• Sassie

Utbildning... ??

Skickade i dag ett mail till syon på komvux i kommunen för att få reda på hur jag skulle söka den utbildning jag vill gå.. Har nämligen hittat en distansutbildning, som barnskötare! Perfekt nu när jag snart får barn, kan plugga fram tills barnet kommer och sen sakta ner när barnet väl är här. Men fick svaret att kommunen  inte gärna beviljar barnskötare utbildningar, av den anledningen att man inte kan få anställning som det i kommunen!

Blir så arg! Kommunen sabbar ju mina chanser att få jobb på annan ort då bara för att jag råkar vara folkbokförd i fel kommun när jag vill plugga!!

hur gör jag? För tanken är att när barnet kommer och tiden är den rätta med jobb och så vidare, ska flytta till annan kommun, och där finns hur mkt jobb som helst om man bara är utbildad!! Blir så arg och ledsen!

• Svar på tråden Utbildning... ??
  • Philippa

Fast dom har ju en poäng.... man blir sällan anställd som bara barnskötare... de vill att man ska vara förskollärare..

• Sassie

jo, men dom flesta utbildningarna till förskolärare kräver utbildning som barnskötare... Och i kommunen jag ska flytta till är det brist på just barnskötare.. och för att kunna vikariera på förskola... så måste man ha utbildning i den kommunen...

Min sambo vill absolut flytta tilbaka till sin hemort! och då är detta min enda chans till jobb tyvärr... =(

• Pippi Långstrump

Det krävs inte att du är barnskötare för att bli förskolelärare. I och med nya skollagen försvinner barnskötarna mer och mer.

• Sassie

jag och min mamma har försökt hitta en distans utbildning för att bli förskolelärare, men det finns liksom inte. Och jag kan inte sitta och pendla till annan ort, då det skulle äta upp vår ekonomi och min ork...

• Thursday

Men varför ska din kommun du bor i nu bevilja en utbildning så att du kan flytta till en annan ort och jobba där?

I reject your reality and substitute my own.
  • Sassie
    Thursday skrev 2012-01-11 17:31:33 följande:
    Men varför ska din kommun du bor i nu bevilja en utbildning så att du kan flytta till en annan ort och jobba där?
    Varför ska en kommun kunna hindra en att få ett jobb överhuvudtaget?
    Det är liksom inte så att jag ska plugga den och sen flytta! Utan jag vill kunna ha en möjlighet att få jobb, om min sambo har sån tur att han får jobb på sin egentliga hemort!
    För under tiden jag pluggar kommer jag jobba i den kommun där jag nu bor, och fram tills dess att vår lilla bebis kommer!!
  • Viggo och pyrets mamma
    Sassie skrev 2012-01-11 17:36:45 följande:
    Det är liksom inte så att jag ska plugga den och sen flytta! Utan jag vill kunna ha en möjlighet att få jobb, om min sambo har sån tur att han får jobb på sin egentliga hemort!
    För under tiden jag pluggar kommer jag jobba i den kommun där jag nu bor, och fram tills dess att vår lilla bebis kommer!!
    Ursäkta om jag är oförstående men vad har din hemkommun att göra med ditt val av utbildning överhuvudtaget?? De ska väl inte behöva bry sig alls?? Om du söker en distansutbildning samt CSN (om du behöver det), så har väl inte kommunen något att göra med det??
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Sassie

dom ska bekosta utbildningen och därför godkänna den.. =(

• Thursday
    Sassie skrev 2012-01-11 17:36:45 följande:
    Men de ska ju betala för den som sagt, varför ska de betala för en utbildning som inte leder till jobb i din kommun?
  • Sassie
    Thursday skrev 2012-01-12 13:39:30 följande:
    Men de ska ju betala för den som sagt, varför ska de betala för en utbildning som inte leder till jobb i din kommun?
    Om vi ser det så här då? Vad ger dom rätt att neka mig chans att få ett jobb, oavsett om det är en chans i den kommunen jag råkar vara skriven i eller en annan?

Sen vet jag, eftersom min mamma jobbar i kommunen, att du visst kan få jobb som barnskötare, ingen fast tjänst men långvik! Och det är enligt mig nästan lika bra som fast tjänst i dagens samhälle då jobb är svårt att få överlag!
  • Viggo och pyrets mamma
    Sassie skrev 2012-01-12 10:16:40 följande:
    dom ska bekosta utbildningen och därför godkänna den.. =(
    Aha då förstår jag, och jag förstår även deras ovilja att betala med tanke på att det ekonomiska läget som vi är i just nu. Synd ändock att det ska gå ut över just dig =(
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Sassie
    Viggo och pyrets mamma skrev 2012-01-12 14:51:16 följande:
    Aha då förstår jag, och jag förstår även deras ovilja att betala med tanke på att det ekonomiska läget som vi är i just nu. Synd ändock att det ska gå ut över just dig =(
    Men deras ovilja att betala min utbildning, kommer ju resultera att jag går hemma arbetslös, och utan något att göra. För så jätte gått om lång vik om man är outbildad finns det inte.. Bara strö dagar här och där....
  • Thursday
    Sassie skrev 2012-01-11 17:31:06 följande:
    jag och min mamma har försökt hitta en distans utbildning för att bli förskolelärare, men det finns liksom inte. Och jag kan inte sitta och pendla till annan ort, då det skulle äta upp vår ekonomi och min ork...
    Ni behöver för övrigt leta bättre, finns t.ex. i Gävle, Luleå, Karlstad, Småland, Sundsvall...
Svar på tråden Utbildning... ??