• Hexx

MIn son kan memorera saker. Är detta vanligt?

Min man går en kurs i minnesträning. Mest för skojs skull.
    På olika sätt ska man lära sig memorera saker genom associationer. Tex kunna rabbla upp 40 ord i en viss ordning både framlänges och baklänges.

Idag satt han med 20 kort med olika siffror på. Varje siffra ska symbolisera ett ord.
    Vår 6 åriga son satt och tittade på och efter en stund började han säga vilket ord siffran symboliserade.

Pappan blev såklart fundersam och lät honom prova och det visade sig att snart kunde sonen säga vilket ord det skulle vara trotts att pappan blandade korten....

Detta är något min man suttit och tränat på ett bra tag och sonen lärde sig jätte snabbt.

Hur gick detta till? Har barn så lätt att lära sig?

• Svar på tråden MIn son kan memorera saker. Är detta vanligt?
  • Themis

Barn har lätt att lära sig, de flesta barn spöar vuxna i memoryspel t ex.

Men din son kanske är extra lyckligt lottad å minnets vägnar, varför inte?

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Hexx

Ja det har jag verkligen märkt. Spöad i memory blir vi både jag och pappan. Av båda barnen.

Det kanske är så att barn inte har dessa spärrar som vuxna har. De tänker inte att något är svårt eller omöjligt.
    När jag var liten lärde jag mig ackorduppbyggnad mm inom musik, men när jag som 16-åring skulle lära mig samma saker på gymnasiet var det jätte svårt....

• whitetrach86

min dotter är 3 och spöar skiten ur mig och sambon på memory.. och vi har inte ens lärt henne hur det fungerar Glad

Sen finns det självklart personer som har benägenheten att komma ihåg saker efter att bara sett/läst eller hört det 1 gång. Vi har flera av dessa i våran släkt . Jag är äckligt avundsjuk på dom, med deras utbildningar och jag allt Flört

• Edah

Grattis! Att ha ett bra minne kommer förmodligen att hjälpa ditt barn mycket i livet. Jag har också en son som har sten koll på sådan - har han hört/sett så minns han! Hans pappa är likadan och för mig är detta en gåta - jag måste nöta in... Som sagt vi är olika och detta drag brukar vara en vinst. 

• Hexx

Ja han har har ett bra minne i övrigt.... Sedan är han så otroligt tävlingsinriktad.... Han fixar inte att förlora eller inte kunna. DET är inte bra, men det kanske driver honom på ngt sätt. (Vi jobbar med hans dåliga-förlorar-stil och tävligsgrejen.)
    Han har många gånger misstagits för att vara äldre än han är för att han har ett så bra ordförråd och pratat så rent. Men det kanske är en annan sak?

Jaja, för oss behöver han inte vara duktig på något alls egentligen, men det var ganska facinerande att se honom klara detta med orden när hans far nötit in dem i 2 dagar och han lärde sig på någon timme.

• Psyke

Barn har en förmåga att lära sig på ett häpnadsväckande sätt om de får chansen. Så roligt för din son att upptäcka att han är bra på att memorera saker, kanske kan det ge honom inspiration även i skolan.

• Dan Syndrom

Kan han läsa? De säger att barn i den åldern (5-6år) har väldigt lätt för memory t.e.x och det ska bero på att de memorerar andra saker än läsande (äldre).

• Hexx

Hej. Ja, han kan läsa. Jag förstod inte riktigt vad du skrev.... *trött*
    Är det så att det är lättare att memorera saker INNAN man kan läsa alltså?

• Maja201203

Jag tycker du ska vara riktigt stolt över din son:)Hoppas att han håller kvar det i framtiden,kanske blir han ett riktigt mattegeni,huvudsaken är att han känner att ni är rejält stolta över honom:)

Svar på tråden MIn son kan memorera saker. Är detta vanligt?