• Romantik

Drömmen om en egen häst

När jag var i tonåren hade jag både foderhäst och medryttarhästar. Dock var det ju på den tiden mamma och pappa betalade stallhyran, foder och större inköp (sadel t ex, inte täcken, träns schabrak etc)...

I höstas började jag rida igen efter 3,5 års uppehåll. Självklart har drömmen om en egen häst redan smugit sig på. Dock pluggar jag och trots att jag extrajobbar finns inte pengar för en egen häst just nu. Planen är att ta ett körkort till sommaren, som en del på vägen till att i alla fall kunna bli medryttare lite oftare i stall som inte har så bra bussförbindelser. Och så småningom ha en egen häst då...

Dock är det ju mycket att tänka på och jag tänkte att ni kanske ville hjälpa mig med en lista på vad jag ska tänka på för månadskostnader?

De jag kommer på just nu är:
    Stallhyra
    Foder
    Strö (om det ej ingår i stallhyran)
    Försäkring
    Hovslagare (blir ju inte varje månad men man vet ju aldrig med skor som åker av och så)
    Träningar
    Bensinkostnader

Saker som ej tillkommer precis varje månad men kan vara dyrt:
    Veterinär
    Utrustning

Stallhyran gissar jag kommer ligga runt 3000kr, men det andra har jag inte så bra koll på. Vet att det inte går att säga exakt men ni med egen häst har bättre koll än jag, det var ju några år sedan. Beräkningen är för en vanlig storhäst (alla hästar är olika osv såklart, men det är ju ändå skillnad på en c-ponny och en storhäst oavsett). 

Tacksam för all hjälp! =) 

• Svar på tråden Drömmen om en egen häst
  • Romantik
    Förändras2012 skrev 2012-01-10 15:46:54 följande:
    Ridhuskort?:) vet inte var du bor men mina göräldrar tar 2800 inkl allt och tillgång till ridhus.
    Sant=)! Fast jag hoppas kunna stå någonstans med ridhus, tanten börjar bli bekväm efter alla år med bara paddock ;) (kanske lite tidigt att benämna sig som tant vid 22 års ålder...)

Jag bor i gbg och på stallet jag rider nu kostar stallhyran 3300 kr/månad + 600 kr anläggningsavgift/termin, så stallhyra räknar jag med runt 3000 och billigare om det inte finns ridhus...
  • Sweetmind

Hej! Jag pluggar på universitet och har egen häst, det fungerar utmärkt så jag ser inte varför du inte skulle kunna ha egen häst redan nu? Jag tar fullt CSN (ca 8500 och jobbar extra. Det jag får in på mitt extrajobb lägger jag enbart på hästen, resten har jag till mig själv och jag tycker inte ens att jag lever speciellt fattigt:)
    För mig ser det ut ungefär såhär med de fasta avgifterna:
    Varje månad
    Stallhyra 3000:- inkl. strö och hösilage
    Kraftfoder ca 400:- (Köper superbillig havre bland annat) 
    Träningar 700-1000:-
    Tävling ca 1000:- (när det är säsong)
    Självklart köper jag en del utrustning också men det varierar ju ganska mycket och det är ju upp till en själv.

Varannan månad kommer hovslagaren på ca 1100:-
    Manegehyra 1400:- /  år
    Vaccination 500:- / år
    Medlemsavgift 350:- år 

Själv har jag en lägenhetshyra på 3000:-, mobil, internet, träningskort, kläder, osv som alla andra. 

Tycker det fungerar bra för mig iaf!! Hur har du räknat när du har kommit fram till att du inte kan ha häst just nu??

• Romantik

Jag har inte CSN, jag har bara bidraget och tänker inte ta något lån. Vill inte behöva ha något o betala tillbaka i onödan. Jag får in 2700 från bidraget, sen 1500 och jobblönen kan variera från 3400-5600 ganska stor skillnad från månad till månad vilket gör att det känns rätt osäkert och alldeles för knappa marginaler för en häst :(

Skulle jag ha möjlighet skulle jag köpa favorithästen på ridskolan (som egenligen är alldeles för fin för att vara ridskolehäst, han är fantastisk)....men det är bara en dröm och dagen jag har möjligheten kommer han vara närmare 17 och lite för gammal....:( 

• ultra

Hej vad kul att du planerar! :)

just nu letar jag häst för fulla muggar :) äntligen...det var ett par årsedan jag hade eget.

gissar att kostnaderna pendlar beroende på vart man bor.

För mig kommer det som jag vet bli/mån:
    stallhyra ink halm och fri till gång på hö 1500
    manege en bit bort 50kr/g
    Skoning runt om:  850/8v=425/mån
    försäkring: runt 400

lycka till!    

• Binegar

Jag har haft häst i 10 år, är 21 år idag.
    Här är mina kostnader

De jag kommer på just nu är:
    Stallhyra - 500 kr, då ingår insläpp, utsläpp o div fodringar. (exkl strö & foder)
    Foder - har inte koll
    Strö - Har inte koll
    Försäkring - 450 (extraförsäkrad för ett medfött fel i ena bakbenet)
    Hovslagare  - Helskoning 1.000 kr var 6e/8e vecka
    Träningar - 500 för en helg (har inte tränat för instruktör på 4 år)
    Bensinkostnader - Har inte räknat, men har 1 mil till stallet. Så 2 mil ToR/dag.

Saker som ej tillkommer precis varje månad men kan vara dyrt:
    Veterinär - Svårt att säga
    Utrustning - Svårt att säga.

Jag betalar ca 2800 TOTALT i månaden för att äga min häst. Då har jag fri tillgång till paddock som är upplyst med grusunderlag.

Du har glömt att räkna med vaccin och avmaskning.
    Hyra/äga transport kostar också.

Svar på tråden Drömmen om en egen häst