Gillar alla ettåringar att läsa?
Som rubriken lyder.
Ni som har fler barn, har det varierat mellan barnen och har intresset eller ointresset hållit i sig?
Som rubriken lyder.
Ni som har fler barn, har det varierat mellan barnen och har intresset eller ointresset hållit i sig?
Jag har fyra barn, och det har nog bara varit äldsta flickan som tyckte om att titta i böcker när hon var ett år. Intresset har kommit mycket senare för de andra, kanske tre år i snitt. Men nu vill de höra på mycket böcker, och flera i rad!
Nu har jag inte fler barn men min ettåring gillar inte att läsa. Han tar gärna fram böcker som jag då "ska läsa" men han vill bara att jag ska öppna till mittuppslaget och så pekar han och säger "titta dä". Sen lämnar han boken och tar en ny. Jag som älskar tanken på att sitta och läsa en bok innan läggdags. Inte då! Han har absolut inte tålamod att sitta så länge. Han ska iväg och göra annat så fort bilden på mittuppslaget är visat
Ingen av barnen har varit speciellt intresserad av böcker vid 1 års ålder mer en att se på nån bild.
Det var inte förens grabben kom upp över 3 år som han tycker det är mer intressant...
intressant! min annars vilda ca 14 månaders har sedan ettårsåldern älskat böcker. han förföljer mig med dem och kan läsa 5 i rad tillochmed. han kan också sätta sig själv och bläddra. han har böcker med vanliga sidor oftast nu. jag undrar bara om alla är så eller om han gillar böcker lite extra.
Min 14-månaders tjej älskar böcker. Läser gärna 7-8 böcker i rad och springer och hämtar själv och vill att ja ska läsa. Hon började tycka om böcker när hon var 6-7 månader och nu är hon som sagt helt galen i böcker.
Min numera treåring gillade att läsa böcker från det att de introducerades, vilket var någon gång innan ett år. Min 14-månaders har väl kommit så långt ungefär att han inte längre försöker äta upp boken...
Nä, just runt ett år var hon inte jätteintresserad. Tidigare tyckte hon att det var mysigt, och nu runt två är hon bokgalen, men det var en period där runt ett år som hon mest blev frustrerad och ville bläddra fort, fort och bita i boken.
Vår 2,5-åring har älskat böcker sen hon kunde hålla i dem. Hon har "läst" allt hon kommit över och en bok är den bästa presenten man kan ge henne. Ska bli intressant att se om lillasyster (10 månader) kommer bli likadan.
Min stora flicka älskade böcker från dagen hon lärde sig att hålla i dem. Som ettåring ville hon gärna "läsa" bilderböcker och lyssna på barnramsor. Men andra barnet var totalt ointresserad av böcker som ettåring om han inte fick tugga på dem. Men nu, 2 år gammal, är han överförtjust i böcker, mest bilderböcker men även lyssna på sagor som vi läser för storasyster.
Jag har 5 barn och bara barn nummer 2 tyckte om böckerna när hon var ett. Hon var (och är) ett stillsamt barn som gärna iaktar. Första barnet upptäckte böcker när hon var tre kanske (hon är 11 nu) och minstingen som fyller ett nästa vecka är enbart intresserad av böckerna jag har i min iphone.