• MHM

Någon annan som inte tyckte att det gjorde ont att föda?

Jag har fött tre barn, två igångsättningar. Första barnet var en spontan förlossning och det gjorde jätteont. Andra gjorde också ont - värkarna med värkstimulerande dropp var inte så roliga.

Tredje gången däremot. Jag tycker inte att det gjorde ont. Dom tog hål på hinnorna när jag var 3 och efter att ha promenerat någon timme för att försöka få igång värkarna var jag helt oväntat öppen 6 cm - utan något värkarbete. Då fick jag värkstimulerande och jag började känna lite grann. Ont gjorde det inte men magen spände och det var små fjuttvärkar i kanske 20-30 sekunder. Sen började det trycka på ett helt annat sätt - dvs, bebis vill ut, och jag ringde efter BM. Hon undersökte mig och sa "nej, du är bara öppen 8. Det är inte dags än." Precis efter undersökningen fick jag en megavärk som var som en vanlig värk blandat med en krystvärk och då såg BM på mig att kroppen hängde med och krystade och var snabbt där igen och kände. Fullt utvidgad var jag.

Är det någon annan som varit med om detta? Krystskedet tog längre tid för mig då kroppen inte riktigt hjälpe till på samma sätt som med dom andra två. Det gjorde också ondare att krysta eftersom att jag var tvungen att ta i så mycket på "eget bevåg" jämfört med förr, då kroppen i princip har gjort det själv och det inte känts ett dugg om man jämför med värkarbetet.

Jag hade två BM och en usk och alla blev lika förvånade över att det gått så smidigt och smärtfritt, och jag blir helt paff när jag tänker tillbaka på förlossningen och jämför den med mina första två. Är det vanligt att man inte har ont när man har värkar? Jag har nämligen inte hört talas om det, bara att vissa lär sig kontrollera med andning för att slappna av men det behövde inte ens jag. 

• Svar på tråden Någon annan som inte tyckte att det gjorde ont att föda?
  • MHM

Dom tog hål på hinnorna när jag var 3 cm öppen ska det stå givetvis Glad

• whitetrach86

tycker inte att det gjorde ont, mer obehagligt lixom... (använde bara lustgas under öppningsfasen) minns bara att jag var förbannad över att dottern inte ville ut direkt, hade för korta värkar så fick inte ut huvudet och hon åkte bara in hela tiden.. skit irriterande att pressa ut ett halvt huvud 10ggr lixom Skrikandes

• MHM
    whitetrach86 skrev 2012-01-04 21:41:05 följande:
    tycker inte att det gjorde ont, mer obehagligt lixom... (använde bara lustgas under öppningsfasen) minns bara att jag var förbannad över att dottern inte ville ut direkt, hade för korta värkar så fick inte ut huvudet och hon åkte bara in hela tiden.. skit irriterande att pressa ut ett halvt huvud 10ggr lixom Skrikandes
    Jag behövde ingenting(visserligen hade jag inte det med ettan heller men med tvåan testade jag lustgas) och jag väntade bara på att det skulle komma igång hela tiden. Från att jag fick dropp och var öppen 6 cm tog det en timme tills han var ute, och man tycker ju att det borde gjort skitont att öppna sig i den takten. Värkarbetet tog lika lång tid med tvåan men då gjorde det så in i helskotta ont att jag inte visste vad jag skulle ta vägen.

Det kändes jätteskumt att krysta... när man har haft supervärkar så har man så ont att man verkligen vill få ut ungen och få det onda att försvinna, men när man inte ens hade ont så blev det jätteläskigt när ungen väl skulle ut. 
  • Juhanna

Min andra förlossning var rätt så lugn. Vattnet gick och värkarna satte igång med tre minuters mellanrum, 40 minuter senare kom krystvärkarna. Jag hade haft lite molande värk i svanken ett par timmar innan vattnet gick och det var antagligen då jag började öppna mig. Barnmorskorna var förvånade när jag kom in med krystvärkar, speciellt eftersom min första förlossning var så långdragen trodde dem inte att det skulle gå så fort.
    Min mormor hade tydligen samma med nått av sina barn, bara lite molvärk under öppningsskedet och sen helt plötsligt var det dags.

