• Lia och bäbisen

Dotterns fot somnar vid bilresor! Tips?

Hejsan!

Jag har en 4,5 årig dotter som sitter bakåtvänd i en Britax Multi-Tech. Vi vill inte vända henne framåt än, utan ha henne bakåtvänd så länge det går. Det borde dessutom inte vara några problem på ett tag då hon är ganska kort, bara kring 100 cm, kanske strax över.

Jag vet att multi-techen inte har så stort benutrymme, tyvärr, men älskar stolen på alla andra sätt!

Hennes ena fot somnar väldigt ofta då vi åker bil, antar att det är för att hon "måste" sitta med benen lite grann i skräddarställning typ. 
    Jag försöker att alltid se till att hon åker utan skor om vi åker längre sträckor, men ibland kommer det väldigt snabbt. Försöker uppmuntra henne till att sitta med benen på andra vis men det finns inte så mycket att välja på...

Vill helst inte vända henne än. Någon som har något tips på hur man kan göra?
    Enligt sambon går det inte att flytta själva stolen för att ge mer utrymme.

Tar väldigt gärna emot tips o trix! 

• Svar på tråden Dotterns fot somnar vid bilresor! Tips?
  • stor grön drake

sidorna på MT är ju ganska höga, finns det någon i er närhet som har en two way som ni kunde pröva? den har lägre kanter och ger på så vis ett bättre utgångsläge för att sitta skräddare utan att något kommr iklämm

• Natasha76

Vad har ni för bil? Kan man luta ryggstödet på baksätet? Har ni henne bak eller fram? Kan man vika ner ena sidan av baksätet, eller är hela baksätet i bruk? Då kanske hon kunde sticka ena benet i "hålet". Så här har vi löst motsvarande problem i vår bil som är en VW Touran.

Ett annat alternativ kunde vara att sälja stolen och köpa en Axkid Kidzone. Den har troligen litet mera rum. Speciellt om ni monterar den i mitten bak så att den får kila in sig mellan framsätena.

En annan stol som funkar lika bra så är Britax Max-way som kommer ut nu snart. Min fyraåring som är 107 cm lång kan ännu sitta i Hi-way II som i princip är samma stol men en cm kortare i ryggen än Max-way.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
Svar på tråden Dotterns fot somnar vid bilresor! Tips?