Hur hantera en 3-åring som slåss och sparkas?
Har en son som just fyllt 3 och som har ett humör i en egen liga... Helt ok för mig att han har humör men sättet han utagerar det på är inte ok - han sparkar och slår mig.
Ett exempel på en situation:
4,5-åringen sitter och tittar på tv och lillebror ställer sig ivägen för att retas. Vi ber honom vänligt att flytta på sig eftersom storebror inte ser när han står där. Han vägrar och jag lyfter bort honom varpå han blir arg på mig och försöker sparkas och slåss. Eftersom detta händer dagligen blir jag numera riktigt arg när det händer.
Ett annat exempel:
3-åringen vill bada tillsammans med sin storebror men jag säger nej eftersom jag vet att det kommer att bli bråk. Jag säger att han får bada när storebror badat klart. I totalt ca 30-45 min skriker han sedan oavbrutet att han vill bada. Jag upprepar lugnt att han får vänta på sin tur. Efter en stund säger jag till honom att jag inte vill höra mer skrik och lyfter in honom på sitt rum och säger att han får skrika klart där. När jag går ut ut rummet springer han efter och fortsätter skrika. I liknande situationer springer han efter mig och försöker slå eller sparka mig och ställer sig bredvid mig och skriker att jag ska gå därifrån.
Vet inte hur jag ska hantera hans utbrott?!
Har läst att man kan hålla fast barn som slåss och vänta på att de ska vekna och bli ledsna iställer för arga. Har provat detta men tycker att det känns så hemskt att tvångshålla honom när han sprattlar och skriker så att han är helt svettig och nästan kräks och ropar efter pappa. När jag till sist gett upp efter kanske 30 minuter springer han till pappa och får tröst och jag är den elaka som han inte vill vara med.
Vad tusan gör man?! Blir så ledsen.