• LinnéaLi

Är min dotter sen i utvecklingen?

Känner mig otroligt osäker. Min dotter blir om en vecka 7 månader. Hon har precis lärt sig sitta (även om hon trillar ibland), men varken kryper eller ålar sig. Hon hatar att ligga på mage trots att hennes rygg är stark så det är otroligt svårt att få henne att försöka åla/krypa. Hon kan vända sig, från mage till rygg - men gör det sällan :/

Är hon sen? och är det någon med liknande situation som har några tips?

Locka henne med leksaker, mig själv och annat har jag provat - men det fungerar bara en liten stund.

Många yngre och jämngamla barn kryper, sitter, ålar sig, rullar runt mm så visst blir jag orolig!

Lo ♥ 110611
  • Svar på tråden Är min dotter sen i utvecklingen?
  • whitetrach86

nej.. skulle inte påstå att hon är sen, låt henne följa sin egen utvecklings kurva och strunta i vad andra barn kan.. Glad

Har en tjej kompis vars dottern precis hade lärt sig krypa vid 1års ålder! men jävlar viket pratkvarn tjejen var Skrattande

• Aljoro

Jag vet ett barn som inte började  åla förrän han var 9 månader, sen ålade han bara någon vecka innan han började krypa. Så jag tror nog inte det är någon fara, hon kommer nog bara plötsligt göra det snart.

• LinnéaLi

Tack för era svar!

Försöker såklart strunta i vad andra barn kan.. men det är lite svårt då alla runt med barn i samma ålder runt omkring oss är väldigt tidiga med allt! :P Haha

Däremot är min lilla tjej världens gladaste och mysigaste :)

Lo ♥ 110611
  • stor och liten

Vaar son fick ren panik när vi lade honom paa mage när han var i den  aaldern saa vi lät bli att göra det. Eran dotter gör saker och ting i sin egen takt och det är riktigt saa. Har hon inte börjat gaa vid ca 18 maanader saa kollar man att det inte föreligger naagot fysiskt/neurologiskt hinder men dit har hon laaaaaaaaangt kvar :o). Vaar son började krypa vid 7 maan och gick tvaa veckor efter sin 1-arsdag.

Vet att det är lätt sagt men haaller med Malin - försök bara att slappna av och inte jämföra henne med andra. Med först barnet är man ofta lite nojjig! Vaar dotter gick först vid 17 maanader men kunde prata hela meningar vid den tiden. Saa det hela är väldigt individuellt.

• S och T Blir 3

Du behöver inte oroa dig min systerdotter kunde bara åla när hon fyllde 1 år. När hon var 1 år 1 månad började hon sätta sig upp själv. När hon var 1 år 4 mån så började hon gå och nu springer hon fram. De skulle precis börja med utredning när hon började göra framsteg endel är helt enkelt lite senare än andra, oroa dig inte det kommer tids nog =)

• Equal

Inte sen alls! Min första dotter satt vid 8 månader, rörde sig inte ur fläcken förrän vid 11½ månad o gick vid 18 månader. Så ingen fara!

• viseversa

Nej hon låter fullt "normal" min mellersta dotter satt också vid 7 mån. kröp vid 10mån och gick vid 14 mån=)

• Tant Green

Min dotter satt bara still på rumpan tills hon var 10 månader, då började hon rumphasa lite. Vid 11 månader började hon krypa och vid 14 månader gick hon. Lite senare än de flesta kanske, men det spelar ju verkligen ingen roll. Ligga på mage har hon aldrig gillat, inte ens nu när hon är 6 år

• majsan4873

Var absolut inte orolig! Min son började åla sig fram vid 8 mån, kröp inte förrän runt 10 månader men gick innan 1 år. Alla utvecklas olika och allt är normalt!

• dalejo

Barn som inte ligger på mage brukar som regel också börja krypa senare! Inget att oroa sig för. Kom ihåg att det är inte alla barn som kryper heller, en del hasar sig fram på rumpan  istället. Alla barn utvecklas i sin egen takt, jämför ALDRIG din dotter med barn omkring dig.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Låter som min dotter var vid 7mån. Hon satt där man lämnade henne och var alltid nöjd:) Sen vid 9mån började hon med allt istället. Idag 11mån och full fart. Har precis börjat släppa taget och stå utan stöd. Så de som var långt före henne vid 7mån ser man ingen skillnad på idag :)

• emilial

Oh äntligen nån som har samma problem
    . Min dotter blir 6månader 15februari, det känns som hon aldrig kommer börja krypa å åla, hon hatar att ligga på magen, hon håller upp huvudet å kollar på leksakerna sen gnuggar hon näsan i golvet å blir arg... :/

• emilial

Å nu menar jag inte att min dotter borde kunna krypa nu men det känns väldigt långt bort då hon hatar magläge, hon kan sitta med stöd, sitta utan stöd i en halvminut men ligga på mage går inte... ;/

• Mellanmjölkens land

Tycker det låter väldigt normalt att inte krypa vid 7 mån. Är inte genomsnittet 7-9 mån för att börja krypa?

Våran dotter tyckte en halvfull vattenflaska var jätterolig att åla efter. Hon kom så nära att hon precis nådde den men inte fick grepp och självklart åkte den iväg och efter ålade hon.

• eval

Inte oroa dig. De allra flesta lär sig innan de blir vuxna. Jag hade ett bra svar med andra barnet "nej hon kryper inte, men storasyster lärde sig i höstas!" (storasyster tre år, och hon gick, sprang, hoppade och dansade fullt normalt, så det blev ju rätt tydligt att det inte blir fel på barns motorik bara för att de inte är först i gruppen med att krypa...)

Svar på tråden Är min dotter sen i utvecklingen?