• Lowe

9 månaders utveckligen

När era barn va runt 9 månader vart i utveckligen va dom då? Vad kunde dom göra?

Jag har nämligen en son som är 9 månader på måndag, o han ålar runt på golvet för fullt.. imellan åt åker rumpan upp men det verkar som han inte vet hur han ska göra sen för att krypa... Kul o veta hur era barn ligger till i utveckligen, tidiga lr sena?

• Svar på tråden 9 månaders utveckligen
  • April barn

Vår son var ganska tidig med det mesta han började åla när han var 7 månader, krypa 8, gå efter möbler 9, tog första (vingliga) stegen 10, började gå 11 :) Men som du säger så är utvecklingen enormt olika, en bekants barn är 9 mån och har inte visat intresse för att varken åla eller krypa än :)

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • sandiberu

Dottern gick när hon var 9 månader, sonen började krypa runt 9 månader. Sonen är snart 10 månader nu och reser sig mot saker hela tiden, men sätter sig så fort han släpper taget.

• Lowe
    April barn skrev 2012-01-04 23:53:46 följande:
    Vår son var ganska tidig med det mesta han började åla när han var 7 månader, krypa 8, gå efter möbler 9, tog första (vingliga) stegen 10, började gå 11 :) Men som du säger så är utvecklingen enormt olika, en bekants barn är 9 mån och har inte visat intresse för att varken åla eller krypa än :)
    Oj du har alltså en son som är snabb på att lära sig nya saker :)

Ja man hör mkt att utveckligen är så olika.. jag får väl bara o vänta till sonen är redo så kanske snart han börjar krypa han oxå :) ..Tycker iof att det bara är mysigt nu när han ålar sig omkring på golven, upptäcker nya saker varje dag :)
  • Lowe
    sandiberu skrev 2012-01-04 23:56:42 följande:
    Dottern gick när hon var 9 månader, sonen började krypa runt 9 månader. Sonen är snart 10 månader nu och reser sig mot saker hela tiden, men sätter sig så fort han släpper taget.
    Oki.. men hade din dotter då lärt sig krypa innan lr hoppas hon över det o gick direkt som vissa gör?
  • April barn
    Lowe skrev 2012-01-04 23:59:15 följande:
    Oj du har alltså en son som är snabb på att lära sig nya saker :)

Ja man hör mkt att utveckligen är så olika.. jag får väl bara o vänta till sonen är redo så kanske snart han börjar krypa han oxå :) ..Tycker iof att det bara är mysigt nu när han ålar sig omkring på golven, upptäcker nya saker varje dag :)
    Ja verkligen, men när man gick och väntade på alla utvecklingar känns det som jättelänge även fast det bara gick ca en månad emellan varje ;)
    Verkligen njut och mys, det där lugnet får man bara en gång, vi har en otroligt aktiv son men vi brukar säga att sen är de mer vilda än tama Flört
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Flickan och kråkan

Svårt att säga, för det händer ju mycket utvecklingsmässigt som inte är så uppenbart synligt. rent grovmotoriskt har jag en försiktig lite senare kille och en våghals som är tidigare. Äldsta satt fastcementerad på sin rumpa tills han var ganska precis 9 månader, då började han krypa. Gick vid 16 månader. Yngsta kröp vid 7 månader och hade kämpat för att ta sig fram länge. Antar att det är lite "lillebrors-syndromet"......vill ju hänga med storebrorsan .

Lillebror behärskade springcykel som om han inte gjort annat någon vecka efter att han fyllt 2 år. Storebror gick och klappade på sin under ungefär ett år utan att ens vilja provsätta sig. när han var 3 vill han, klev på och cyklade iväg utan problem.

De har ganska olika sätt att lära sig saker. storebror är försiktig, kan det hela rätt bra när han väl testar och har nästan aldrig slagit sig. Lillebror däremot testar allt. Förskolepersonalen berättade för oss att han en dag sa lite uppgivet efter att ha slagit huvudet: "Jag slår mig hela tiden"....och det är rätt talande  .

Storebror förstod bra vid 9 månader. Det gjorde inte lillebror. Storebror sa dock inget knappt förrän han var 2 år. Lillebror pratade i 4-5-ordsmeningar som 1½-åring, men förstod inte en bråkdel av vad storebror förstod i den åldern. Storebror knäckte läskoden strax efter 3 år. Lillebror kan knappt en enda bokstav och blir 3 i april. Storebror pusslade problemfritt 50-bitarspussel som 2½-åring. Lillebror klarar idag pussel med runt 9 bitar......fast full koll på var han har sina kropssdelar, bollsinne och taktkänsla har han.......det har inte storebror för fem öre .

Barn är olika .    

• Bollen2

Min 9- månaders kryper för fullt, reser sig mot möbler & väggar och går längs med möbler när han håller i. Har stått utan stöd några få gånger. Han älskar att gå med gåstolen men han vet inte hur han kan inte svänga med den än bara gå rakt fram. Han kan vinka, klappa händerna & peka på lampan. Han säger inga ord än. Han är inte stilla en sekund vilket är jobbigt för mamma :) han river ner allt han kommer åt. Gråter för det mesta nu tycker jag..

• skånegås

MIn 9 mån kryper och reser sig mot allt han kan få tag i knäböjer upp å ner upp åner å upp å ner....... Vill senaste dagarna mest bara bli buren. Tittar på allt och säger dääää, dääää. Han satt där man satte honom till han var 8 mån sen började han krypa. Jag tycker inte det är konstigt om en bebis som ålar inte är motiverad till att krypa, de tar sig ju fram iaf...

Äter mat gör han om han får äta själv. Häromdagen vägrade han gröt, men då han fick sleven ville han bara ha mer... Underliga är de...

Svar på tråden 9 månaders utveckligen