• Miss88

När kan man byta från spjälsäng?

Våran son är 13 månader nu och ska i maj bli storebror, han kommer vara 17 månader då. Nu till min fundering, jag skulle vilja att sonen bytt säng från spjälsäng till en väx-säng innan dess så att bebisen kan sova i hans spjälsäng. Eller är han för liten för att byta? Han har gått stadigt sen han var 12 månader då han borde fixa att kliva ur en växa-säng utan att trilla redan nu. Hur har ni andra gjort som har barn tätt? Eller Har ni haft två spjälsängar?

• Svar på tråden När kan man byta från spjälsäng?
  • strojes

Jag skulle bytt säng ett tag innan syskonet kom för att han ska få tid att vänja sig. Och om det inte funkar hinner ni hitta en annan lösning.
    Det finns stödbräda på IKEA tex som man sätter fast på sidan på sängen så att barnet inte ramlar ur.

Mina tjejer bytte säng kring 2-årsåldern ca. Vi hade försökt strax innan men det funkade inte för dem. Vi valde att köra med fullstora sängar direkt med fördelen att en vuxen kan ligga bekvämt bredvid vid nattning och om de vaknar på natten.

• kica

En kompis bytte väldigt tidigt ut sin spjäl mot en vanlig säng (1 år tror jag deras va), så det är nog inga problem. Då vi väntar vår 2:a bytte vi nu när lillan blev 2-år,  (men hade tagit bort sidan på spjälis så hon vande sig innan)  Kan va skönt att "träna" in dem utan sida, eller i en ny säng ett tag innan då det kan bli väldigt spännande att kunna gå upp själv och innan rutinen sitter att "nu ska det sovas" .   Så blir det lättare för dig/er sen vid nattning när den nye har kommit.

tips i början är att om det är tjock madrass, (vi köpte en stor säng på en gång) så kör man utan ben/gavel i början så de inte slår sig om de rullar ur...

• Coyote

Jag skulle inte byta förrän jag är säker på att barnet kan ta sig i och ur sängen på ett bra sätt. Börja med att ta bort ena sidan på spjälsängen först kanske, så barnet vänjer sig vid att kliva i och ur på egen hand?

• Mabaja

Vi kommer byta om nån vecka eller liknande och vår dotter är 15 mån. Känns onödigt att köpa en till spjälsäng för bara några månader. Vi väntar syskon nästa mån!

• Äntligen mamma till 2

Vi bytte i helgen till vår då 10,5 månaders. Han har gått sedan strax innan 9 månader. Först testade jag i någon vecka med att leka i sängen och se om han kom i och ur utan problem. Sedan har jag faktiskt lagt en madrass under i fall att. Det har gått jätte bra. Han kliver ur utan problem. Vi bytte så tidigt pga att han klättrade för mycket i spjälsängen. Första barnet fick ny säng när hon fyllde 1 år. 

• Miss88

Tack för svaren! Just nu har vi fått in så bra rutiner vid nattningen och det känns så lätt. Så även jag har lite delade tankar och känslor inför att dra upp de rutinerna genom att byta säng men samtidigt känns det som att den bästa lösningen långsiktigt är att byta säng ett par månader innan bebis kommer. Som det är idag vaknar sonen nästan alltid vid midnatt och får antingen komma över till oss eller så somnar han om av sig självt men han vaknar 99% av alla nätter till vid midnatt så jag skulle kunna ställa klockan i början och vara med så han inte trillar ur sängen kanske.. Tror inte vi byter till vanlig säng för det känns som växa-sängen är mer ombonad.

• daimstrut

Köp en vanlig resårmadrass och lägg på golvet så blir inte fallhöjden stor så kan ni sätta på ben efter ett tag.

• Izela

Våran stora tjej älskade sin spjälsäng och va inte redo att byta när syrran kom ( hon va då 18 mån) så vi hade två spjälsängar ett tag. Nu har minsta fått en växa säng vid 15 mån så nu har dom lika dana växasängar. Lillasyster har varit mycket tidigare i utvecklingen så hon va redo för ny säng mycket tidigare.

• hinkelmanholmsten

Vår son fick en juniorsäng när han var 15-16 månder och de har gått jättebra sen första natten!:)

• Golvmoppen

Bytte till Växasäng nu i höst o då var sonen ca 16mån.
    Då kunde han inte gå ordentligt, men det har fungerat bra. Vi har lyft ur honom, då han inte lärt sig att klättra ur den. Fortfarande trots att han går, så har han inte ens försökt ta sig ur den själv. Vi lyfter fortfarande ur honom, då vi tänkte att det kunde få vänta lite till, tills han kliver ur själv.

Vänta 2-3mån och sedan kan det säkert fungera.

• drömmaromsmått

Vi tog bort ena sidan på spjälsängen runt ettårsdagen och bytte sedan till en stor säng någon månad senare, har gått jätte bra, även om hon kan ta sig ur själv och har kunnat ändå sedan vi tog bort grinden på spjälsängen så kliver hon inte ur om nätterna så vi måste fortfarande hämta henne på nätterna trots att anledningen till att vi tog bort grinden och sedan bytte säng var för att hon kanske skulle gå in till oss själv.

• Dieselmom

Vår första var 12 månader när han fick en säng.
    andra barnet 11 månader när han fick sin 90 madrass.
    Bästa väns dotter 4-5 mån när hon fick sin 90 madrass.

• Catastrof

Min son bytte till en 1,20 säng när han var 16 mån, men han hatade spjälsäng så för att han skulle sluta sova i vår säng fick det bli så och det har funkat super. Vi valde en stor säng så man själv får plats brevid :), han har inga skydd eller så men han ligger också ganska still så han har aldrig ramlat ur. Jag tror det där är väldigt individuellt men jag tycker absolut att ni ska testa redan nu.

Lycka till!

• Kakandi

Oj vad tidigt ni byter till stor säng. Som novis förstabarnsmamma har jag inte tänkt tanken än o mitt barn fyller 1 år i morgon. Skulle ni säga att era barn sover bättre sen de fått annan säng? Mitt barn vaknar väldigt ofta på natten än.

• dec2010

Funderade på det samma. Tvåan kommer i juli o ettan blev ett i jan. Sonen sover redan nu hela nätter så klurar på att försöka byta säng innan tvåan.

Just nu jobbar vi på att få honom att sova i sängen även på dagen så kan vara bra att få in den rutinen först kanske..

Mycket att tänka på.

• Josfin

Min son kom ALDRIG till ro i spjälsängen, bytte därför ganska direkt till junior-säng efter ettårs-dagen. Det har gått bra dom gånger han sover i den, har aldrig ramlat ur, men han sover för det mesta med mig i sängen. (Han är 3 år.) Får barn nummer 2 i juni och vi kommer förmodligen samsova hela högen och ha deras sängar som beredskap när dom är redo för att sova själv.

• plop

vi började med en madrass på golvet tills vi såg att det funkade sen åkte vi tillsammans till ikea och han valde sin egen säng.

• skoladan

Man måste inte ha spjälsäng ! Har inte haft det till något av mina fyra barn. Dom har aldrig ramlat ur sängen. Har dom velat gå upp ur sängen så har dom kunnat det. Jag vill inte att barnet ska känna sig fängslat i en spjälsäng. Så mitt svar blir: Man kan byta från spjälsäng när som helst. Man måste inte ha spjälsäng!

Svar på tråden När kan man byta från spjälsäng?