• 1mamma

Någom mer som vill "äta sig förhoppningsvis gravid" med LCHF?

Jag har för ett par år sedan fått veta att jag har PCO. Jag har INGEN egen mens nu förtiden. Hade oregelbunden för några år sedan. Jag har en dotter född dec 05 som kom när jag slutade med preventil medel. I slutet av sommaren testade jag LCHF och faktiskt så fick jag 2 st mens utan förvarning. Nu ska jag köra igen med LCHF och om vi är fler som "äter" kan vi hjälpas åt med menyförslag och tipsa varandra.  För den vanligaste frågan tycker jag man har i veckan..... Vad ska vi äta idag?!

Någom mer som vill "äta sig förhoppningsvis gravid" 

• Svar på tråden Någom mer som vill "äta sig förhoppningsvis gravid" med LCHF?
  • Jennie1987

Jag hänger gärna på här!

Jag har ätit lchf förut, och då har jag lyckats gå ner i vikt, och få tre spontana mensturationer! Helt otroligt enligt mig, jag som inte får mens på egen hand!

Jag har också PCO, och vi försöker bli gravida. Jag ska börja med Pergotime nu i Januari, när mensen kommer, äter Provera nu för att kicka igång mensen. Men lite viktnedgång och hormonstabilisering i form av lchf gör väl inte saken sämre! ;)

Visst är det svårt att komma på vad man ska äta varje dag! Jag ska snart fixa lite frukost, och det blir två stekta ägg, stekt bacon, en klick majonäs och några småtomater-också stekta.

Till jobbet tar jag med mig lax: Lägger två laxfileér på grovt salt på en plåt, se till så saltet täcker hela undersidan av fisken. Sen in i ugnen, har ingen exakt gradantal, men jag brukar köra mellan 150-200 grader, tills laxen är färdig. Till detta äter jag en blandad sallad och ska testa att göra blomkålsmos till. Och en sås som består av gräddfil, ishavsrom och lite citronpeppar :)

Väldigt smidig mat, och jättegod!

Ja, det var väl vad jag hade att dela med mig av idag :)
    Hoppas du får en härlig dag och mycket god mat! ;)

• Matilda03

En till med PCO som vill bli gravid! Jag äter LCHF sen oktober, har varit lite svårt att följa ibland men jag brukar hitta tillbaks i rätt spår igen. Det känns som den rätta kosten för min kropp, jag har haft äl av mig själv 2 ggr sen jag började äta såhär. Tips på en bra bok om LCHF mm är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt, ni kanske har läst den? Riktigt intressant, där nämns faktiskt PCO också.

Nu ska jag snart fixa middag, det blir fläskfilé med svamp o massa grönsaker i gräddsås!

• 1mamma

Hej

Kul om ni hänger med. Jag börjar nästan 100% med LCHF idag. Jag åt som sagt i sensommaren och i höstas och fick 2 st spontana mensturationer. Kan inget annat är säga som du Jennie1987. Helt otroligt!!

Till middag igår som även vart dagens lunch var. Ungstekt falukorv med rödlök, tomater (lite fusk med bostongurka i sambons hörna) , sås av grädde och par droppar ketchup för färgens skull. och istället för potatis så åt jag broccoli som gick klart i samma form.

Till frukost vart det Yoghurt med fetthalt (tror det är) 4,8 till 5.6 % Arla i alla fall.

Nu till middag vart det kyckling och kall röra.

Trevlig kväll!      

• Vattenmelon

Jag har också PCOs och äter LCHF. Har ätit så sedan oktober (om man bortser från julmaten, kunde inte låta bli Janssons...)

Har inte fått någon egen mens sen i juni, men har fått en i december mha Provera. Får ingen hjälp med ägglossning då jag är kraftigt överviktig. Mitt mål med dieten är att gå ner till 30 i BMI så jag kan få hjälp med äl.

Jag trivs jättebra med LCHF-kosten! Tycker att allt är jättegott :) Jag är rätt kräsen med vad jag äter, äter bara vilda djur eller djur som är uppfödda ekologiskt och som inte transporteras långa sträckor till slakteri. Har jägare och bönder som jag känner och kan köpa kött från, så det blir mycket älg och lamm. Ska försöka kolla upp om det finns några bra grisuppfödare i närheten, men innan det måste vi nog köpa en större frys!

Mitt största problem med LCHF har varit frukost. Jag ÄLSKAR smörgåsar. Det har varit jättesvårt att avstå det. Men nu har jag gjort oopsies (http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159) med riven västerbottensost i. Har även lagt till lite bakpulver och fiberhusk i smeten för konsistensens skull. Och de smakar underbart! Jag ska göra sådana varje helg så lördagsfrukostarna blir lite speciella :)
    Annars brukar jag äta grekisk yoghurt med nötter eller en röra på hårdkokta ägg, tomat, avokado, keso och kryddor till frukost. 

