• Risgrynet

När började ni med smakportioner?

Nu har de ju åter flyttat introduktionsåldern till 'när barnet visar intresse fr.o.m. fyra mndr' Tidigare har jag börjat vid fem-sex månader men har då helammat. Nu när jag flaskmatar undrar jag om jag ska tänka annorlunda? Ammar nu bara en gång per dygn och det verkar vara på väg utför både vad gäller mjölk och sonens intresse. Borde jag då introducera gluten medan jag ännu har lite mjölk eller kvittar det? Ska höra med BVC imorgon men tänkte höra hur ni andra gjort och tänkt.

• Svar på tråden När började ni med smakportioner?
  • MrsKnapa

Ja har börjat när intressset börjat infinna sig lite alltså 4-6 mån me alla barnen

• vittra

Nej de har inte flyttat introduktionsåldern. Det är 6 månader precis som det varit i många år. Skillnaden är att man avdramatiserat råden lite, att man kan låta dem smaka något kryddmått av det man själv äter emellanåt om bebisen är uppenbart intresserad. Det innebär inte smakisar, eller att regelbundet ge i syfte att öka portionerna. Det kan ske någon enstaka gång, inte ens varje dag, och handlar bara om att tillgodose själva intresset, att bebisen får känna lite smak på tungan!

Så gör du som tidigare, vänta till 5-6 månader, man rekommenderar fortfarande helamning/ersättning i 6 månader och börja med smakisar.

• Men

Drog ut på det tills barnet var 5,5 månader.

Svar på tråden När började ni med smakportioner?