte hur vi ska dela på ledigheten men jag vet att vi vill försöka spara dagar så länge som möjligt, ska försöka ta ut så lite dagar vi kan under första året och hoppas att vi klarar oss ekonomiskt på det.

Vi ska delta i föräldragrupp om det är det du menar (på Kvinnohälsan). Sen ska vi gå på nån föreläsning om förlossningar som de håller 1 gång/månad som är en öppen föreläsning. Jag känner bara 1 till i stan som ska ha barn (i mars) och sen inga andra med barn så det skulle vara kul att lära känna andra mammor, det hoppas jag att jag kommer att göra i föräldragruppen.

Ha det bra! 
    ja vi visste redan innan sonen kom att jag skulle vara hemma så länge som möjligt...just nu får jag vårdnadsbidrag för honom, vilket bara är 3000 kronor i månaden. eftersom vi visste innan att vårdnadsbidraget var så lite så har jag tagit ut så få dagar varje månad i föräldrapenning så jag bara fått 3000 kronor då också.
    detta gjorde vi för att kolla att vi kunde leva på så lite pengar från mig.

vi har ungefär hälften av dagarna kvar nu som vi ska spara så länge vi kan...sambon kommer ta ut lite dagar på sommaren och så för att få lite längre semester och få mer tid tillsammans hela familjen.....
    vi kommer göra likadant med barn nummer 2.

man får behålla samma SGI ifall man blir gravid med nummer två, innan nummer ett hinner bli ett år och nio månader....så jag behåller samma SGI för nästa också...

ja vi flyttade till en trea en månad innan sonen föddes så det skulle finnas ett rum till när han behövde det....
    jo jag ångrar lite nu i efterhand att vi tackade nej till föräldragruppen....har ju många vänner med barn men dom jobbar ju allihopa....tyvärr...:/
  • bronko

Hej! Jag är också hemma med barn i Linköping. Känns som att det är väldigt få som är det. Jag har en flicka på tre år och en pojke på 7 månader. Vi bor i centrala Linköping. Jag brukar försöka komma iväg på lite aktiviteter, blir mycket domkyrkans "öppet hus". Stängt på sportlov.Trist...

• Smirfas
    bronko skrev 2012-02-26 23:25:00 följande:
    Hej! Jag är också hemma med barn i Linköping. Känns som att det är väldigt få som är det. Jag har en flicka på tre år och en pojke på 7 månader. Vi bor i centrala Linköping. Jag brukar försöka komma iväg på lite aktiviteter, blir mycket domkyrkans "öppet hus". Stängt på sportlov.Trist...
    Hej!
    Ja inte är det många jag känner som är hemma med barnen allt för länge.
    Jaha vad tråkigt för er. Vårt öppet hus var stängt med istället hade dom fettisdagsfirande på tisdagen dit alla var välkomna. så lite aktiviteter hade dom i alla fall.
    men vi går på det 2 ggr i veckan här i malmslätt. är det många som går i domkyrkan?
  • bronko

Ja, det är ganska populärt. Ibland är det väl omkring 40 st, det är väl max.

• septembermammans

Hej!

Jag är ingen hemmamamma men mammaledig och har precis flyttat till Linköping med min sambo och vår 5 månaders lilla tjej. Vi bor just nu i lambohov men letar hus, eftersom det är drömmen att ha ett hus!!

Jag är 30 år.

Ses gärna om ni ska ses någondag...ta en promenad eller fika eller vad som helst.

• Smirfas
    bronko skrev 2012-02-27 13:35:00 följande:
    Ja, det är ganska populärt. Ibland är det väl omkring 40 st, det är väl max.
    oj vad många...här är det oftast fler på fredagar....kanske 30 barn men många är ju syskon...
  • Smirfas
    septembermammans skrev 2012-02-27 20:09:12 följande:
    Hej!

Jag är ingen hemmamamma men mammaledig och har precis flyttat till Linköping med min sambo och vår 5 månaders lilla tjej. Vi bor just nu i lambohov men letar hus, eftersom det är drömmen att ha ett hus!!

Jag är 30 år.

Ses gärna om ni ska ses någondag...ta en promenad eller fika eller vad som helst.

Hej!
    Vart bodde ni innan ni kom hit då och varför blev det just Linköping?
    Ja vår dröm är också ett eget hus. Sparar allt vi kan för att om ett par år kunna vara redo för det.
Svar på tråden Söker hemmamammor i Linköping med omnejd