• Philippa

Ska man tvågsteriliseras vid könsbyte?

Det är stor debatt i media om huruvida man ska tvångssteriiseras om man byter kön. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man tvågsteriliseras vid könsbyte?
  • trettioplus

Det är otroligt pinsamt att vi har en sådan lag 2012.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Hallonmumsan

Ja det tycker jag. Byter man kön så gör man och då får man ta att en man tex inte kan vara gravid.

• SilverEmma

Nej jag tycker att man ska få ha kvar möjligheten att få biologiska barn även vid könsbyte om man nu vill det.

• Kattdamen

Nej, det ska man inte. De ska få möjlighet att få biologiskt egna barn.

• Khaleesi

Nej. Man ska inte tvångssterilisera alls. Men OM man ändå skulle tvångssterilisera, så är det våldförbrytare som borde snöpas så att de inte kan föra sina gener vidare.

• yodi
    trettioplus skrev 2012-01-13 10:02:46 följande:
    Det är otroligt pinsamt att vi har en sådan lag 2012.
  • Khaleesi
    Hallonmumsan skrev 2012-01-13 10:11:23 följande:
    Ja det tycker jag. Byter man kön så gör man och då får man ta att en man tex inte kan vara gravid.
    Är det värt en extra kostnad för samhället att göra ett extra ingrepp för att se till att de inte kan föräka sig menar du? Eller menar du att det inte är värt att lägga ner extra möda på att se till att deras fortplantningsförmåga fungerar intakt även efter könsbytet. Det är ju en viss skillnad.
  • trettioplus
    Khaleesi skrev 2012-01-13 11:14:23 följande:
    Är det värt en extra kostnad för samhället att göra ett extra ingrepp för att se till att de inte kan föräka sig menar du? Eller menar du att det inte är värt att lägga ner extra möda på att se till att deras fortplantningsförmåga fungerar intakt även efter könsbytet. Det är ju en viss skillnad.
    De allra flesta blir sterila av behandlingen som sådan, men som lagen ser ut idag, så får man inte heller frysa in könsceller för framtiden. Har man redan gjort det så ska de förstöras.

Det är så otroligt integritetskränkande att jag inte har ord för det.
  • princesserik

Om de vill bli män så måste de tar bort allt som vissas att de var kvinnor varför vill de ha den kvar, det bara en kvinna som kan ge barn inte man. tycker ja.

• trettioplus
    princesserik skrev 2012-01-13 12:07:14 följande:
    Om de vill bli män så måste de tar bort allt som vissas att de var kvinnor varför vill de ha den kvar, det bara en kvinna som kan ge barn inte man. tycker ja.
    Även män kan ha en önskan att få barn och de flesta män kan även få det.
Svar på tråden Ska man tvågsteriliseras vid könsbyte?