• makagr

Min 4,5-åring vägrar sluta bajsa i blöja

Hej!

Min son, snart 4,5 år, vägrar sluta bajsa i blöja. Han kissar på toaletten/pottan utan problem sedan han var 3,5 år och är torr på natten sedan nästan ett år. Men det går inte att få honom att bajsa på toaletten/pottan. Har försökt ALLT nu, känns det som. Att vänta på att han ska bli redo vet jag inte om det funkar, ett barn i hans ålder borde väl ha varit redo för länge sedan?

Jag är förtvivlad och desperat.

Tar tacksamt emot tips och råd.

• Svar på tråden Min 4,5-åring vägrar sluta bajsa i blöja
  • Malin 85

Samma problem här,min tjej e visserligen bara 2,5 men varit blöjfri sedan augusti på både nätter å dag,men hon vill inte bajs på potta å toalett,har försöt med allt,glass leksaker å klistermärken.

• woopie

hur gör du? sätter du på honom blöja när han talar om att han behöver bajsa??

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Severus

Fimpa blöjorna och säg att de är slut Att stora barn skiter på pottan/i muggen. Och att om man inte gör nr 2 så får man ont i magen

Våga Vägra Östrogen
  • makagr

Ja, den senaste tiden (sedan ett seriöst försök för några månader sedan) har vi sagt att man först måste försöka bajsa på pottan, men sedan har han fått blöja och vi har försökt uppmuntra att han har försökt i alla fall. Nu i helgen har jag gjort ännu ett seriöst försök. Det innebar att jag i mitten av december sade till honom att "nu har mamma bestämt att det är dags att sluta med blöja". Sedan dess har vi räknat ner (en guldstjärna för varje dag som han har fått sätta fast själv på ett "schema") och i går var vi och lämnade det sista paketet blöjor hos en liten bebis. När han har bajsat ska han få välja vilken leksak han vill i leksaksaffären. Det kändes som att han har varit med på detta och jag hoppades så att det skulle bli bra. Men idag blev det ändå jättejobbigt. Han har varit nödig hela kvällen och jag har lugnt sagt till honom att det inte finns några blöjor mer och sagt att jag ska hjälpa honom. Han blev helt desperat, skrek till slut "jag vill ha blöja, jag vill ha blöja" och han bajsade inte.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ska jag ge honom en blöja i morgon ändå eller ska jag hålla fast vid det jag har sagt? Han har inte bajsat på två dagar nu, man blir ju också rädd för förstoppning osv.

• NoraMaria

Efter som du låter lite desperat så ska jag försöka dela med mig av vad jag har för erfarenhet utav mina två barn,
    när du skriver att han började kissa på pottan vid 3,5år låter även detta lite sent tycker jag..visserligen är alla olika men ju senare man börjar pott-träna desto svårare tror jag att det är. Mina och andra barn som jag vet om brukar sluta helt med blöja vid ca 2år. 
    Han nu är lite större så kanske det går att resonera sig fram tänker jag, förklara att andra barn har inte blöja, nu slänger vi den och använder pottan. Gör det till en grej, applådera om han skulle våga bajsa på pottan.
    Använd muta... förr eller senare måste man... 
    Låt honom gå utan blöja, vad händer då om han måste? Kanske låt honom sitta själv på toaletten utan att man står bredvid vissa bar vill ju ha det lite lugnt och privat.
    lycka till!
    och det är inte meningen att låta hård men han kan ju inte fylla fem och ha blöja, det är ju ditt eller ert ansvar att hjälpa honom även fast det kan vara jobbigt.

• makagr

Till Malin 85: Som du skrev, din dotter är bara 2,5 år. Tycker att det finns lite utrymme att låta henne bestämma när det är dags. Det kommer säkert ganska snart, med tanke på att hon var tidig med att bli torr annars! Lycka till!

• Hellan1

Låt han ta den tid han behöver. Säger han till att han vill ha blöja för nu ska ja bajsa så gör ingen stor sak av det. Tids nog slutar han. Han tycker säkert d e farligt eller läskigt med toan,pottan just när d hjäller att bajsa. Men gör ingen grej av det för då kommer det bara ta längre tid. Man behöver inte ens säga nogot när man hämtar blöjan och sätter på den. Tillslut kommer han undra varför du inte säger något och då får han ooxå tid att tänka själv varför han faktiskt bajsar i blöjan och inte på toa/pottan. Hoppas du förstår vad jag menar. Och hoppas mitt råd kan hjälpa dej. 

• makagr

Till Nora Maria: Ja, du har helt rätt, han kan inte fylla fem och ha blöja! Jag känner det precis så, att han behöver hjälp med detta. Men jag är osäker på hur jag ger honom den rätta hjälpen. Allt jag gjort hittills har bara blivit fel. Som jag skrivit ovan, mutor har använts hur mycket som helst, han har t o m fått grejer för att han "bara" har försökt ett par gången.

Om inte den metoden jag just håller på att testa fungerar, kommer jag att ringa en barnpsykolog.

• makagr

Här är en artikel om detta om det är någon annan som behöver hjälp:

http://www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/Sluta-med-bloja

Tyckte att det lät vettigt, det här att det faktiskt inte alltid funkar att "låta barnet bli redo". Har hämtat min metod från den här artikeln (Melker 5 år). Men det har som sagt inte fungerat än.

• NoraMaria

Om du han en annan vuxen han tycker om att vara hos tex, mormor, farmor mm. skulle han kunna sova över ett par nätter och då...blir han nödig, finns inte du där att gå till, och kanske skulle han i en ny miljö utan sina föräldrar sätta sig och bajsa på pottan,, tänker som att sluta amma lite, sova borta och växa lite.
    ibland kan det vara bra att utnyttja farföräldrarna lite dom har ju en annan kemi med barnen än vad man själv har.
    Och om han skulle klara det själv gissa om han hade blivit stolt .
    skicka inte med blöjor och säg inget till honom, och när han blir nödig så ta av byxorna och lämna honom vid pottan och gå. 

Svar på tråden Min 4,5-åring vägrar sluta bajsa i blöja