• pickaboo

Kissar på toaletten, bajsar i trosan.

Min flicka, 2 år, sa för två veckor sedan nej till blöjor och har sedan dess varit torr nattetid och kissat på toaletten, men hon bajsar i trosorna.

Hon säger inte till innan hon bajsar utan berättar direkt efteråt. Hon har inga bestämda tider då hon brukar bajsa och det syns heller inte på henne när hon behöver bajsa, det bara är där plötsligt. På förskolan händer inga olyckor, utan hon håller sig tills vi kommer hem. Tidigare bajsade hon (i blöja) på förskolan så hon har inte haft problem med att bajsa borta.

När jag frågar henne var man bajsar, svarar hon "toaletten".

Har förstått att detta är ett vanligt bekymmer när man slutar med blöja, oavsett om man är 2 eller 5 år när man slutar. Problemet är väl att man inte kan locka med en belöning för att 2-åringen ska bajsa på toa... (min flicka förstår det iaf inte!).

Är hon inte mogen för att sluta med blöja? Förstorar jag upp problemet? Ska jag helt sonika sätta blöja på henne "mot hennes vilja" och uppmuntra henne att ändå kissa på toa. Det känns så fel att göra så men vad finns det för alternativ?

Har ni samma problem, vi kanske kan följas åt? Eller har ni HAFT samma problem, men lyckats? Hur gamla var era barn (och spelar det roll hur gammal man är när man slutar med blöja?)?

• Svar på tråden Kissar på toaletten, bajsar i trosan.
  • Triple Trouble

Hon kanske inte riktigt är m

• Triple Trouble

Mogen än? Mina slutade vid 2,5 och 3. Den ena bajsade i blöja ett år efter hon var torr men bad alltid om blöjan då.

Några bajsolyckor har vi aldrig haft på våra någon gång, kissolyckor hände ibland på dagis.

Har hon precis fyllt två kanske hon har svårt att berätta att det är dags?

• milli79

Tycker att hon verkar mogen, hon har ju ändå koll på kisset och vet var bajset ska va. Men det är ju förstås lite ovant. Vi började pott-träna för 2v sen och sonen har ännu inte full koll men nästan. Några dar bajsade han bara i byxan men vi har haft honom i bara tröja rätt mycket och då funkar det alltid. Har ni provat det att hon får gå halvnaken ett tag när ni är hemma. då kanske hon märker att bajset kommer på golvet och det är ju en annan känsla så då kanske hon går på pottan/toa. Sen när hon vant sig kan ni börja med trosor/byxor.

Detta har iallafall funkat för oss. Ni kanske kan ha pottan i det rum som hon är i. Så har vi gjort i början att vi tagit med pottan så den stått nära i det rum sonen varit i och oxå påpekat att pottan är där.

• pickaboo

Åh äntligen lite svar!!! Hon går ju inte på pottan-avskyr den - men tycker om toaletten. Igår sa hon "bajsat trosorna". Där var inget då men under tiden som vi gick till toan så kom det i trosorna. Har funderar på att låta henne gå naken här hemma, så att det kommer fritt och inte hålls emot av vare sig blöja eller Trosa. Då kanske det blir bättre sen. Förskolelärarna tycker hon är så duktig även om hon har bajsat i trosan där. De tycker vi ska fortsätta utan blöja och så länge de stöttar oss så kör vi på men som sagt, det är svårt att veta om hon kommer greppa detta och tråkigt i längden för alla om hon alltid bajsar i trosorna.

Säger er kille till när han vill bajsa?

• milli79
    pickaboo skrev 2012-01-19 13:03:41 följande:
    Säger er kille till när han vill bajsa?
    Ja han har börjat säga till men i början kom det oftast i byxorna/kalsongerna men ibland kom han på sig själv så att bara lite hann komma innan. Nu när vi har varit iväg har man märkt att han är toa nödig för han går så konstigt då :().

Men ofta går han ju utan byxor o då springer han dit när han behöver utan att säga till.

Tror säkert det vänder för er snart. 
  • Habaladabala

Så gör min tvååring oxå, nu är hon inte torr helt men har oftast trosor när vi är hemma. Kissandet går oftast bra men inte bajset. Jag brukar påminna om att hon ska gå på toaletten om hon behöver bajsa lite nu och då och hon säger att jaaa inte bajsa i trosorna, bajsa i toaletten och visar att hon förstår men sen kommer det i trosorna ändå. Vi har valt att inte göra nån stor grej av det utan påminner lite nu och då och annars hoppas vi att det snart går över och att hon börjar träffa rätt

• Flickan och kråkan

Min yngsta fyller 3 år i slutet av april. Han har inte haft blöja dagtid sedan juni i somras. Kisset har gått bra sedan start, men däremot har han bajsat i kalsongerna. Han har inte velat bajsa vare sig på pottan, på toalett eller i blöja. 1-2 veckor för jul började han att bajsa på toaletten och har gjort så sedan dess.....det är ofta på väg när han ropar men då vill han sätta sig på toaletten. Det som dock har hänt i och med det är att han håller sig. Han bajsade nu i morse. Senast bajsade han i fredags. Bajseriet är jobbigt för honom.....vet inte riktigt var "spärren" sitter.....han tycker inte att det är obehagligt när han väl bajsar på toaletten. 

Storebror ville inte heller bajsa på pottan inledningsvis.....ville inte heller ha blöja, så höll sig. men det räckte att han bajsade en gång på pottan och sedan löste det sig. 

• pickaboo

Nu har vi gått nakna om rumpan hör hemma och det är skillnad. Hon bajsar på toaletten då, men inte om hon har trosor på sig...

Jag hoppas hon greppar det snart. Det är inte jätteroligt med bajsiga kläder...

• Fija m 2 pojkar

Pickaboo - vet precis hur det känns, för jag har en kille som gör likadant...

Vi får också testa att gå nakenfis härhemma! 

Svar på tråden Kissar på toaletten, bajsar i trosan.