• 2011mamma

Plugga under mammaledigheten på distans och ta ut csn istället för mamma penning?

Hejsan

Jag har lite funderingar på att jag vill plugga på distans.
    Har ej bestämt mig för vad,men att plugga vill jag.

Men jag är hemma nu med min son och är mammaledig på heltid från jobb, och väntar
    vårt andra barn som är beräknat till maj.

Men kan jag nu eller sen börja plugga och gå på csn istället för att ta ut mammaledighet eller kan jag
    ta ut mammaledighet fast att jag pluggar på distans? eller vad är det som gäller?

Men hur ser jobbet på de hela nu vet dom såklart att jag e mammaledig, men går det över till tjänstledig
    när jag pluggar.

Snälla hjälp mig.

Får man ut rimligt från csn för att klara de, jag har en gammal skuld kvar där sen länge sen då jag plugga men är 18 tusen kvar, men väger de ner på vad man får ut?

Mvh  

• Svar på tråden Plugga under mammaledigheten på distans och ta ut csn istället för mamma penning?
  • Rhoda Horswunce

Du kan ta ut båda samtidigt så länge du befinner dig på samma plats som ditt barn. Eller så kan du ta ut ett av dem om du hellre vill det (fast att låta bli att i alla fall ta bidragsdelen på CSN är kanske lite dumt?), Så länge du pluggar med CSN behöver du inte betala tillbaka några pengar.

• Rhoda Horswunce

Det borde fortfarande räknas som att du är föräldraledig från jobbet, men hör med försäkringskassan för säkerhets skull.

Svar på tråden Plugga under mammaledigheten på distans och ta ut csn istället för mamma penning?