• gryning2

Börja gå när bebisen reser sig tidigt?

Min  nyss fyllda 6-månadersbebis har redan börjat resa sig helt själv mot bord och annat och står kvar en stund. Han har också kunnat åla fort fram över golvet sedan han var 5 mån. Har förstått att han är ganska tidigt ute med detta. Någon annan som haft tidiga barn och när började ditt barn i så fall att gå? Min äldsta son var inte alls såhär utan mer normal, började resa sig vid 9-10 månader och gå något steg vid 12 mån och gå säkert först vid 14 mån. Brukar de börja gå tidigt också om de är tidiga med annat?

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Svar på tråden Börja gå när bebisen reser sig tidigt?
  • Cicek

Jag minns inte när vår son började ställa sig upp, men han var 6 när han började krypa och 8 när han lärde sig att gå. Vid 9 månader gick han helt säkert. Så det kan gå snabbt! :)

• Kunigunda

Vår tjej ålade från 5, månader, kröp från 7 och ställde sig då. Började gå med stöd av gåvagn vid 8 månader och gick helt stadigt vid 10.

• Coruscant

Samma med sonen - satte sig själv dagen innan fyra månader, kröp vid 5,5 månader. Stod och gick längs med möbler vid 6 månader. Gick själv från 9-månadersdagen. Vid 9,5 månader kunde han gå så bra och stabilt att han även gjorde det på på Arlanda Express - ett tåg i rörelse. Men granntjejen gick redan vid 7 månader så det kan gå väldigt fort bara de kommit på hur man gör och är stabila!

• Oklok

Min stora son var precis som din, ålade vid 5 mån, kröp och ställde sig vid 6 mån, gick ordentligt när han var 9 mån.

• Dagny

Min dotter gick stabilt vid 8.5 månader men hade svårt att resa sig. Ställde vi henne drog hon iväg minsann men hade svårt att komma upp och iväg själv :)

• Snöankan

Min dotter hoppade fram (stå på alla fyra och kastade sig framåt) från samma vecka hon blev 4 månader, en månad senare kröp hon och då började hon också ställa sig upp. Vid 6 månader kunde hon stå utan stöd och hon tog sina första steg samma vecka hon blev 8 månader.

• Echidna

Min son ålade sig fram fort som tusan runt 4-5 mån. Ställde sig upp vid 6 mån ålder snart därefter gick han efter möbler. Väldigt snart därefter ville han gå över golvet med stöd. Vid 11 månader tog han några steg i taget helt själv. strax före sin 1 års dag gick han helt obehindrat.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • thegoddess

Min dotter började krypa och gå samtidigt. 9 mån gick hon själv. Tog första steget runt 7 mån

• gobbledigook

Min som ålade också vid 5 månader och reste sig mot möbler vid 6, men han började inte gå förrän han var 12 månader.

• SailorGirl

Dottern stod upp med stöd när hon var 5½ månad, ställde sig upp utan stöd ett par månader senare och gick när hon var 9 månader (och en vecka). Hon var normal på att sitta (7 mån - varför sitta när man kan stå och få bättre överblick?), vände sig vid 12v och kröp vid 4 månader (ostadigt, racerfort vid 4½).

Svar på tråden Börja gå när bebisen reser sig tidigt?