• 1mamma

Hej vattenmelonen
    Kul att du skriver. Jag ska börja 100% i morgon.  Denna vecka har jag haft nertrappning av kolhyderater jag har idag ett BMI på 33,2 och det hade jag vid starten i höstas då jag åt lcgf. jag gick ner till 31.6 och fick då 2 st mens.

Nu börjar jag igen i morgon kan bi hjälpas åt med tips och ider med maten så kommer vi långt.

• Jennie1987

Jag började så duktigt med LCHF förra veckan, men så firade jag min födelsedag i helgen, och jag fuskade en del.
    Bestämde mig direkt för att köra på helhjärtat från och med idag! Och det ska jag hålla :)
    Jag har ätit klart min Proverakur nu, och väntar på mensen, så visst känner jag mig svullen, både av kolhydraterna jag stoppade i mig i helgen, men också av att mensen närmar sig, antar jag.

Hur har det gått för er andra? Har ni lyckats hålla i er och kanske kommit över de värsta "övergångsbesvären"?
    Heja oss!!

• Matilda03

Jag tycker det går lite upp o ner, sötsuget tycker jag man slipper rätt hyfsat men jag kan ändå bli sugen på att äta mer än jag borde ibland, det blir väl att man vill tröstäta ibland tyvärr. Men det är bara att försöka vända igen och fortsätta som innan, man ska nog inte bli för nedslagen o så om man misslyckas några ggr.

Jag fick för övrigt mens idag tyvärr, det är ju bra så att man märker att det funkar men man vill ju egentligen inte få den så lite ledsen är jag..

• Jennie1987
    Matilda03 skrev 2012-01-09 13:02:01 följande:
    Jag tycker det går lite upp o ner, sötsuget tycker jag man slipper rätt hyfsat men jag kan ändå bli sugen på att äta mer än jag borde ibland, det blir väl att man vill tröstäta ibland tyvärr. Men det är bara att försöka vända igen och fortsätta som innan, man ska nog inte bli för nedslagen o så om man misslyckas några ggr.

Jag fick för övrigt mens idag tyvärr, det är ju bra så att man märker att det funkar men man vill ju egentligen inte få den så lite ledsen är jag..
    Sötsuget kommer och går, men man får försöka stå emot, även om det är svårt.
    Nej, man måste få fuska ibland, annars blir man nog galen. Och jag tror att det är de stora förändringarna som gör skillnad, så inte ska man bli helt nedslagen av att man misslyckas någon gång.

Men du, vad bra att din mens kom, då märker du ju någon skillnad? Även om det är tråkigt att den kommer, men från andra hållet är det ju ett tecken på att kroppen hänger med!
    Kämpa vidare!
  • Matilda03
    Jennie1987 skrev 2012-01-09 21:52:33 följande:
    Sötsuget kommer och går, men man får försöka stå emot, även om det är svårt.
    Nej, man måste få fuska ibland, annars blir man nog galen. Och jag tror att det är de stora förändringarna som gör skillnad, så inte ska man bli helt nedslagen av att man misslyckas någon gång.

Men du, vad bra att din mens kom, då märker du ju någon skillnad? Även om det är tråkigt att den kommer, men från andra hållet är det ju ett tecken på att kroppen hänger med!
    Kämpa vidare!
    Håller helt med dig, man ska inte vara för hård mot sig sig själv om man tappar greppet ibland. Och ja det är klart att det känns bra att mensen kom igen, 39 dagars cykel denna gång, min kortaste sen jag slutade med p-pillrena. Jag hoppas att jag haft äl också, tempen verkar tyda på det iaf.
    Kämpa på du med!

Nu kanske man hamnade lite utanför ämnet här..sorry.. men för att föra tillbkas det till ämnet lite, är det nån som har nåt recept på en god, enkel sås som funkar till kött? Är ju lite trixigt med bea.
  • Vattenmelon

Jag brukar göra en enkel brunsås av det som blir kvar i stekpannan/ugnsformen efter jag tillagat köttet. Bara att hälla på lite grädde och kanske lite god fond och låta puttra i några minuter. Brukar bli tokbra. 

Mitt sötsug har i stort sett försvunnit. Det tog kanske två-tre (jobbiga) veckor innan det blev bättre.

Jag har tyvärr inte märkt någon förändring i min menscykel efter att jag började med LCHF (har fortfarande ingen alls...), men mitt blodtryck har sänkts från 130/80 till 102/68!

Svar på tråden Någom mer som vill "äta sig förhoppningsvis gravid" med LCHF?