• Banansugen

Barn som inte ammas är dom sjukare?

Misstänker att jag har ytterst lite mjölk.... eller inte så näringsrik. Ammar först och sen blir det ersättning. Ger mat var tredje timme. Vill fortsätta amma men mjölken börjar sina Känns inge kul, hade vilja forsätta amma längre.Min son är 3 veckor.  Med min första barn ammade jag i 8 månader. Men nu har amningen  gått åt skogen känns det som Han inte ökat i vikt. Men när jag började med ersättningen började han öka.

• Svar på tråden Barn som inte ammas är dom sjukare?
  • Pickeli

Har du provat amma oftare så du får igång produktionen ordentligt?

vet inte hur det ser ut med statistiken amning vs ersättning =sjukdom. Men jag skulle inte tro att det är någon större skillnad.

Google it!
  • whitetrach86

Det sägs att ersättning ska vara lika bra som bröstmjölk. Sen finns det ju alltid delade meningar om det där...

tex min dotter som jag ammat 6 månader är aldrig sjuk, medans en polare till mig aldrig ammat sina 3 barn och dom är sjuka lite titt som tätt... sen om det är pga att hon inte ammat eller annat genetiskt kan man ju omöjligt  svara på. Finns inga bevis som visar och något håll.

Även om du tycker det är tråkigt att inte kunna amma så är ju det viktigaste att ditt barn går upp i vikt, men fortsätt att delamma.. vem vet, mjölken kan komma tillbaka. Tappa mjölken på ena mitt bröst andra månaden med dotter och fick ge lite ersättning.. men eftersom jag fortsatte att försöka amma på det tomma bröstet så kom det tillbaka sen Skrattande 

• whitetrach86
    whitetrach86 skrev 2012-01-12 16:00:04 följande:
    Det sägs att ersättning ska vara lika bra som bröstmjölk. Sen finns det ju alltid delade meningar om det där...

tex min dotter som jag ammat 6 månader är aldrig sjuk, medans en polare till mig aldrig ammat sina 3 barn och dom är sjuka lite titt som tätt... sen om det är pga att hon inte ammat eller annat genetiskt kan man ju omöjligt  svara på. Finns inga bevis som visar och något håll.

Även om du tycker det är tråkigt att inte kunna amma så är ju det viktigaste att ditt barn går upp i vikt, men fortsätt att delamma.. vem vet, mjölken kan komma tillbaka. Tappa mjölken på ena mitt bröst andra månaden med dotter och fick ge lite ersättning.. men eftersom jag fortsatte att försöka amma på det tomma bröstet så kom det tillbaka sen Skrattande 
    *åt något håll... kan inte stava idag
  • såärdet

jag slutade amma min första son efter ca 2,5 mån. Då hade han fått delvis ersättning de sista veckorna. Min mjölk räckte inte. Han slutade amma själv, vägrade ta bröstet efter några veckor med flska, han fick i sig mer och snabbare med flaskan och vägrade helt enkelt.
    Son nr2  ammade jag bara i ca 2 veckor..fick en mjölkstockning utan dess like, 40 graders feber och ett bröst som svällde till nästa kupstorlek och var stenhårt och rött. Den sonen fick amma på det friska bröstet och sen fick han ersättning. När infektionen gett sig efter ca en vecka hade jag stora problem med att sonen skulle suga på det andra bröstet, det gjorde ont länge efter även om stockningen var borta. Jag pumpade några veckor för då kunde jag ju själv kontrollera det men det gjorde ont även det så efter samråd med BVC slutade jag och gav bara ersättning.

Yngste sonen är den friskaste i vår familj, han är nu 10 år och kanske borta från skolan 2 dagar/år eller så.
    Äldste sonen är lite krassligare med barnmigrän men det kan jag knappast tro har nåt med amning eller inte att göra.

Gör du som det känns bäst för dig och familjen:)

• Pickeli
    whitetrach86 skrev 2012-01-12 16:00:04 följande:

Har bara hört och läst att bröstmjölken är bättre. Vem säger att ersättningen är lika bra? Det står väl tom på livsmedelsverket att bröstmjölk är den bästa maten för spädbarnet?
    Google it!
  • MizzTez

För mig och mina barn har det stämt väldigt bra. Min dotter ammade jag i 2 år och ungen är kärnfrisk! 9 år idag, haft 3 magsjukor och då kräks hon engång endast, knappt förkyld, en vårta som vi bråkar med nu är väl det som är på tapeten.
    Min son kunde jag amma i 3 månader, sen fick han tänder. Grabben har mer åkommor än en 80 årig gubbe som kedjerökt hela sitt liv. Astma, allergier, magproblem och nu ska det utredas om han har fel i immunförsvaret. Av 365 dagar har han varit på dagis max 100! Hinner gå 3 dagar sen är han sjuk 3 veckor. han är 4 år i mars..
    Min mamma kunde inte amma mig, jag är som min son, i princip sjuk jämt och har allergier och eksem. Mina två yngre systrar är ammade båda två och de har inte nått av det jag har!

Skulle jag få ett till barn så hade jag inte chansat, eftersom jag går på min egen erfarenhet så hade jag ammat mitt barn i 15 år om det så hade behövts för att ha ett barn som varit sjuk i princip sedan han var 3 månader är inte kul! Så hänger det på nått så litet som bröstmjölk så tycker jag inte det är något att ens fundera över.

Ts, drick en öl! Då ska du se att det sätter fart på mjölken.. Jag trodde det var skrock men jag provade när dottern var ett halvår ca och jag tror jag kunde konkurerat med Arla där ett tag!

• whitetrach86
    Pickeli skrev 2012-01-12 16:03:29 följande:
    Har bara hört och läst att bröstmjölken är bättre. Vem säger att ersättningen är lika bra? Det står väl tom på livsmedelsverket att bröstmjölk är den bästa maten för spädbarnet?
    ja, bröstmjölken är ju bäst av många anledningar.. men ur näringsvärde är ersättning knappt steget efter. (om man går efter dom bästa som finns på marknaden)
  • thegoddess

Min dotter har fått ersättning då hon inte gick upp i vikt av amning. Hon är ett år och inte haft feber alltså inget virus. Nu i helgen fick vi kräksjukan alla 3.men annars lite snuva bara. Och vi är mycket på ÖF osv

• thegoddess

Kan lägga till att jag är ammad 1 år och har diverse allergier och astma

• Frontline

Grabben ammade ett par veckor det gick inte, han har varit sjuk ordentligt 1 gång på 4½ år samt haft några vanliga småförkylningar.
    Dottern ammades 1½ månad har bara haft nån lite vanlig förkylning hennes första 13 månader...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Barn som inte ammas är dom sjukare?