FrökenBäver skrev 2012-01-15 01:08:34 följande:
Alla ni som vuxit upp med en bonusmamma/bonuspappa, vad är era erfarenheter, bra och dåliga?
Hur skulle ni velat ha det i relationen med er bonusförälder om ni fick gå tillbaka och ändra på något?
Är själv bonusmamma till två och undrar ofta över hur vår relation egentligen ser ut och funkar. Som förälder och även bonusförälder tror jag att man ofta intalar sig själv att man gör allt man kan men problemet är att man ofta gör det på fel sätt....
Jag hade velat att min bonusmamma tydligare visade att hon och jag hör ihop. Att man är släkt med sin biologiska förälder fattar man, även att man hör ihop med sina halvsyskon. Men att hon skulle ha uttryckt ibland att vi också hör ihop (trots att vi enligt många kanske inte gör det, riktigt på riktigt) hade varit betydelsefullt. Jag försöker ge mina barns äldsta syskon det. Att han och jag är lika till sättet ibland, att vi skämtar, att vi gör gemensamma saker bara han och jag utan mina egna biologiska barn (gå på bio, åka och handla mat inför helgmys osv). Att få känna sig speciell för sin bonusförälder är viktigt, många i samhället försöker klanka ner på och ogiltigförklara alla försök för en bonusförälder och ett bonusbarn att närma sig varann och skapa en trevlig och vänskaplig familjerelation. Det handlar inte om att ersätta någon annan förälder utan om att hitta sina egna former för sitt speciella "släktskap" som den moderna familjens bonussituation innebär.