Drömmen om en egen häst
När jag var i tonåren hade jag både foderhäst och medryttarhästar. Dock var det ju på den tiden mamma och pappa betalade stallhyran, foder och större inköp (sadel t ex, inte täcken, träns schabrak etc)...
I höstas började jag rida igen efter 3,5 års uppehåll. Självklart har drömmen om en egen häst redan smugit sig på. Dock pluggar jag och trots att jag extrajobbar finns inte pengar för en egen häst just nu. Planen är att ta ett körkort till sommaren, som en del på vägen till att i alla fall kunna bli medryttare lite oftare i stall som inte har så bra bussförbindelser. Och så småningom ha en egen häst då...
Dock är det ju mycket att tänka på och jag tänkte att ni kanske ville hjälpa mig med en lista på vad jag ska tänka på för månadskostnader?
De jag kommer på just nu är:
Stallhyra
Foder
Strö (om det ej ingår i stallhyran)
Försäkring
Hovslagare (blir ju inte varje månad men man vet ju aldrig med skor som åker av och så)
Träningar
Bensinkostnader
Saker som ej tillkommer precis varje månad men kan vara dyrt:
Veterinär
Utrustning
Stallhyran gissar jag kommer ligga runt 3000kr, men det andra har jag inte så bra koll på. Vet att det inte går att säga exakt men ni med egen häst har bättre koll än jag, det var ju några år sedan. Beräkningen är för en vanlig storhäst (alla hästar är olika osv såklart, men det är ju ändå skillnad på en c-ponny och en storhäst oavsett).
Tacksam för all hjälp! =)