• Lena 368

Bonusmamma

Hur får man ihop livet som bonusmamma? Måste man fira högtider ihop med den "riktiga" mamman? Är det tillåtet att ha egna traditioner?

• Svar på tråden Bonusmamma
  • Nica 1

Måste? Du får ju henne lixom på köpet så bäst är ju om ni kan träffas under trevliga former om du planerar att stanna kvar hos hennes ex

• Lena 368

Problemet är att nu den senaste julen gick jag med på att hon skulle vara med oss på julafton men istället för att vara lite tacksam så började hon tjafsa om julklappar och tjurade. Kan ett barn ha en bra barndom även om han firar jul på två ställen?

• Nica 1

Ja det kan barnet men varför ändra nåt som barnet kanske hellre vill. Tror barn mår bra av att se sina föräldrar kunna umgås ibland även om nån abv dem surar. Tycker du det är jobbigt så får du väl anstränga dig att se över sånt de få timmar det ändå handlar om för att du ska få ett nöjt bonusbarn.

• herself

Det måste man absolut inte. Det är inte ofta man hör att folk firar ihop med "den andra föräldern". Majoriteten av alla barn som har skilda föräldrar firar högtider och liknande med bara den ena, de brukar föräldrarna kunna kommer överens om hur de ska lägga upp.

• Iam

Vi firar inga högtider med mamman öht. 
    För barnen är det två jular, två födelsedagskalas och dom har hittills aldrig klagat över det.
    Tvärtom tycker dom det är hur bra som helst att få göra allt roligt två gånger.

Självklart är det så att ni ska skapa egna traditioner i er familj.
    Mamman är en del av barnens familj, men måste absolut inte vara en del i er familj om du förstår hur jag menar.  

• Oldie
    Iam skrev 2012-01-12 14:44:46 följande:
    Vi firar inga högtider med mamman öht. 
    För barnen är det två jular, två födelsedagskalas och dom har hittills aldrig klagat över det.
    Tvärtom tycker dom det är hur bra som helst att få göra allt roligt två gånger.

Självklart är det så att ni ska skapa egna traditioner i er familj.
    Mamman är en del av barnens familj, men måste absolut inte vara en del i er familj om du förstår hur jag menar.  

Vi firar inte heller högtider ihop, bonusarna här hade också 2 jular och vi har skapat egna traditioner och rutiner i vår familj.

Däremot träffar jag gärna bonusmamman vid andra tillfällen och fikar, kanske bjuder hem henne och henne nye på middag osv.

Men mina högtider vill jag vara med min familj och släkt, och även om hon är gullungarnas mamma är hon inte min familj.
  • Rockenrola

Här firas allt 2 gånger minst.

födelsedagen är uppdelat till 3 ggr.
    vi har alltid ett kalas för vuxna släktingar o ett separat barnkalas+ att dom firar hos sin mamma.

inget dom är ledsna över.

Svar på tråden Bonusmamma