• 3 barns mor

sitta själv

ni med prematurbarn gärna dom som är födda runt v 34 - 35 när kunde dom sitta själv utan stöd.

• Svar på tråden sitta själv
  • bollanmollan

Min son född 33+2 var nog runt 6-7 månader

• 3 barns mor

har en son som är född 18 april 2011 så han är nu ca 8 1/2 mån och kan ej sitta utan stöd.

• bollanmollan

Men det kommer snart. Han var väldigt tidig med det men sen med att gå

• saltflingan

Minns inte när första (v 36) kunde det, det smög sig liksom fram eftersom jag alltid satt och vaktade honom iaf.    Men han började krypa och resa sig mot möbler vid 9 månader så han måste ha klarat av det innan dess iaf.    (Han var uppe och gungade i krypställning redan vid 6 månader, men tog inte "klivet" förrän vid 9 månader.) Han tog första stegen vid 11 månader och småsprang vid 13 månader.

Lille sonen (v 34) lärde sig sitta själv till nyår, då var han 9 månader. Ungefär samtidigt som krypandet satte fart på allvar.    Han har varit senare motorisk än storebror, men med två små så är man tacksam för det.    Nu är han 10 månader och övar sig att resa sig på knäna, inga fötter än så länge men det kommer väl förr än man anar det.

• Yomän

Min grabb föddes 33+2. Var 8½ månad när han satt själv. 11½ månad när han tog sina första steg, några dagar efter kröp han! Har gått helt sen ganska prick sin 1års dag =) Lite bak-å-fram alltså =P

• Gott svart kaffe

Jag vill bara inflika här att det är helt normalt att barn lär sig sitta vid 8-9 månader, även fullgångna barn. Mina har inte suttit stadigt förrän nästan vid 9 månader och de är inte födda för tidigt. Allt är individuellt helt enkelt. Vill bara säga det så att man inte stressar upp sig i onödan. Första sonen kröp vid 11 månader och gick vid 16 månader, inte speciellt tidigt med andra ord men när han väl gick så gick han stadigt direkt.

• Muslimska mamman

Min son, född v 35, är 6 månader nu. Han är lite vinglig men har kunnat sitta utan stöd sedan han var 5 månader ungefär. Men då har vi varit tvungna att sätta honom upp först såklart. Svårt att säga riktigt vad man menar med "sitta själv" för vad räknas? Att de kan sitta minut efter minut eller att de kan sitta upp 30 sekunder? :) På BVC under 6-månadskontrollen sade de att han sitter fullt normalt och då har han ju suttit så sedan han var drygt 5 månader, men sitta själv tycker jag inte man riktigt kan säga eftersom de är så vingliga.

• 3 barns mor

jag räknar att dom kan sitta själva när man sätter dom och dom sitter en stund utan att trilla och slå sig.

Svar på tråden sitta själv