• le och va gla

Gaaah hur ska vi göra med vår envisa dotter!? 60 ml mjölk på 5½ timme!!

SNÄLLA hjälp oss någon!
    Vår lilla dotter blir den 21:a januari 6 månader gammal. Jag helammar henne och har gjort det sedan hon föddes, vi har aldrig haft något behov av att ge henne maten m flaska... Förens nu!

Jag ska nu börja jobba och pappan i huset ska vara hemma med henne och storebror. Under någon veckas tid har jag kämpat, kämpat och åter igen kämpat med flaskan för att få henne att acceptera den, testat olika flaskor/nappar/pipmugg och vanligt glas men utan framgång.  Jag har även bjudit henne på lite ersättning.

Sen igår åkte jag hemifrån som ett test, och sluuuurp så drack den lilla damen 150 ml bröstmjölk (även lite ersättning) när pappan gav henne. Han har testat tidigare fast då har jag varit hemma, utan resultat.

Jippiiii tänkte vi, jag åkte hemifrån kl 09,30 idag och strax innan det ammade jag henne. Sedan brukar hon vlja äta efter 2-3 timmar igen men VÄGRAR då flaskan... Klockan hinner bli 15.00, då går hon med på att dricka enbart 60 ml... Det är ju på tok för lite på över 5 timmar!! Och inget annat vill hon ha heller, mat,gröt, välling!
    Men det konstigaste av allt är att hon under hela dagen har varit på strålande humör :/ då kan hon väl inte ha varit hungrig?

Vad ska vi göra?? Kan jag åka hemifrån, tar hon skada av detta? Kan hon på något sätt tillslut lära sig att äta från flaskan om vi är envisa?

• Svar på tråden Gaaah hur ska vi göra med vår envisa dotter!? 60 ml mjölk på 5½ timme!!
  • Krake

Uppenbarligen kan hon ju ta flaskan så då skulle jag förutsätta att hon tar den om hon är hungrig.

Moster, inte monster.
  • le och va gla
    Krake skrev 2012-01-10 19:57:53 följande:
    Uppenbarligen kan hon ju ta flaskan så då skulle jag förutsätta att hon tar den om hon är hungrig.
    Jo, visst.. Men hade jag varit hemma och ammat henne så hade hon ju ätit. Vilket hon gjorde när jag kom hem efter 5½ timme (åt massor), och då hade hon bara 10 minuter innan totalvägrat flaskan.
  • Krake

Nu kommer kanske jag få skit - men jag hade inte tagit så hårt på det. Hon hade ju tillgång till mat, var glad och pigg, och sen kom du ju så småningom och hon fick bröstet. No big deal, skulle jag påstå. Kanske inte läge för dig att åka bort en vecka, men ibland blir det sådär konstiga dagar med maten. Ge inte upp.

Moster, inte monster.
  • le och va gla
    Krake skrev 2012-01-10 20:07:40 följande:
    Nu kommer kanske jag få skit - men jag hade inte tagit så hårt på det. Hon hade ju tillgång till mat, var glad och pigg, och sen kom du ju så småningom och hon fick bröstet. No big deal, skulle jag påstå. Kanske inte läge för dig att åka bort en vecka, men ibland blir det sådär konstiga dagar med maten. Ge inte upp.
    Nej, klart att du inte får skit! Det känns snarare skönt att höra, hade det varit någon annan och inte mitt barn hade jag säkert tyckt detsamma och sagt "det ordnar nog upp sig, ingen fara osv osv". Det är väl bara det att jag är orolig att det blir tokigt, och undrar varför hon inte vill äta från flaskan. I nästa vecka kommer jag att två dagar vara borta mellan 13-21, hur ska det gå då? Hon måste ju ha mat om dagarna!
  • vittra

Jag skulle ha skjutit på återgången till arbetet i det läget tills jag var säker på att bebisen själv valde att äta annan mat och var trygg nog att göra detta utan att behöva bröstet och närheten till mig. Jag hade också tänkt återgå till att börja jobba lite, typ någon kväll i veckan, vid 6 månaders ålder. Men bröstmjölken är ju deras förstahandsval av naturliga skäl och jag vägrade tvinga henne ifrån mig (hon ville inte heller ha flaska och inget annat heller) så därför avvaktade vi bara lite med jobbet och väntade tills hon var mogen för fast föda istället och åt tillräckligt bra av det. Jag tror inte det är bra för bebisar att vänjas av och tvingas ifrån mamman och amningen på det här sättet... hon är ju bara 5 månader.

• Muslimska mamman

Håller hon på att få tänder?

Blöjans mamma: en glad muslim med humor!
  • le och va gla
    vittra skrev 2012-01-10 20:11:21 följande:
    Jag skulle ha skjutit på återgången till arbetet i det läget tills jag var säker på att bebisen själv valde att äta annan mat och var trygg nog att göra detta utan att behöva bröstet och närheten till mig. Jag hade också tänkt återgå till att börja jobba lite, typ någon kväll i veckan, vid 6 månaders ålder. Men bröstmjölken är ju deras förstahandsval av naturliga skäl och jag vägrade tvinga henne ifrån mig (hon ville inte heller ha flaska och inget annat heller) så därför avvaktade vi bara lite med jobbet och väntade tills hon var mogen för fast föda istället och åt tillräckligt bra av det. Jag tror inte det är bra för bebisar att vänjas av och tvingas ifrån mamman och amningen på det här sättet... hon är ju bara 5 månader.
    Hmmm, att läsa ditt svar var tufft! Det är ju just det att jag inte KAN skjuta på jobbet. För att vi ska få det att gå runt måste jag jobba.. Och hon kan ju ta flaskan :/

:(
  • le och va gla
    Muslimska mamman skrev 2012-01-10 20:11:33 följande:
    Håller hon på att få tänder?
    Det har kommit upp två små tänder i underkäken.. Vad tänkte du på?
  • Krake

Ofta strular de och beter sig lite konstigt när de får tänder.

Vi turades om med vår son från början. Mannen jobbade 1-3 veckor, sen jobbade jag 1-3 veckor, så byttes vi av. Jag pumpade och han fick flaska. Det har funkat kanon. Idag har vi en glad, smart och skitrolig 1 1/2-åring som alltid trivts precis lika bra med mamma och pappa. 

Moster, inte monster.
  • le och va gla
    Krake skrev 2012-01-10 20:16:59 följande:
    Ofta strular de och beter sig lite konstigt när de får tänder.

Vi turades om med vår son från början. Mannen jobbade 1-3 veckor, sen jobbade jag 1-3 veckor, så byttes vi av. Jag pumpade och han fick flaska. Det har funkat kanon. Idag har vi en glad, smart och skitrolig 1 1/2-åring som alltid trivts precis lika bra med mamma och pappa. 
    Fast jag tror inte att detta har med tänderna att göra.. Hon åt ju från den igår!
    Det är ju bra för dem som kan turas om på det sättet, men det har vi inte kunnat göra, så det måste ju liksom funka nu.. Vår son som nu är 3 år var också krånglig med flaskan :/
Svar på tråden Gaaah hur ska vi göra med vår envisa dotter!? 60 ml mjölk på 5½ timme!!