• Pickeli

Vad "räknas" som barnets första steg?

När skulle ni säga att ert barn tog sina första steg? Och när de började gå?

Min kille älskar att träna på att gå. Han kan nog gå 7-8 steg mellan oss utan stöd, vingligt förstås men han går själv. Vi sitter på golvet och han håller i mig för att sedan släppa och vingla till pappa. Han går även mellan möbler (ett steg eller så) Men han går ju absolut inte själv iväg på äventyr.

Men det känns inte som jag skulle vilja säga att han tagit sina första steg ändå? Det är ju bara på "lek" och ganska okontrollerat från hans sida.

Man vill ju anteckna i hans bok när han tog sina första steg och när han började gå, men jag vet inte vad jag ska skriva :S

När anser ni att barnet börjat gå?

Jag brukar, om folk frågar svara att han övningsgår.

Google it!
  • Svar på tråden Vad "räknas" som barnets första steg?
  • sweasmamma

min dotter tog sina första steg när hon va 7 månader. 3 st ganska stadiga steg =)

men jag har skrivit i hennes bok att hon började gå vid 9 månader då hon gick utan att trilla allt för mkt =) 

• Queenie70

Det första steget är precis just det. De första få stapplande stegen utan stöd mellan ett mamma och pappa eller mellan en sak till en annan.

• cloudberry79

Sonen tog också enstaka steg innan han började gå på riktigt, första gången han gick ordentligt gick han från ena änden av ett rum till den andra utan att falla. Det räknade jag som första stegen.

If you love me - please don't feed me!
  • Natulcien

Jag vet inte heller. Funderar på detsamma. Inte för att det spelar så stor roll, men ändå...

Sonen kan gå en bra bit (går raglande som ett fyllo), ca 5-6 meter. Men han går ju inte som en självklarhet, utan övar mest. Så än tycker jag inte att han "går", men det tycker min sambo. Glad

• Pickeli
    Natulcien skrev 2012-01-12 09:27:36 följande:
    Jag vet inte heller. Funderar på detsamma. Inte för att det spelar så stor roll, men ändå...

Sonen kan gå en bra bit (går raglande som ett fyllo), ca 5-6 meter. Men han går ju inte som en självklarhet, utan övar mest. Så än tycker jag inte att han "går", men det tycker min sambo. Glad
    Haha ja det där med raglande fyllo känner man igen
    Google it!
  • vittra

Jag skulle säga att han tagit sina första steg. Våra har tagit första stegen vid 13 månader. Äldsta tog 3-4 steg mellan mig och farfar. Yngsta tog flera gånger några enstaka steg mellan olika möbler som sina första steg. Sedan "övningsgår" de ju ett tag, vissa är snabba att börja gå helt men vissa tar ytterligare några månader på sig. Äldsta dottern var 17 månader när hon helt bytte ut krypandet mot att gå, då kallar jag det att hon "började gå". Andra var 15 månader.

• Momalicious

Jag räknade de första stegen när han tog ett eller några steg själv. Räknar att han går nu när han kan gå mellan olika rum, svänga och ställa sig upp själv. Han går mer än han kryper.

• sahara sahara

Jag räknade de första stegen som just de där första stegen utan stöd mellan oss föräldrar på uppmaning. Det var ju medvetet och koncentrerat. Mitt barn var 11 månader då. Sen tog hon fler och fler steg, men hon *gick* inte förrän hon var 15 månader och själv valde att gå i stället för att krypa.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Vad "räknas" som barnets första steg?