• whitetrach86
    MHM skrev 2012-01-04 21:45:30 följande:
    Jag behövde ingenting(visserligen hade jag inte det med ettan heller men med tvåan testade jag lustgas) och jag väntade bara på att det skulle komma igång hela tiden. Från att jag fick dropp och var öppen 6 cm tog det en timme tills han var ute, och man tycker ju att det borde gjort skitont att öppna sig i den takten. Värkarbetet tog lika lång tid med tvåan men då gjorde det så in i helskotta ont att jag inte visste vad jag skulle ta vägen.

Det kändes jätteskumt att krysta... när man har haft supervärkar så har man så ont att man verkligen vill få ut ungen och få det onda att försvinna, men när man inte ens hade ont så blev det jätteläskigt när ungen väl skulle ut. 
    fast det kan ju vara "farligt" att inte ha ont heller.. kom i på förlossningen och sattes i ett vänterum, hade ju lixom inte ont även om jag kände att det var på G.. efter typ 20min så KRÄVDE jag att få en undersökning iaf.. upptäckte då att jag redan var öppen 8cm! och 1 1/2 timme senare var hon ute...
  • lövet2

Jag har ju haft smärtfria förlossningar (utom den första även här), men då har jag använt mig av psykoprofylax. Så fort jag kommit av mig i andningen, så har det gjort ont tills jag fått in rytmen igen.

• Tinko

Jag tycker inte heller att det var en sådan fruktansvärd smärta som alla säger. Jag använde mig enbart av profylax som smärtlindring. Först vid 7cm tyckte jag att värkarna började "kännas" och därifrån fram till krystvärkarna så sov jag mellan varje värk. Krystvärkarna kändes ju, men det var en hanterbar smärta, jag håller med Malin 0368, jag var mest irriterad över att sonen åkte in igen hela tiden, 59 minuters krystvärkar tog det innan han ploppade ut.

• MHM
    Tinko skrev 2012-01-04 22:02:55 följande:
    Jag tycker inte heller att det var en sådan fruktansvärd smärta som alla säger. Jag använde mig enbart av profylax som smärtlindring. Först vid 7cm tyckte jag att värkarna började "kännas" och därifrån fram till krystvärkarna så sov jag mellan varje värk. Krystvärkarna kändes ju, men det var en hanterbar smärta, jag håller med Malin 0368, jag var mest irriterad över att sonen åkte in igen hela tiden, 59 minuters krystvärkar tog det innan han ploppade ut.
    Oj, jag hade fyra krystvärkar och det kändes som en evighet... Dom andra har bara tagit två så då blev det skillnad...
  • Sommarlöv

Ont gjorde det, fast inte ens i närheten av hur vissa beskriver det. Någon sa till mig att det var som mensvärk * 10. Hade det varit så så hade jag nog dött av att föda barn, eftersom jag ibland spyr av smärta när jag har mens. Jag sa precis efter vår son kommit ut " det här kan jag nog till och med göra om". Smärta är alltid relativt för olika personer.

• Bling

Jag tycker det är lite lustigt att vissa kommenterar hur smärta är "relativt" hur man upplever smärta, eller hur kvinnor har olika "smärttröskel". Hur smidigt en förlossning går och hur ont det gör borde väl bero på massor av olika faktorer; hur barnet ligger (har fött i vidöppen bjudning en gång - fy satan!), hur effektiva värkar man har, hur stort barnet är, hur ens eget bäcken ser ut m.m. Det går väl knappast att jämföra olika kvinnors smärtupplevelser vid en förlossning? Ingen lär väl vara den andra lik?

Svar på tråden Någon annan som inte tyckte att det gjorde ont att föda?