• shaggy99

Bortskämda barn

Hej,

jag har ett biobarn, min sambo två biobarn. Jag står för i princip alla utgifter i familjen. Boende, Mat o hushåll, bilar, semestrar, nöjen, inköp av alltifrån dammsugare, TV. möbler till prydnadssaker mm.  Som ni kan förstå har min sambo och hennes barn det finansiellt väldigt bra

Ett snabbt växande problem är att de två bonusbarnen är i mitt tycke oerhört bortskämda, mycket genom mormor och morfar. Det är alltifrån till att de tas på speciell klippsalong och handlar speciella dyra hårvårdsprodukter vax o styling, märkesdeo, kläder mm till dem till att mormor skickar med dem färskpressad apelsin juice av ett speciellt märke med kommentaren att de tycker om den juicen (kanske något för mig att tänka på, men känns kränkande som att de inte tycker jag håller barnen med tillräcklig std). Till jul och födelsedagar ordnas det med dyra presenter och julkpappar, därimellan sticks det till pengar och andra gåvor. Jag har åtminstone två problem med detta. För det första känns det som att här går jag och sliter ihop till "basen" i deras mycket komfortabla tillvaro och sedan "toppar" mormor och morfar s a s "the offer". Det stämmer inte med mina ideal att barn ska vara så bortskämda och jag är i ökande utsträckning tveksam till att jag vill bidra till det längre. Sen är det ju en annan aspekt, då min sambo är noga med att alla barnen (hennes och mitt) ska ha lika mycket från min plånbok, så blir det ju i praktiken så att barnen lever på olika standard, om ni förstår vad jag menar. Sen har sambon så oerhört svårt att neka något och jag ser oxo det som ett problem då det i takt med att barnen blir större blir dyrare o dyrare att uppfylla önskningarna. Pappan har inte en krona så det är till mamman a(och morföräldrarna) förhoppningarna knyts. Jag vet inte vad som är rimligt. Kanske har alla ungefär samma problem?

• Svar på tråden Bortskämda barn
  • Crea Diem

Om du vill kunna skämma bort dina egna barn lite extra, så är det väl bara att börja med separat ekonomi, du betalar halva boendet, maten etc och hon halva. De pengar du får över kan du lägga på dina barn och hon kan lägga sina pengar på sina barn. Varför ska du stå för allting 'tråkigt' så att du inte har råd att ge dina barn det lilla extra som hennes barn får av sin familj?

• Oklok

Men varför låter du din sambo leva lyxliv? Varför betalar hon inget?

• Utanbarn

Det är därför jag förespråkar delad ekonomi! Fast jag förstår att det är svårt när man under en längre (?) tid haft gemensam, och den »parten med lägre inkomst« har vant sig vid detta.

Jag och min sambo (jag utan barn men med svindyr hobby och han med 2 barn) har ungeför lika inkomst. Vi delar 50/50 på alla gemensamma utgifter så som boende, el, tv, tidning etc etc. Sen betalar han allt för sina barn och jag allt för mina djur. Därtill köper han maten vv ungdomarna är här. Jag de andra veckorna. (Han köper då husmanskost, jag lite lyxigare och mer take-away, så kosnaden blir nog lika ändå

Vi har aldrig aldrig en endaste liten konflikt om pengar.

Har båda parter barn måste man ju så klart hålla någon gemensam standard, och i ert fall låter det som att det ska upprättas ett konto för gemensamma utgifter – som BÅDA för in en rimlig summa pengar på varje månad. Pengarna ska täcka nödvändiga normala kostnader. Lyxkonsumtion får var och en ta ur egen (eller morföräldrars) ficka.

Vill morföräldrarna lägga pengar på sina barnbarn får de väl göra det, du kan knappast hindra dem i alla fall. Släpp den biten och hitta en rättvis fördelning i övrigt.

• Oldie

Oj, tycker du ska sluta betala för henne och barnens lyx!
    Hemma hos oss har vi gemensam ekonomi, jag inga barn, han 2, han tjänar lite mer än mig, han har 2 barn, jag är fåfäng och lite "dyrare i drift" :)  sen har vi lite "fickpengar", dessa pengar får vi göra vad vi vill med utan att informera/förklara.
    Vill han skämma bort sina barn, vilket jag är helt emot på en vardaglig basis, så får han ta ur sin egen ficka, vill jag lyxa till mig tar jag ur egen ficka.

Du har dessutom ett eget barn, det är ju jätteorättvist att pappa inte har råd att ge detta barn lika mycket som din sambos barn får för att du "måste" finansiera deras lyx.
    Tycker du ska säga stopp! Ni lever ju ihop och du har lika mycket att säga till om som henne.

Dela lika på bassaker, gemensamma utgifter osv, mat, hushållssaker. och sen tycker jag att du ska lägga dina pengar på dig och ditt barn. Gör ni sen saker tillsammans dela 50/50.

Har ni diskuterat ihop er om uppfostran, grundvärderingar osv? Tänker om ni någon gång får barn gemensamt så vill du kanske inte att detta fortsätter, att erat gemensamma barn blir bortskämt på detta viset.

Svar på tråden Bortskämda barn