• syster yster

Hur mycket får man tjäna när man studerar

Jag funderar på att börja studera till hösten och har kikat på csn´s hemsida men hittar inte hur mycket man får tjäna. Jag har tänkt att jobba extra men hur mycket får jag tjäna per månad om jag studerar på heltid och tar fullt studielån?

• Svar på tråden Hur mycket får man tjäna när man studerar
  • syster yster

jag hade tänkt att redan nu försöka räkna ut vad jag får tjäna. Om jag kan börja studera hänger nämligen på hur mycket jag får tjäna när jag studerar. För jag kommer inte klara mig på bara de 8000.- eller vad det e man får ut. Men när jag försöker räkna ut på länken här i tråden så står det bara noll hela tiden. Fattar inte vad jag gör för fel.

• annis02

Så som jag har förstått det får du max tjäna 47 tusen (innan skatt) per termin. Jag tycker att du ska skicka ett mail till CSN och fråga, så att du får ett korrekt svar :)

• syster yster

Men räknar man en termin som 6 månader? 47.000:- är innan skatt va?
    Tänkte bara om jag kan räkna ut det på ett ungefär med 47.000/6

• annis02

Ja, det är innan skatt.

En termin är 20 veckor. Dock vet jag inte exakt hur de räknar då jag enbart har jobbat över sommaren.

• cloudberry79

Fribeloppet är ju ganska högt nu för tiden, läs på www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/vad-raknas-som-inkomst också för att veta hur du ska tänka.

Om du läser 20 veckor mellan augusti och december får du från 1 juli-31 december max tjäna 70400 kronor. Allt du får i utbetalningar mellan dessa datum räknas, oavsett när du tjänade pengarna (Om du till exempel jobbar heltid fram till mitten av augusti och har efterskottslön kommer juni-, juli- och augustilönen att räknas till höstens fribelopp, vilket är vanligt när man sommarjobbar).

If you love me - please don't feed me!
  • LMT

Och jag som läser 26 veckor, alltså max antal, får tjäna ca 49.000 innan skatt.

Svar på tråden Hur mycket får man tjäna när man studerar