• Belladonna

Hade amningen kommit igång när ni åkte hem från BB?

Jag har BF om en månad och funderar endel kring amning och första tiden hemma. Hade amningen kommit igång när ni åkte hem från BB? Hur länge hade ni isåfall varit där för att den skulle komma igång? Om inte, hur gick det hemma sen? Försökte ni bara med amning för att den skulle komma igång eller matade ni med sked eller flaska också? Pumpade ni eller använde ersättning? Många frågor och funderingar, hoppas att någon kan dela med sig .

• Svar på tråden Hade amningen kommit igång när ni åkte hem från BB?
  • Biinzan

Vi var på BB i 3 dygn. Amningen kom igång på en gång.
    Dessvärre så hade dottern bara gått upp 10g på en vecka, vilket tydde på att jag inte hade näring i mjölken / för lite mjölk. Efter 3 veckors trugande så började vi ge tillägg efter varje amnings-tillfälle. Tillslut gav vi upp amningen helt och gav enbart ersättning.

Emilia, 11-04-13 <3
  • stingrocka

Nej, inte med första barnet..jag fick pumpa ut och mata med kopp..däremot när vi kom hem efter fem dygn på BB, funkade det med en gång,,kändes som stressen släppte både för mig och sonen.  Tyckte det var jobbigt med alla BM som slet i ens bröst och dessutom mådde varken jag eller barnet bra..

Med andra, funkade det direkt, jag var inte lika stressad och hade ju redan vanan inne så att säga..Flört

• Alexi

Med första barnet hade jag massor med strul och amningen fungerade väldigt knackigt när vi åkte hem från BB. Efter jättebra hjälp så småningom från amningsmottagningen började den fungera jättebra efter en månad.

Med andra barnet hade jag mer kunskap och allt funkade perfekt från första stund.

• Tealhawk

Låg på BB 3 nätter, amningen kom igång under tiden vi var där. Sonen behövde ingen tillmatning och gick upp 400 gram på en vecka x)

• smultronrosa

Var också på BB i tre dygn och amningen kom igång direkt, dom är noga med att kolla amningen när man är där och det finns ju hjälp att få efter också om det skulle vara jobbigt, det kommer säkert gå jättebra :)

• Mumin80

Låg på bb två dygn (första barnet). Amningen hade inte kommit igång när vi åkte hem. Vi fick rådet att tilläggsmata ytterst sparsamt, för att inte störa amningen. Fem dygn efter förlossningen så hade dottern gått från 4,4kg till 3,8kg och till och med amningsmottagningen tyckte att vi kunde tilläggsmata... Jag kämpade med att delamma, men jag fick aldrig så mycket mjölk, dottern var inte särskilt matglad och hon gick inte upp i vikt ordentligt så vi kunde aldrig sluta tilläggsmata. Efter 1,5 månader gav vi upp och gav bara ersättning. Denna gång (är i v. 36) så kommer jag att amma om det går, men tar med ersättning och nappflaska till bb och tilläggsmatar direkt om amningen inte kommer igång och dottern är hungrig (istället för att sitta hela andra natten på bb med ett ledset och oroligt barn som inte kan sova av hunger, och sedan i ett par dygn ha en dotter som sover mer och mer och längre och längre och knappt orkar amma, medan barnmorskorna/sköterskorna säger att "det löser sig nog ska du se"). Visst, jag kommer alltid att erbjuda bröstet först, men räcker inte det så blir det tilläggsmatning efteråt. Och får jag ingen vettig mjölkproduktion så kämpar jag inte mig själv in i väggen utan slutar och ger bara ersättning.

• gryning2

Med första barnet var jag kvar 3 dygn och då hann amningen komma igång på BB. Med andra barnet åkte jag hem efter 9 timmar och det tog väl ett par dagar till innan mjölken rann till hemma. Jag gav ingen ersättning utan ammade på ofta, säkert 1 gång/timme då hela dygnet. Tror även jag gav lite vatten med tesked de första dagarna eftersom det var + 27 grader ute och jag var orolig han skulle bli uttorkad innan mjölken kom ordentligt.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • CarlHerman

Vi åkte hem från BB knappt ett dygn efter förlossningen. Tyckte det var stressigt att vara där, kunde inte sova, massa personal som stressade om amningen och slet i brösten mm. Amningen fungerade inte när vi åkte hem, inte så konstigt för mjölken har ju knappt kommit igång ordentligt då ens. Sonen hade dåligt tag.
    Hemma första 1,5 dygnet ungefär pumpade jag ut mjölk för hand och matade med sked/kopp. De äter ju så små mängder första dagarna så det räckte gott och väl. När han var 3 dagar fick vi besök av bb-vård i hemmet, tanten gav mig en amningsnapp direkt och då fungerade amningen toppen direkt.
    BB-personalen hade låtit sonen ligga alldeles för länge och snutta med fel teknik vilket gav sår.

Det jag vill tipsa främst om är amningsnapp, vänta inte med det om t ex barnet har dålig teknik. Sen, att likväl som att många väljer att stanna på BB till amningen fungerar bra, kan lösningen vara att åka hem istället.

• MintMint

Barn 1: Vi åkte hem efter tre dagar, då hade amningen inte riktigt kommit igång. Men det kom igång, när vi hade kommit hem. Han ammades på heltid, utan problem.

Barn 2: Vi låg kvar i två veckor, amningen kom igång när han var 1 månad gammal. Men han var sondmatad från början pga diverse komplikationer. Men när amningen kom igång, så helammade jag bara.

• Belladonna

Tack för alla snabba svar! Älskar verkligen att man kan få så många kloka kommentarer så fort här på FL. Det jag känner är som några av skriver att jag tror jag kommer bli väldigt stressad av att ligga på BB och att det kanske inte alls gör att amningen fungerar bättre, vantrivs verkligen på sjukhus och de har sagt till oss att det inte är speciellt troligt att min man får vara kvar där och då känner jag inte alls för att ligga kvar där och känna mig misslyckad för att amningen inte kommer igång, tror att det skulle vara lugnare och skönare att komma hem isåfall och låta amningen komma igång då. Kanske skulle ta och skaffa en amningsnapp att ha hemma redan från början så man är förberedd om det är så att det underlättar mycket?

Svar på tråden Hade amningen kommit igång när ni åkte hem från BB?