Kissar på toaletten, bajsar i trosan.
Min flicka, 2 år, sa för två veckor sedan nej till blöjor och har sedan dess varit torr nattetid och kissat på toaletten, men hon bajsar i trosorna.
Hon säger inte till innan hon bajsar utan berättar direkt efteråt. Hon har inga bestämda tider då hon brukar bajsa och det syns heller inte på henne när hon behöver bajsa, det bara är där plötsligt. På förskolan händer inga olyckor, utan hon håller sig tills vi kommer hem. Tidigare bajsade hon (i blöja) på förskolan så hon har inte haft problem med att bajsa borta.
När jag frågar henne var man bajsar, svarar hon "toaletten".
Har förstått att detta är ett vanligt bekymmer när man slutar med blöja, oavsett om man är 2 eller 5 år när man slutar. Problemet är väl att man inte kan locka med en belöning för att 2-åringen ska bajsa på toa... (min flicka förstår det iaf inte!).
Är hon inte mogen för att sluta med blöja? Förstorar jag upp problemet? Ska jag helt sonika sätta blöja på henne "mot hennes vilja" och uppmuntra henne att ändå kissa på toa. Det känns så fel att göra så men vad finns det för alternativ?
Har ni samma problem, vi kanske kan följas åt? Eller har ni HAFT samma problem, men lyckats? Hur gamla var era barn (och spelar det roll hur gammal man är när man slutar med blöja?)?