• VitaVera

Tips på BRA PRÄST för dop i Stockholm?

Vi vill döpa sonen på Skansen, men då måste man fixa präst själv. Har ni några rekommendationer på präster som förättat fina barndop? Och hur är det med kostnad om man vill att prästen döper utanför den egna kyrkan? Kostar det, och i så fall hur mycket?

• Svar på tråden Tips på BRA PRÄST för dop i Stockholm?
  • Lacey

Vet inte hur han är på dop, men han vigde mig och min man. Han heter Ted Harris och är helt underbart. Det kostar inget men en donation/gåva är alltid uppskattat.
    www.adolffredrik.se/kontakt.htm

• Lisastina

ja!! Ted Harris är superduperbra!

När en präst förrättar dop utanför församlingen gör de det på sin fritid. Dvs de kan inte räkna in den tiden i sin arbetstid så att ge en summa är vettigt, det tar ju ett antal timmar för prästen att förbereda, komma i förväg, stanna lite efteråt förutom den stund som själva dopet pågår.

• VitaVera

Menar ni "donation/gåva" till kyrkan eller till prästen? Vet inte alls vad som är brukligt. Jag vill ju inte försöka pracka på prästen svart lön liksom... ;) Lisastina; har du haft Ted Harris på dop? Googlade och han verkar vara en fin person. Fler förslag?

• Lisastina

nix, inga dop, har gått på kurser för honom mm,känner honom lite personligen  och han är en jättefin person och tycker mycket om barn, han utstrålar kärlek!!!

• Lacey

Gåva till prästen!
    Han är verkligen en underbar människa och vår vigselcermoni var så fin!

• VitaVera
    Lisastina skrev 2012-01-03 20:49:17 följande:
    nix, inga dop, har gått på kurser för honom mm,känner honom lite personligen  och han är en jättefin person och tycker mycket om barn, han utstrålar kärlek!!!

Låter onekligen fin =)
    Lacey skrev 2012-01-03 20:51:28 följande:
    Gåva till prästen!
    Han är verkligen en underbar människa och vår vigselcermoni var så fin!
    Ok! Jag vill bara inte att prästen ifråga tar illa upp om man erbjuder pengar. Hur mycket skulle ni tycka var rimligt? Eller kan man ge t.ex en fin presentkorg med delikatesser och vin? Jag tycker det är lite kruxigt, som ni kanske märker... :)
  • Lisastina

Tror att pengar är bättre! Man vet ju inte vad folk äter, om de dricker osv. Jag tror att du kan googla lite på det här, det finns präster som har firma, faktiskt! för att få ett hum om saken. 

Har inte betalat för dop men när vi begravde en nära släkting till mig 2006 så fick prästen 2500 eller 3000 kr om jag minns rätt. Annars får man tänka: vad skulle prästen tjänat om detta var inom ramen för tjänsten han/hon har? Dvs på en dag. Om det tar ca en arbetsdag att träffa er innan, skriva doptal, själva dopet, pappersarbete osv. och det gör det nog.

• VitaVera
    Lisastina skrev 2012-01-03 21:21:25 följande:
    Tror att pengar är bättre! Man vet ju inte vad folk äter, om de dricker osv. Jag tror att du kan googla lite på det här, det finns präster som har firma, faktiskt! för att få ett hum om saken. 

Har inte betalat för dop men när vi begravde en nära släkting till mig 2006 så fick prästen 2500 eller 3000 kr om jag minns rätt. Annars får man tänka: vad skulle prästen tjänat om detta var inom ramen för tjänsten han/hon har? Dvs på en dag. Om det tar ca en arbetsdag att träffa er innan, skriva doptal, själva dopet, pappersarbete osv. och det gör det nog.
    Ok, jag ska kolla upp det! Och kanske våga fråga prästen själv också...
    Stort tack för era svar!
  • Lisastina

Ja, man vågar faktiskt fråga Ted, han är snäll! : )
    (Och andra präster också förstås) 

Hoppas ni får en jättefin dag på dopet! Det är roligt att tänka på att vi får ännu en vän till Gud nu i kyrkan. Ni föräldrar som döper är generösa och fina tycker jag, att ni delar med er av barnet till församlingen och låter det vara med i en gemenskap utanför den egna familjen.

• Fija m 2 pojkar
    Vi präster får INTE ta emot lön av någon annan än församlingar!!! Detta efter interna diskussioner i kyrkan, inte minst efter att Uppdrag granskning visat på väldigt stora skillnader.

Om vi präster ska tjänstgöra i annan församling, får vi antingen göra det inom ramen för vår tjänst eller få lön av den församlingen.

Sedan finns det gott om trevliga präster - även i Stockholm ;)

Lycka till!

/ Skånepräst 
  • VitaVera
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-01-04 20:58:10 följande:
    Vi präster får INTE ta emot lön av någon annan än församlingar!!! Detta efter interna diskussioner i kyrkan, inte minst efter att Uppdrag granskning visat på väldigt stora skillnader.

Om vi präster ska tjänstgöra i annan församling, får vi antingen göra det inom ramen för vår tjänst eller få lön av den församlingen.

Sedan finns det gott om trevliga präster - även i Stockholm ;)

Lycka till!

/ Skånepräst 
    Namn på bra doppräster mottages som sagt gärna =)
    Det är nämligen ett litet kruxigt datum vi vill ha dopet på; påsken... Så många är upptagna!
  • VitaVera

Fija m 2 pojkar; Tack för att du vill hjälpa till, men det fixade sig faktiskt! Lovande präst bokad :) Stort Tack för all input!

• Fija m 2 pojkar
    VitaVera skrev 2012-01-06 12:57:59 följande:
    Fija m 2 pojkar; Tack för att du vill hjälpa till, men det fixade sig faktiskt! Lovande präst bokad :) Stort Tack för all input!
    Härligt att det löst sig! 
Svar på tråden Tips på BRA PRÄST för dop i Stockholm?