• Lucy Cat

Vad är det som flyter runt i mitt akvarium?

Idag upptäckte jag att det flyter omkring massa små vita saker i mitt akvarium. De är lite lite olika i storlek, men alla har som en "fjunig" hinna runt sig, det ser alltså ut som det är små fjun runt själva "grejen". Det kan inte vara skräp då akvariet nyss är rengjort.
    Vi har haft misstankar om att en av fiskarna är gravid då den har blivit riktigt tjock. Men det är en Regnbågsmolly och de ska ju föda levande ungar.

Vad är det för något? Är det ägg ifrån en annan av mina fiskar?

Vi har guppys, Mollys, ancistrusmalar, kamphane och zebrafiskar.

..I'm not cynical, I'm experienced..
  • Svar på tråden Vad är det som flyter runt i mitt akvarium?
  • Lena

Hur gjorde du rent akvariumet?

Så brukar det se ut om man har matat för mycket och maten har möglat.

Molly föder levande ungar och de ska inte vara luddiga, dessutom lär kampfisken och zebrafiskarna äta upp dem.

• Lucy Cat
    Lena skrev 2012-01-09 10:56:32 följande:
    Hur gjorde du rent akvariumet?

Så brukar det se ut om man har matat för mycket och maten har möglat.

Molly föder levande ungar och de ska inte vara luddiga, dessutom lär kampfisken och zebrafiskarna äta upp dem.
    Som vi alltid gör - sköljer rent grus, byter vatten, spolar ur akvariet och torkar rent inne i akvariet.

Kan ju förvisso vara så att maten möglat, men på en dag?  
  • Lena
    Lucy Cat skrev 2012-01-09 11:09:10 följande:
    Som vi alltid gör - sköljer rent grus, byter vatten, spolar ur akvariet och torkar rent inne i akvariet.

Kan ju förvisso vara så att maten möglat, men på en dag?  
    Så ska man inte göra när man gör rent akvariumet. Det är väldigt elakt mot fiskarna.
    Man skrapar av alger från rutorna, suger upp eventellt skräp med en slamsug och byter 10-50% av vattnet. Någon annan rengöring bör man inte göra.
  • Den allsmäktige

Oj! TS, det räcker med delvattensbyte varannan vecka!

• Lucy Cat

Ja, alltså.. jag byter inte vatten varje gång, nu menade jag en ordentlig rengöring :D
    Blir ju fruktansvärt jobbigt att byta vatten på ett sådant stort akvarium som jag har jämt och ständigt. Var kanske lite otydlig i det. Sorry. 

• NatalieH
    Lucy Cat skrev 2012-01-09 15:28:54 följande:
    Ja, alltså.. jag byter inte vatten varje gång, nu menade jag en ordentlig rengöring :D
    Blir ju fruktansvärt jobbigt att byta vatten på ett sådant stort akvarium som jag har jämt och ständigt. Var kanske lite otydlig i det. Sorry. 

Du ska aldrig byta allt vatten eller tvätta gruset!!
  • Lucy Cat

Häpp, det sa i alla fall de som jobbar på djuraffären att jag ska göra emellanåt. Fick även med mig medel hem för att återställa bakterienivån i vattnet efter att vattnet bytts. Så jag har gjort som de har sagt, har haft mina fiskar i 1 år nu och ingen av dem har dött, så de verkar ju trivas i alla fall :)

• NatalieH
    Lucy Cat skrev 2012-01-09 15:36:17 följande:
    Häpp, det sa i alla fall de som jobbar på djuraffären att jag ska göra emellanåt. Fick även med mig medel hem för att återställa bakterienivån i vattnet efter att vattnet bytts. Så jag har gjort som de har sagt, har haft mina fiskar i 1 år nu och ingen av dem har dött, så de verkar ju trivas i alla fall :)

Då fick du fel information.
    Vänd dej till en zoobutik där de kan sin sak.
    Sen att ha guppy hanar och kampfisk hane i samma akvarium är inte det ultimata. 
  • Lucy Cat
    NatalieH skrev 2012-01-09 15:44:12 följande:
    Då fick du fel information.
    Vänd dej till en zoobutik där de kan sin sak.
    Sen att ha guppy hanar och kampfisk hane i samma akvarium är inte det ultimata. 
    Har varit på flera zoobutiker, min syster jobbar i en zoobutik, de säger samma sak. Och som jag sa, våra fiskar mår jättebra, så jag fortsätter nog så som jag har gjort tidigare, men tack ändå :)
    Sen vart har jag sagt att jag har guppyhanar?  
  • NatalieH
    Lucy Cat skrev 2012-01-09 15:48:28 följande:
    Har varit på flera zoobutiker, min syster jobbar i en zoobutik, de säger samma sak. Och som jag sa, våra fiskar mår jättebra, så jag fortsätter nog så som jag har gjort tidigare, men tack ändå :)
    Sen vart har jag sagt att jag har guppyhanar?  
    Nej det har du inte sagt men ville bara upplysa om det så att de inte trillar ner eftersom det står att du har guppy.

Be inte om hjälp om du inte vill ha den  
Svar på tråden Vad är det som flyter runt i mitt akvarium?