• krompa

3 bilstolar bak i bilen... Vilka?

Min prinsessa börjar bli stor nu och behöver därför flyttas till bakvänd bilstol snart (6månader nu).

Vi behöver få plats med 2 bakvända stolar, en framåtvänd och 2 vuxna i bilen. Just nu sitter en vuxen + ett babyskydd och en bakåtvänd stol i baksätet.

Vi vill ha antingen 3 stolar bak eller 2st bredvid varandra så en vuxen får plats vid ena dörren.

Vilka stolar är smalast så alla kan få plats? Vi kommer testa på plats, men behöver tips på vilka stolar man ska börja prova. Dessutom har ju olika affärer olika sortiment och helst vill jag inte köra Skåne runt..

Vad har ni?

• Svar på tråden 3 bilstolar bak i bilen... Vilka?
  • vi och pyret

Britax hi way är enligt babyproffsen den stol på marknaden som tar minst plats i bilen.

• slma

Vi har haft/har tre bak i bilen, BMW 525, en Britax bälteskudde (med rygg) och tva Hiway (mitten och passagerarsätet). Funkar. Nu har vi tre bälteskuddar, det funkar mindre bra (men det liksom funkar ända, fast jäklar vad trangt det är!), men ni är ju inte där än.

• Lantani
    krompa skrev 2012-01-06 16:03:39 följande:
    Vi har en skoda oktavia.
    Vi hade en octavia från 2008, men sålde den tack vare att vi inte fick plats.
    Båda  barnen (i bakåtvända bilstolar) kom förnära framrutan med huvudet när de satt fram. Två bakåtvända stolar kunde vi inte ha bak, dock funkade det när de var en bakåtvänd och ett babyskydd. 

Vi bytte till en touran och nu sitter båda barnen bak, en i mitten och en bakom passageraren och vi har gott om plats. Hade även funkat med en stol till bredvid de andra, men den hade fått vara rak i ryggen, eftersom sambon är lång (193 cm), så han sitter långt bak när han kör! 
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Kina79

Om Klippan trifix och britax Hi-Way har sina bredaste ställen i olika höjd, så borde man kunna få plats med två såna bredvid varandra.
    Så hade jag det när barnen var mindre, men med andra stolar. Att den ena var väldigt smal nertill, den andra lite högre upp. Då går de att sätta tätt ihop i baksätet och sen få in nån till bredvid.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • krompa
    Kina79 skrev 2012-01-12 01:08:48 följande:
    Om Klippan trifix och britax Hi-Way har sina bredaste ställen i olika höjd, så borde man kunna få plats med två såna bredvid varandra.
    Så hade jag det när barnen var mindre, men med andra stolar. Att den ena var väldigt smal nertill, den andra lite högre upp. Då går de att sätta tätt ihop i baksätet och sen få in nån till bredvid.

Det är vad vi funderat på också. Jag har konstaterat att den framåtvända stolen kan vara i mitten med den bakåtvända stolen vi har nu där bak och då ryms en vuxen vid dörren. Dock behöver vi fler stolar då vi har 2 bilar.

Tack alla för hjälpen.
Svar på tråden 3 bilstolar bak i bilen... Vilka?