• Anonym (mamma)

Söka ensam vårdnad då pappan dricker?

Hur stor är skansen till att få ensam vårdnad om ett barn på 3 år?
    Jag separerade från pappan pga att han drack mycket och inte tog hänsyn till att jag mådde dåligt av det hela samt att han drack då han var ensam med vårt barn hemma. Han tyckte jag var dum i huvudet som inte acepterade att han drack flera glas vin eller flera öl då han var med henne själv då jag jobbade. Han tyckter att en B&B på två kvällar inte är mycket.
    Nu ikväll när jag pratade med honom i telefonen så hörde jag att han var påverkad av alkohl och påpekade det för honom och han snäste åt mig och la på luren. Han har vårat barn hos sig nu under natten. Det sliter i min kropp om att jag vill bara åka och hämta hem henne men om jag gör det och det blir bråk så blir det ju inte alls bra för vårat barn.
    Hur mycket ska till innan jag får ensam vårdnad då pappan dricker alkohol på ett för barnet negativt sett???

• Svar på tråden Söka ensam vårdnad då pappan dricker?
  • Mariaaa

I sådana lägen bör du ringa antingen polisen eller soc och be dom åka dit och hämta barnet!
    Om dom gör ett positivt alkohol test på han så kommer han få bevakat umgänge.

• La Lola

Även om du har ensam vårdnad så har ju pappan umgängesrätt....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mariaaa

Alltså ring polisens icke akuta nummer nu!
    Förstår att du inte vill åka dit själv och skapa bråk, men han är ju påverkad med ert barn! Ring polisen nu och begär att en patrull åker dit och kollar läget och ta alkohol test på honom!

• Anonym (mamma)

Tänkte jag ska ringa soc i morgon och fråga hur jag ska gå tillväga. Ångest kommer i vågor över att hon är hos honom och jag känner mig som en oerhört oansvarig mamma som tar det beslutat att låta henne vara kvar till i morgon.

• Anonym (mamma)

Jo jag vet att det är BARNET som har umgängesrätt med båda sina föräldrar alltså inte att föräldrarna har umgängesrätt med sitt barn.

• Mariaaa

Ärligt så förstår jag inte hur du kan låta ditt barn vara kvar där en sekund till? Hade aldrig någonsin låtit min dotter vara hos någon som är alkohol påverkad!
    Vill du ha ensam vårdnad och vill du skydda ditt barn så måste du ha bevis på att han är påverkad när han har barnet. Alltså är det din chans att få dit polisen så dom kan göra alkohol test på honom nu.

• Anonym (Skepp)
    Mariaaa skrev 2012-01-02 23:57:03 följande:
    Alltså ring polisens icke akuta nummer nu!
    Förstår att du inte vill åka dit själv och skapa bråk, men han är ju påverkad med ert barn! Ring polisen nu och begär att en patrull åker dit och kollar läget och ta alkohol test på honom!
    alkoholtest??
    Får man inte dricka när barnen är med?
    Vem vet vad som är negativt i hans drickande?

Soc och polisen åker inte hämtasr barnen för´att mamman anser det är olämpligt.  
  • Anonym (..)
    Anonym (Skepp) skrev 2012-01-03 00:11:32 följande:
    alkoholtest??
    Får man inte dricka när barnen är med?
    Vem vet vad som är negativt i hans drickande?

Soc och polisen åker inte hämtasr barnen för´att mamman anser det är olämpligt.  
    Nej, det lär dom inte göra. Men om dom anser att barnet far illa så får inte barnet bor där. Om han dricker sig full så är det ju inte lämpligt för honom att ta hand om ett barn..
  • Anonym (Skepp)

Då borde många barn inte bo hos sina föräldrar.
    Satte mitt nattkaffe i halsen när man läser hur samhällets resurser används i hobbyvetares ögon. 
    Det finns en socialjour man kontaktar. Borde ju alla hobbyvetare vara väl medvetna om.
    Polisen arbetar inte som så att åka och ta alkoholtest vid en anmälan. De kan kallas dit av andra skäl.  

• Anonym
    Mariaaa skrev 2012-01-02 23:52:10 följande:
    I sådana lägen bör du ringa antingen polisen eller soc och be dom åka dit och hämta barnet!
    Om dom gör ett positivt alkohol test på han så kommer han få bevakat umgänge.
    Polisen åker inte ut för att pappa dricker vin och alkoholtest gör ingen för att han har druckit. Bevakat umgänge får man ytterst sällan, men man kan få umgängesstöd till barnet, om tingsrätten beslutar om det.
Svar på tråden Söka ensam vårdnad då pappan dricker?