• Anonym (mormor?)

Ja kommer ALDRIG få bli mormor..............

Jag är en 52 åring som har två underbara barn. Ha bara ett problem som jag är så ledsen över........... Det är att jag inte kommer att få bli mormor en vacker dag. Aldrig.. . .!

Min äldsta dotter är 31 i sommar, hon är gift och har försökt få barn sedan hon var 22 utan något resultat. Dem har gått på utredningar och har fått diagnosen att hon inte kan få barn vare sig på naturlig väg eller via medicinsk väg. De har tänkt på adoption men det är ett stort nej på min dotters sida, hon skulle aldrig någonsin kunna adoptera. Hon vill bära på ett eget, och jag förstår henne.... Surrogat mamma vill hon ej heller. Hon är otroligt envis. Så nu försöker de infinna sig i situationen att förbli barnlösa... Vilket är väldigt tråkigt enligt mig.

Min andra dotter, är 27. Hon är lesbisk och förlovad med en annan kvinna och båda AVSKYR barn. Jag vet inte varför hon hatar barn så mycket, men hon var aldrig förtjust i små kusinerna då hon var liten.

Jag mår väldigt dåligt av denna sitautionen..... Jag kommer aldrig att få bli mormor, någonsin. Hur kan man någonsin acceptera det?Gråter

• Svar på tråden Ja kommer ALDRIG få bli mormor..............
  • Anonym

Jag kommer nog aldrig få egna barn, så det är nog mer synd om din äldsta dotter och mig då...

• Anonym (extra mormor)

Du kan ju bli extramormor för någon annans barn? En familj som kanske inte har mormor eller farmor i livet? Jag har inga mor eller farföräldrar och hade önskat att jag haft en extramormor!

• Anonym (hm)

visst låter det trist men de är vuxna och måste få bestämma över sina egna liv, precis som du fick bestämma över ditt.

Din dotter som inte vill adoptera, kan ju ff tänka om på den punkten och visst kan man skaffa barnb även fast man är lesbisk, om nu den dottern skulle komma på andra tankar. Jag antar att ni har pratat mycket om detta och det blir inte lättare för barnen om de känner press från dig att du så gärna vill ha barnbarn, så tyvärr får du nog acceptera vad de säger.
    Kanske finns det några barn i närområdet som du kan vara låtsasmormor till? Några barn som inte har någon egen mormor? Jag vet att det inte är samma sak men det kan ge en glädje det också.

• Anonym (Tråkigt)

Förstår verkligen din sorg, vad sorgligt (fast sorgligt räcker inte långt i det här läget...). Visst är det en kamp att lära sig att acceptera det man inte kan styra men som påverkar en mycket!
    Kanske du längre fram, när du landat lite i detta, kan titta på egna alternativ? Jag tänker att det finns massor av barn som skulle behöva en "bonus-mormor" - att hjälpa till extra som stödperson åt familjer som har det tufft. Kontakta socialen i din kommun så kan de berätta vad för behov som finns, om du känner att detta kan vara något för dig!

Tröstkram  

• Anonym (=))

Du behöver inte acceptera det men lära dig att leva med det måste du göra.
    Vi uppfostrar ju barnen att växa upp  och bli självständiga individer med egen vilja och
    det har din ena dotter gjort.  Med det inte sagt att människor inte kan ändra sig, hon är ju
    bara 27 år och livet kan ju ta tvära vändningar som man inte planeratGlad 

Jag är så ledsen för din andra dotter som inte kan få barn, vilken oerhörd smärta när
    man inte vill något hellre.  

• tessum
    Annemone skrev 2012-01-15 19:29:50 följande:
    Lite egoistisk?
    Vad är det för egoistiskt med att sörja att man aldrig får barnbarn?
  • Anonym (=))
    Annemone skrev 2012-01-15 19:29:50 följande:
    Lite egoistisk?

Frågan är att förring ts känslor som i allra högsta grad är verkliga och
    otroligt jobbiga för henne.
    Så onödigt  
  • lykantrophona

Vad är det du saknar mest med barnbarn? Du kan engagera dig i andra barn, så som grannbarn, andra barn i släkten, osv. Istället för en "mysig mormor" kan du alltså bli "mysig tant". Det finns många barn som inte har någon vuxen att prata med...

Tänk också på hur överbefolkad världen är. Din yngre dotter och hennes tjej gör ju faktiskt en fantastisk insats, även om det är av egoistiska skäl. Hade alla människor fått flera barn som i sin tur fått flera barn ... så skulle världen varit täckt av människor. Hellre att barn inte föds än att människor dör i förtid, tycker jag.

Så om du saknar att engagera dig i barn, gör det i andras barn. Ifall du är ledsen över att "släktledet bryts", inse att det är mer eller mindre oundvikligt att sådant händer ibland.

Skuldbelägg inte dina barn, vad du än gör.

Svar på tråden Ja kommer ALDRIG få bli mormor..............