• Majso88

Havandeskapspenning?

Hej!
    Jag har BF 29/2 och har just nu ingen inkomst eftersom jag inte kan jobba (är annars timanställd på ett demensboende men är nu "vilande" på deras lista) och har precis avslutat min utbildning.
    Vill verkligen inte behöva ta mina föräldradagar redan nu, så finns det någon annan ersättning jag kan söka?
    Havandeskapspenning kan man väl bara få om man arbetar? Tror ni att min vilande timanställning ändå kan ligga som grund för havandeskapspenning?

/M     

• Svar på tråden Havandeskapspenning?
  • Ninni4

Hade du haft ett vikariat som gick in i dom 60 dagarna då man kan få havandeskapsersättning så hade du haft rätt till havandeskapspenning. Men har du inte haft något papper på ett vikariat under den tiden så har man inte rätt till havandeskapsersättning tyvärr.

• Majso88

Okej, så även om jag pluggat fram till förra veckan så skulle jag ändå behövt ha ett vikariat för att ha rätt till havandeskapspenning?

• LilaRos

Jag blev beviljad hp när jag jobbade på timmar i hemtjänsten.. Då hade jag ioförsig jobbat regelbundet på samma ställe i över ett år...

• Majso88

Har nu pratat med f-kassan och kvinnan jag pratade med trodde att jag förmodligen inte kommer få beviljat havandeskapspenning även om jag söker, pga att jag inte jobbat regelbundet.

Men tack för era svar!  

• Ninni4

Man kan ju jobba som timvikarie men man måste ha papper på ett vikariat så att det visar att man tänkt jobba om man inte hade gått på fp. Tror även att man måste jobba minst 6 mån innan.

Svar på tråden Havandeskapspenning?