• Effes

Exets nya klampar in i mitt revir...

Är separerad sen ett halvår och biomamman har träffat en ny man, utan barn, som flyttat in och de har gift sig. Vi har barnen varannan vecka. Jag har knappt träffat den "nya". Jag fick veta av barnen, 11 & 8 år att det har flyttat in en ny. Jag tyckte att det var lite tidigt att han skulle vara med på barnens julavslutning och jag sa ifrån att jag inte tyckte det var okej att han gick med ett av barnen på ett läkarbesök när tiden krockade med nått annat. Nu har jag via andra föräldrar fått veta att han hade en så kallad kontaktdag med yngsta sonen häromdan, då han var med en dag i skolan. Jag hade inte en aning om att det skulle ske.

Jag inser att han kommer vara en del i ungarnas liv, men tycker att han borde respektera att jag är deras biopappa och att vi ska komma överens och lära känna varandra innan sånt här händer. Hur ser ni på det?

• Svar på tråden Exets nya klampar in i mitt revir...
  • Praktisk

Se till så du får kontaktdagar på din vecka.

Det kanske är bra att han får lite information om ungarna från skolan, han måste väl sitta och göra läxor var annan vecka med ungarna så det är väl problemfritt. Dessutom kanske skolan tagit kontakt för att han inte är den perfekta pappan

• Mrs Moneybags

Jag tycker också det låter på tok för tidigt att gå på kontaktdagar när man har varit tillsammans med någon så kort tid som dina barns styvpappa.

Har du talat med dina barns mamma om detta?  

• Vikk

Till praktisk; "Dessutom kanske skolan tagit kontakt för att han inte är den perfekta pappan." Eh...? Va? Jag är lärare och jag har då aldrig fått i uppgift eller hört om någon lärare som kontaktat en förälder för att den inte skulle duga som förälder (vare sig bio eller bonus). Skolan tar hand om barn inte föräldrar. Vi lär dom saker. Thats it. Varför tror du att ditt ex inte berättar saker som detta för dig? Är du svår att ha att göra med eller är hon kanske bara rädd att såra dina känslor? Det kan ju ligga orsaker bakom mer än att bonuspappan (som han ju nu är) kommer in och försöker "stjäla" dina barn. Det går ju liksom inte. Dom är dina. Dom vet också om att du är deras pappa. Du kan aldrig bli ersatt i den rollen, du är unik för dina barn. Detta betyder ju inte att en ny vuxen som deras mamma trivs med inte får/kan ta del av deras luv (precis som en idrottstränare, lärare..) att visa intresse för dina barn kan ju inte vara olagligt utan snarare positivt. Tänk om det vore tvärtom. Att han bara var intresserad av deras mamma och behandlade dom som luft. Fy. Han kanske tar lite för mycket ansvar, men han visar iaf intresse och det kan ju bara gynna dina barn. Prata med honom på ett sjysst sätt och förklara att du gärna hade velat träffa honom innan han träffade barnens lärare iaf. En sund relation är bara bra för barnen. Han kanske är rolig eller sjysst eller nåt, men du kommer ändå alltid vara nummer 1! Glöm inte det! Försök se på det hela objektivt iaf för det mesta. Ingen är väl perfekt, lite får man sura eller va svartsjuk men låt inte barnen se det. Lycka till!

• Tom Araya

Det är väl i första hand barnets föräldrar som ska ha/gå på kontaktdagar, möjligtvis kan styvmamma/styvpappa komma i andra hand. Det tycker jag du ska tala om för ditt ex.

• zannah

jag skulle nog säga att de bästa är att ta de mkt lugnt med att gå med på skolgrejer med bonus barnen, även om man har en god relation. Det är ju i första hand bioföräldrarnas sak att göra, sen kan man som jag gjort flera ggr förjla med pappan om biomamma inte har tid eller så....
    Prata med ditt ex och försök göra upp nått om hur de ska se ut framöver! Det är viktigast för barnen att ni har en hyfsad relation och kan prata alla 3. Så lite lära känna är ju på sin plats nu när extrapapa redan är involverad i barnens skolgång :) 

Svar på tråden Exets nya klampar in i mitt revir...