• Grodan2012

Alla dessa besök hos barnmorskan - ersättning från arbetsgivaren?

Jag är gravid i vecka 25 och det blir ju en hel del besök hos barnmorskan och fler kommer det att bli ju närmare BF man kommer.

Jag har hittils tagit ut komptid som jag har jobbat ihop men de timmarna börjar nu tryta.
    Hur gör man då? Jag jobbar i ett kommunalförbund. (Lyder under både kommun och landsting)
    Jag är med i facket - Vision.
    Har jag "rätt" att gå ändå, på betald arbetstid?

• Svar på tråden Alla dessa besök hos barnmorskan - ersättning från arbetsgivaren?
  • Ellenbmt

Du får väl ta ut dagar för det från fk?

• Grodan2012
    Ellenbmt skrev 2012-01-04 10:54:24 följande:
    Du får väl ta ut dagar för det från fk?
    Hur menar du?
    Enligt FK:s hemsida kan jag endast hitta det här och det är ju för sent..

"Du som är gravid kan ta ut föräldrapenning från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning."

• Tirem

Varför ska din arbetsgivare betala dig när du inte är på plats?
    Samma sak om du ska gå till tandläkaren eller annat på arbetstid!

• Pickeli

Du har rätt att få ledigt den tid besöket tar men inte betalt såklart.

Google it!
  • BettanB

Läs ert avtal eller prata med någon facklig. Jag är statligt anställd o går till läkare o bm på betald arbetstid.

I BettanMansion är sorgen randig.
  • Grodan2012
    Tirem skrev 2012-01-04 11:10:04 följande:
    Varför ska din arbetsgivare betala dig när du inte är på plats?
    Samma sak om du ska gå till tandläkaren eller annat på arbetstid!
    Det kräver jag inte heller. Jag bara frågade.
  • Grodan2012
    Pickeli skrev 2012-01-04 11:12:23 följande:
    Du har rätt att få ledigt den tid besöket tar men inte betalt såklart.
    Tackar!
  • enavmig

Beror helt på ert avtal, jag är statligt anställd och får göra alla läkarbesök, sjukgymnastbesök och MVC-besök på betald arbetstid.

• LillTina

när jag går till bm så står jobbet för de som om de vore ett läkarbesök. de är olika för alla arbetsgivare. men kolla upp de.

om du inte behöver ta ut komp ska du ju inte göra de.

• spuff

Jag hade rätt till två mvc-besök på betald arbetstid, resten såg jag till att ta tidig morgon och flexade på jobbet. Fråga någon personalansvarig på ditt jobb.

• missable

Enlogt FK kan du ta föräldraledigt, det har jag gjort!! Är v 39 nu. Inga bekymmer, dock har jag lagt det så sent som möjligt så jag har klarat mig på att ta 1/8 eller 1/4 föräldraledigt!

• cloudberry79

I mitt avtal får jag permission vid två tillfällen under ett kalenderår för till exempel besök hos mödravårdscentralen eller läkarbesök. Mina första besök har jag gjort före jul, så jag har två besök under betald arbetstid innan förlossning kvar, eftersom jag går hos specialmödravården också blir det många besök som jag måste ta ledigt för. Min arbetsgivare ger mig ledigt utan lön de gånger som krävs utöver de två betalda besök som jag har. Jag har två ultraljud på spec-MV inbokade och då kommer jag att ta betald permission, eftersom de kräver längre tid än ett vanligt BM-besök.

If you love me - please don't feed me!
  • Grodan2012

Tack för alla svar!

Kollade med facklig representant på mitt jobb och fick följande till svar:

Mom. 5 Om så nödvändigtvis måste ske under arbetstid får arbetstagaren vid högst 2 tillfällen under graviditeten besöka mödravårdscentral. Under sådan ledighet utges ersättning som motsvarar 100 % av den lön som arbetstagaren enligt då gällande förläggning av ordinarie arbetstid skulle ha fått.

• Funderandenyblivenmamma

Jag undrar om någon vet hur många timmar man får ledigt för besök hos mödravården?

Vi behöver fylla i hur lång tid det tar i ledighetsansökan.

Jag är kommunalt anställd och vi får också 2 besök betalt på arbetstid

• Fru xx

Du har garanterat rätt att som gravid gå till BM hur många gånger som helst på arbetstid! Det är dock inte säkert att du får lön för den tiden, beror ju på ert avtal, och som du verkar ha fått besked om så får du gå två gånger på betald tid. Men självklart har du rätt att gå fler gånger om du behöver men antagligen då men avdrag på lönen.

• verkar

Men det kunde vara värre, jag väntar enäggs tvillingar och de lider av syndromet TTS. Jag går på UL en gång i veckan på sjukhuset (bara att tacka och ta imot de tider man får). Jag har inte körkort så ett besök resultatraden oftast i en halvdags ledighet. Sedan till kommer vanliga besök hos BM och vanliga läkarbesök. Jag fick gå på betald arbetstid 2 gånger sedan fick jag ta komp när de timmarna var slut fick jag sjukskriva mig. Men jag är glad att de har har så tät kontroll av mina små, det är trots allt viktigast.

Ursäkta min dyslexi
Svar på tråden Alla dessa besök hos barnmorskan - ersättning från arbetsgivaren?