• Veladis

Hur vet man hur mycket mat man n ska ge? 10 dagars bebis

Jag har ammat min dotter (3:e barnet) i en dryg vecka, men pga sår och infektion i bröstvårtorna har jag fått rådet från BB där vi var på amninsrådgivning igår, att pumpa helt i tre dagar eller tills såren har läkt helt. Vi har hyrt en elektrisk pump på BB. Men hur mycket ska de ha, på ett ungefär, per gång (jag glömde naturligtvis fråga)? Jag antar ju att det är olika, men det vore bra att ha ngt att utgå ifrån. Vi har testat idag med 50-60ml ungefär var 3-4 timme, direkt när hon vaknar, och ev en extraslurk innan hon ska somna. Hon verkar nöjd med det, men det känns samtidigt lite lite. Hon är 10 dagar och väger ca 3400g. Hon sover i regel 2,5 timmar i stöten och är vaken 1-2 timmar i taget, oftast bara en. Till natten har hon fått lite mer, 60-70 ml och sover då 4-6 timmar i taget.
    Och hur mycket och hur ofta ska man pumpa ur för att det ska stämma med amningen sedan? 

• Svar på tråden Hur vet man hur mycket mat man n ska ge? 10 dagars bebis
  • Mollyland

Om hon är ca 10 dagar skall hon ha ca 100ml åt gången. Man brukar säga att man ökar med 10 ml varje dygn i början.

• Veladis
    Mollyland skrev 2012-01-10 16:05:39 följande:
    Om hon är ca 10 dagar skall hon ha ca 100ml åt gången. Man brukar säga att man ökar med 10 ml varje dygn i början.

Jag har också hört det, men det kan ju inte fortsätta så i en evighet. Då skulle de ju ha 300 ml när de är en månad. Den enda tabell jag sett säger att 30-90 ml per mål behövs tills de väger 4,5 kg. Då behöver de mer. 
    Igår testade vi med 80 ml, hondrakc upp det, rapkräktes rejät, hamnade i matkoma och sov sedan 4,5 timmar innan vi väckte henne. Så det kändes för mycket. Nu när hon frå ca 60 är hon ju vaken och nöjd en stund innan hon somnar igen. obland får hon en extraslurk på 25-30 ml innan hon somar, om hon verkar mera hungrig.
  • Acelise

Ingen aning om mängd, men tycker var 3-4 timme låter alldeles för sällan! Vår son ammades i princip konstant, inte bara för maten ska tilläggas, utan för närhet/anknytning också. Ha bebisen nära, gärna hud mot hud, trots att du inte ammar. Och ni verkar själva känna av hur mycket hon behöver, och justera därefter. Lycka till!

• Veladis
    Acelise skrev 2012-01-10 16:39:05 följande:
    Ingen aning om mängd, men tycker var 3-4 timme låter alldeles för sällan! Vår son ammades i princip konstant, inte bara för maten ska tilläggas, utan för närhet/anknytning också. Ha bebisen nära, gärna hud mot hud, trots att du inte ammar. Och ni verkar själva känna av hur mycket hon behöver, och justera därefter. Lycka till!

Hon ville inte äta oftare när hon ammades heller, men låg då gärna länge, 1 timme eller så. Hennes storebror var likadan, medan hennes storasyster åt varannan timme och bara en kvart i taget. var 3-4.e timme är ju inom normalintervallet. Och det är hon som bestämmer det, inte jag. men som sagt, ibland vill hon ha en extraslurk. Men ser vi på torsdag att hon gått ner i vikt (det hade hon iaf inte sist då hon ammades med samam intervall) får vi börja mata oftare.
  • Veladis

Och närheten får hon. Jag själv saknar amningen och skulle inte klra mig utan att ha bebis näranära, och så är det ju i ännu högre grad för henne. Vi bär i sjal, där hon just nu sover med näsan i min urringning, och samsover.

• Mollyland
    Acelise skrev 2012-01-10 16:39:05 följande:
    Tänk på att de ofta håller sig mätta längre på ersättning.

Jag jobbar på BB och där ökar man 10ml men som sagt det är ju sällan barn blir 10 dagar på BB. Dock tror jag ändå 100ml borde funka bra för ditt barn. Låt henne äta så mycket hon själv vill. Vill hon mindre är det ju ok. Att hon spyr har ej med att hon fått för mycket mat å göra. Inte heller att hon sover. De har ej fungerande magmunnar när de är så små och många kräks. Kan hålla på till över året.
  • Veladis

Tack för svaren. Hon verkar vilja ha runt 70 ml, sen säger hon oftast ifrån, så vi utgår från det.

Svar på tråden Hur vet man hur mycket mat man n ska ge? 10 dagars bebis